kapubanner for mobile
Megjelent: 2 hónapja

Az új valuta a home office, Magyarország vonzó BSC-célpont

Magyarország a régióban Lengyelország és Románia mellett továbbra is a legvonzóbb célpontja az üzleti szolgáltató központoknak (BSC). 2023 nehéz év volt a szektorban, idén a vezetők derűlátóbbak. A nyelvtudás primátusa csökken, a tech-skillek felértékelődnek, a toborzást könnyíti, ha van home office. Hogyan akar új lendületet adni az iparágnak a szakmai szövetség? Merre tart a BSC-szektor? Erről beszélgettünk Lenk István ABSL Hungary-elnökkel, Prabal Dattával a Tata Consultancy Services ügyvezetőjével és Bencsik Edittel, a cég marketing és kormányzati kapcsolatok vezetőjével.   

Lenk István BSC ABSL ügyvezető-
images

Több mint húsz évvel ezelőtt települtek Magyarországra az első BSC-k. Jelenleg körülbelül 200 üzleti szolgáltatóközpont működik az országban, amelyek összesen közel 100 000 munkavállalót foglalkoztatnak, a szektor által előállított hozzáadott érték közel 6%. Az ABSL Hungary (Association of Business Service Leaders in Hungary - Üzleti szolgáltatóközpontok vezetőinek szövetsége Magyarországon) története 2005-ig nyúlik vissza. Ekkor jött létre az elődszervezet, a HOA (Hungarian Service and Outsourcing Association - Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség). Ahogyan bővült az iparág, úgy nőtt a HOA, amely 2019-re már 100 tagot számlált. A szervezet 2022-ben régiós szintre lépett: csatlakozott az ABSL hálózatához, a BSC-k kelet-közép-európai érdekvédelmi ernyőszervezetéhez. A HOA-ból így ABSL Hungary lett, az elnökké pedig Lenk Istvánt, az Eaton Hungary ügyvezetőjét választották.

"Magyarország az élen jár a kelet-közép-európai régióban"

Ugyan nehéz 2023-as éven van túl a BSC iparág Magyarországon - gazdasági recesszió, infláció, energiaválság, orosz-ukrán háború - Lenk István 2024-et tekintve optimista. A kelet-közép-európai régió, ezen belül Magyarország vonzó befektetési célpont. Ezt erősíti meg Prabal Datta (az alábbi fotón) az indiai hátterű Tata Consultancy Services ügyvezetője, az ABSL Hungary tagja.

Prabal Datta Tata Consultancy Services“Ugyan a magyarországi munkaerő-költség növekszik, de ez csak egy szempont, az adózási környezetet, a munkaerő rendelkezésre állását, a hatékonyságot és a termelékenységet is figyelembe kell venni. Mindent összevetve Magyarország az élen jár a kelet-közép-európai régióban” - jegyezte meg az ügyvezető. Hozzátette, hogy az utóbbi 9 évben megduplázták létszámukat. Amikor Magyarország régiós versenytársairól kérdezzük, az ügyvezető elmondta, hogy a BSC-k legrégebb óta Lengyelországban vannak jelen. Ugyan itt már 450 ezren dolgoznak a szektorban, még van itt növekedési potenciál. A többi kelet-közép-európai ország közül Romániát emeli ki Prabal Datta. A Balkán déli részén pedig Albánia előrelépése várható, ahol az állam sokat invesztál az IT és technológiai képzésbe.

Már nem visz mindent az idegennyelv-tudás

Az ügyvezető elmondta, hogy a BSC-kben munkák tartalma változik, már messze nem igaz, hogy call centerek. Egyre inkább technológiai jellegű pozíciók érkeznek Magyarországra elsősorban Nyugat-Európából, azon belül is a DACH-ként hívott (Németország, Ausztria, Svájc) régióból. Míg régebben 20 százalékot tett ki az IT munkakörök aránya, most 50 százalékot.” Melyek a legkeresettebb nyelvek? Lenk István elmondta, hogy az angol alapnak számít, aztán német, francia, olasz a sorrend, a többi nyelv kisebb arányban képviselteti magát. Bencsik Edit, a Tata marketing és kormányzati kapcsolatok igazgatója hozzáteszi, hogy a fordítóprogramok ugyan szintet léptek, a chatbotoknál már minimális a nyelvektől való függőség, de az üzletben és a szolgáltatások nyújtásakor a nyelvi, valamint a kulturális közelség egyre inkább felértékelődik.

Honnan jönnek a munkavállalók? “Fontos forrást jelentenek az egyetemek. Az új pozíciókra azonban jelentős részt belülről toborzunk átképzéssel, továbbképzéssel. Már nincs olyan éles határvonal a munkakörök között, mint tíz évvel ezelőtt. Egy pénzügyesnek is valamilyen szinten értenie kell a technológiához” - fogalmaz Bencsik Edit. Lenk István hozzáteszi: “Hátránnyal indulunk a mindennapokban is látható kiskereskedelmi vagy autógyártó cégekkel szemben. Másképp kell vonzóvá tenni a BSC-t és a vállalatot, például karrierutak bemutatásával, közös iparági fellépéssel. Ebben az ABSL-nek is van házi feladata.”

Lenk István elmondta, hogy 25-30 százaléka a munkavállalóiknak nem magyar nemzetiségű. A külföldiek nagy része a felvétel előtt is Magyarországon élt egyetemistaként vagy más cégnél dolgozott, így számukra nem okozott gondot a beilleszkedés. Az Eaton-nél kisebb olasz kolónia dolgozik: ők frissdiplomás villamosmérnökként Dél-Olaszországból érkeztek Budapestre. Elégedettek, ajánlják a magyarországi lehetőséget ismerőseiknek, barátaiknak. 

Az új valuta a home office lett

A fluktuációról Lenk István elmondta, hogy tavaly az iparágban átlagosan 18-20 százalék közötti volt. A tranzakcionális munkaköröknél - például a németes könyvelőknél ez magasabb, míg nagyobb hozzáadott értékű mérnöki, informatikai területeken szinte a nullához közelített. 

Bencsik Edit Tata Consultancy ServicesMennyire változtak a munkakörülmények? “Az új valuta a home office lett” - vágja rá mosolyogva Bencsik Edit (a fotón). A legtöbb cég heti 2-3 nap otthoni munkavégzési lehetőséget tesz alkalmazottainak. Persze ez függ az anyacég és az ügyfelek elvárásairól. Ahol biztonsági okokból nem engedélyezett az irodaépületen kívüli munkaállomás, ott nincs home office. Lenk István elmondta, ahol van hibrid munkavégzési lehetőség, az a cég vonzóbb az álláskeresőknek. Bencsik Edit óva int attól, hogy túlbecsüljük a home office erejét a toborzásban. A huszonéves korosztálynak, amelyet a szociológiai szaknyelvben Z generációként is neveznek más szempontok is fontosak a munkahely-választásnál. Egyebek mellett, mennyire fenntarthatóan működik a cég, mit tesz a klímaváltozás ellen, mekkora a széndioxid-kibocsátása, milyen közösségi aktivitásokat kínál munka után, milyen civil szervezeteket támogat. 

Van élet Budapesten kívül?

A magyar BSC-k 90 százaléka Budapesten működik, vidéki jelenlétre elenyésző példát látni, néhány egység telepedett meg Debrecenben, Szegeden, Pécsett. Ezzel szemben a régió több országában a főváros után kinőtt egy number two lokáció is: Lengyelországban Krakkó, Csehországban Brno, Romániában Kolozsvár. Prabal Datta és Lenk István egybehangzóan azt mondja, hogy ez nem lehetetlen Magyarországon. Az ABSL Hungary a HIPA kormányzati befektetésösztönzési ügynökséggel együttműködve évente egy-egy helyszínt átvilágít, felkészíti a helyi politikai, gazdasági és oktatási döntéshozókat arra, mi szükséges ahhoz, hogy a város potenciális BSC befektetési célpont legyen, hogyan lehet meggyőzni a cégeket, mely városok a versenytársak, melyek a magyar város erősségei és lehetőségei.

Így akar szintet lépni az ABSL

A 11 országot tömörítő ABSL hálózat januárban mérföldkőhöz érkezett. A davosi Világgazdasági Fórumon jelentették be, hogy képviseletet nyitnak Brüsszelben. Ezzel a cél, hogy láthatóvá tegyék az iparágat, képviseljék a BSC szektor érdekeit az európai intézmények döntéshozói előtt. Lenk István elmondta, hogy újradefiniálták a szektort. Már nemcsak a több országot kiszolgáló multinacionális vállalatok tartoznak ide, hanem minden olyan szervezet, amely központosítja bizonyos funkcióit például a könyvelést, a pénzügyet, a HR-t akár országhatáron belül. Így az iparág már a 27 tagországból álló EU-ban 40 millió munkavállalót foglalkoztat. Szintet akar lépni az ABSL Hungary is, amely 2024-ben több kezdeményezést elindít. Ezeknek a célja a közösségépítés, a networking, a jó gyakorlatok megosztása, a szektor ismertségének növelése, érdekképviselet, a képzés és átképzés támogatása. A “Women Together” a női vezetőket célozza, a vezérigazgatói klub a felsővezetőket, a Business Services Experts a szakmai vezetőket, a Project Management Hub és a Continuous Improvement Hub azokat a szakértőket, akinek a hangját az iparágban sokszor nem hallják. Szeptember 19-ére pedig az ABSL Hungary nagyszabású szakmai fórumot és networking party-t szervez, amelyre mindenkit várnak a szektorból.

A nyitóképen Lenk István, az ABSL elnöke

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk