kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

A vezető magányossága

Napjainkban gyakran hangzik el a címben is megfogalmazott kijelentés: a vezető magányos. Gyakori metafora a vezető szervezetben betöltött helyzetére utalva a magányos harcos képe, aki egyedül küzd az előtte felbukkanó számos akadállyal. Néha talán meginog, olykor átmenetileg a földre is kerül, de sohasem adja fel, újra és újra feláll...

A vezetői magányosság érzése jóllehet nem kellemes, de létének igazolására, és hosszú távú alátámasztására maguk a vezetők is számos érvet tudnak felsorakoztatni. Ezek közé tartozik a felelősség személyhez kötődése, a lojalitás egyedülállóan magas szintje, a magas szintű szakértelem, a mindenáron a vezető személyéhez ragaszkodó kiemelt ügyfelek stb. Ha jobban belegondolunk, ez a fajta magányosságérzés egyfajta felsőbbrendűséget is biztosít a vezető számára, azt sugallja ugyanis, hogy a vezető számos igazán nehéz helyzetben csak magára számíthat, hiszen a valóban komplex problémákat csakis ő képes megoldani...

Kérdés, hogy ennek feltétlenül így kell-e lennie?
A "vezető magányossága" érzés számos módon oldható. A leginkább bevált eljárás a dolgozók bizonyos mértékű bevonása a döntéshozatalba és a problémamegoldásba. Ennek egyik módszere a delegálás, amikor a megoldásra való problémát valamint a megoldáshoz szükséges információkat és egyéb erőforrást - ahelyett, hogy magunk bíbelődnénk vele - egy kollégánknak adjuk tovább, természetesen azzal a kikötéssel, hogy a megoldás eredményével is el kell tudnia számolni. Ezzel a módszerrel a kollégánknak lehetősége nyílik a problémamegoldás éles helyzetben történő gyakorlására, vezetőként pedig több időnk marad az egyéb feladatok ellátására. A betanítás az első időkben természetesen többlet erőforrást von el tőlünk, hiszen a kiosztott feladat megoldása során konzultációs lehetőséget kell biztosítanunk, ill. a megoldás megfelelőségét is ellenőriznünk szükséges, de hosszú távon ez a befektetés busásan megtérül.

Hogyan működik ez a gyakorlatban?
Ha ez ilyen pofonegyszerű - kérdezhetik most többen, akkor mi indokolja a téma aktualitását?! És valóban. A tapasztalatok szerint a kis- és középvállalkozások vezetőinek nagy része szenved a "vezető magányossága" jelzővel illetett problémahalmaztól, ennek ellenére nagyon nehezen és több lépcsőben érhető el náluk egy valódi megoldást jelentő program kidolgozása és megvalósítása...

Adódhat ez a jelenség abból a tényből is, hogy a magányos vezetőnek valóban rengeteg olyan feladattal is saját magának kell foglalkoznia, amelyeket betanítás után kollégái is el tudnának végezni, de ami talán még ennél is fontosabb, az a vezető személyes elkötelezettségének hiánya az ilyesfajta programok tekintetében.

Az az első számú vezető, aki maga alapította, és futtatta fel a cégét - és ebből adódóan szinte saját gyermekének érzi - rendkívül nehezen veszi rá magát arra, hogy tanácsadóhoz forduljon, és annak javaslatai mentén megossza a hatalmat és az irányítást. Nem is beszélve arról, hogy menedzsment teamet hozzon létre maga mögött stb., mivel úgy érzi, ez valóságos merénylet lenne a cég ellen, ami úgy is elműködget, ahogy jelenleg van, minek felforgatni, beavatkozni a működésébe...

Ebből is látszik, hogy - összhangban azzal, amit az elmúlt hetekben Adizes szervezeti életciklusairól írtam - van a szervezetek életében egy olyan pont, amikor a sikeres további fejlődés érdekében az első számú vezető - tulajdonosnak meg kell osztania a hatalmát, menedzsment teamet kell létrehoznia a sikeres továbbfejlődés érdekében.

Mivel ez a szemléletváltás könnyűnek semmiképpen sem mondható, a folyamatot optimális esetben kísérő külső tanácsadó feladata a vezető személyes egyéni támogatása is, coaching vagy szupervízió formájában, amelynek során abban támogatja a kliensét, hogy az képessé váljon a számára nélkülözhetetlen változtatások végigvitelére, szem előtt tartva azt, hogy a jelenlegi állapot megváltoztatása olykor szinte kezelhetetlen bizonytalansági tényezőt jelent a tulajdonos/vezető számára. Ennek első lépése a fentebb tárgyalt probléma felszínre hozása és a klienssel történő megbeszélése.

Bár a fejlesztési programok zömére igaz, hogy felsővezetői elköteleződés és közreműködés nélkül nem valósíthatóak meg eredményesen, itt ez hatványozottan érvényesnek tekinthető: a "vezető magányossága" kizárólag a vezető személyes közreműködése révén oldható eredményesen, annak hiányában vagy ellenében biztosan nem.
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek