Erste Bank: stratégiai szerepben az e-learning
"Olyan platform kialakításán dolgozunk, amely az ismeretátadás mellett a tudás naprakészen tartásának, folyamatos megújításának belső igényét is elmélyíti a szervezetben"- válaszolta Mezőffy Bálint, az Erste Bank képzési specialistája e-learning-gel kapcsolatos kérdéseinkre.
- Az e-learning rendszer bevezetése 2008-ban történt. A bevezetés egyik oka az ún. "kötelező képzések" (pénzmosás megelőzése, munkavédelem, tűzvédelem, stb.) költséghatékony megvalósítása volt, a másik ok pedig, hogy a képzések adminisztrációját egyszerűbbé és hatékonyabbá tegyük.
- Volt ellenállás a szervezetben a bevezetés után? Ha igen, hogyan kezelték?
- A bevezetés apropója a kötelező képzések hatékony levezénylése volt, és ezek voltak az első modulok is a rendszerben. Ez, mint utóbb kiderült, nem volt a legszerencsésebb húzás, hiszen ezek a "muszáj-tananyagok" egyetlen vállalatnál sem örvendenek túl nagy népszerűségnek. Sajnos ez az érzés átragadt magára a rendszerre is, noha azóta több hasznos, a napi munkavégzést is támogató anyagot publikáltunk. Ez utóbbi gondolat lehet a válasz az e-learning elfogadtatása kapcsán felmerülő kérdésekre is, azaz: törekedjünk olyan tananyagokat bevezetni, amelyeknek kézzelfogható hasznát látják a munkatársak.
- Milyen keretrendszer fut jelenleg?
- Jelenleg Oracle iLearning 5.2.-es keretrendszert használunk, de napirenden van a 6.0.-ás verzióra váltás, amely funkcionalitását és felhasználóbarátságát tekintve is több hasznos új jellemzővel bír.
- Milyen oktatási feladatok ellátását szolgálja az e-learning rendszer?
- A nagyon rövid idő alatt megvalósítandó, (pl. egy pár héten belül induló értékesítési kampányhoz kapcsolódó termék-, és folyamatismeret), vagy a nagyon sok munkatársat egyszerre érintő képzési feladatok esetében, illetve a különböző IT-rendszerek bemutatásában is nagyon jó eszközt jelent számunkra az e-learning.
- Hány felhasználót szolgál ki a rendszer?
- A vállalat valamennyi munkatársa számára elérhető a rendszer, ez körülbelül 2300 főt jelent.
- Milyen típusú tartalmak találhatók a rendszerben (tananyag, vizsga, folyamat oktatás, szoftver oktatások)?
- A klasszikus tananyagokon kívül megtalálhatóak a rendszerben szoftverek, illetve belső rendszerek használatának elsajátítását segítő anyagok is. A hagyományos vizsgatesztek mellett nagyon hasznosak lehetnek a tudásfelmérő, ismeretfelmérő tesztek is, amelyek képet adhatnak a különböző célcsoportok pillanatnyi tudásáról; ez fontos információt ad a számunkra a szakmai képzési igények kapcsán.
- Milyen oktatási megoldásokat tart a leghatékonyabbnak az e-learning-en belül?
- Az önálló ütemezésű (self-paced) képzések mutatják meg a legmarkánsabban az e-learning előnyeit, hiszen egy-egy ilyen tartalom feldolgozását mindenki a saját időbeosztásához, tanulási stílusához tudja igazítani. Ezen belül minden megoldás hatékony lehet, ha úgy állítjuk össze az e-palettánkat, hogy az adott ismerethez legjobban illeszkedő metodikát használjuk - például, ha belső rendszereink oktatását szimulációval és szimulált felméréssel (ahol egy konkrét művelet elvégzése - pl. új ügyfél rögzítése, bankszámlanyitás, stb. - a feladat) végezzük.
- Milyen megtérüléssel számol a hagyományos képzésekhez képest?
- Vitathatatlan, hogy költség oldalon látványos a különbség a tantermi képzésekhez képest. Az igazi kihívás azonban az e-képzések pedagógiai hatékonyságának biztosításában rejlik. Véleményem szerint a kulcs a didaktikában keresendő: ma már szerencsére rendelkezésre állnak, illetve készíthetők olyan tartalmak, amelyek a hagyományos termék- és rendszeroktatáson túl különböző hard skillek (pl. hamis bankjegyek felismerése) vagy akár vezetői soft skillek fejlesztését is képesek hatékonyan támogatni. Nagyon oda kell figyelni továbbá a tartalmak pedagógiai minőségére, a célcsoportok tanulási jellemzőire (munkaidő, fizikai körülmények), illetve előzetes tudására is, mert csak így tud az e-learning valóban hasznos képzési megoldás lenni.
- Költséghatékonyak, mert egyszeri elkészítési költségük után könnyen és gyorsan aktualizálhatók.
- Időhatékonyak, mert a tanulók saját időbeosztásuk szerint haladhatnak a tananyagban, és a munkától távol töltött idő megegyezik a tanulási idővel.
- Eszköz hatékonyak, mert a tanulási folyamat a tanulók számítógépein történik, nincs szükség külön teremre és a tanfolyammal kapcsolatos egyéb eszközökre.
- Alacsonyabb, ill. néhány esetben teljesen kiesik az oktatói költség.
-"HR hatékonyak", mert az oktatás-szervezési feladatok nagy részét az e-learning keretrendszer veszi át.
- Hatékony adminisztrációt biztosítanak, ugyanis egy rendszerben kezelhető az összes tanfolyam és képzés is, és mindezekről naprakész jelentések készíthetők.
- Milyen előnyeit élvezik a rendszer használatának?
- A tudás gyorsabban, célzottabban és sokkal költséghatékonyabb módon jut el a munkatársakhoz, a képzési adminisztrációban pedig egyenesen nélkülözhetetlen eszközt jelent számunkra.
- Milyen belső és külső erőforrások működtetik a rendszert?
- Az e-learning üzleti felhasználója a HR képzéssel foglalkozó szervezeti egysége, akit IT-oldalról egy belső rendszerszervező munkatárs támogat. Az üzemeltetést szintén belülről végezzük, a supportot pedig egy külső partnercég biztosítja.
- Milyen további terveik vannak az e-learning-gel kapcsolatban, milyen fejlesztésekben gondolkodnak?
- Az Erste Banknál az e-learningnek, mint képzési megoldásnak stratégiai szerepet szánunk: a széleskörű képzési palettán túl a rendszernek egyfajta "tudásportál" jelleget szeretnénk adni. Olyan platform kialakításán dolgozunk, amely az ismeretátadás mellett a tudás naprakészen tartásának, folyamatos megújításának belső igényét is elmélyíti a szervezetben. Tervünk között szerepel továbbá, hogy a képzések adminisztrációját teljeskörűen az e-learning rendszerbe csatornázzuk be.
- Milyen típusú szervezetnek javasolja az e-learning használatát?
- Mérettől és szektortól függetlenül lényegében minden vállalatnak tudom javasolni, hiszen mindenhol kulcsfontosságú a munkatársak képzése és a szervezeten belüli tudás menedzselése. Ma már a vállalati méret és az anyagi lehetőségek sem jelentenek akadályt, hiszen ingyenes keretrendszerek és hosting megoldások is rendelkezésre állnak.
- Mit üzenne azoknak, akik most gondolkoznak az e-learning bevezetésén?
- A bevezetéskor olyan anyagokkal induljanak el, amelyek felkeltik az érdeklődést e tanulási forma iránt és megmutatják a munkatársak előtt az e-learning valódi előnyeit! A bevezetés után pedig ne sajnáljanak időt, energiát áldozni a rendszerbe kerülő anyagok pedagógiai minőségének biztosítására!
Koharek András
ARTanácsadó
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk
A brain drain, azaz „agyelszívás” a magasan képzett munkavállalók elvándorlását jelenti egy fejlettebb, magasabb életszínvonalat biztosító... Teljes cikk
Az Eurostudent legfrissebb felmérése szerint hazánkban a felsőoktatásban tanuló hallgatók egynegyede (25%) közepes anyagi nehézségekkel küzd, míg a... Teljes cikk
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 1 hónapja
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 1 hónapja
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- NGM-államtitkár: a kormány gyors ütemben, a lehető legtöbb uniós forrást el szeretné juttatni a vállalkozásoknak 1 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Mentorprogram indul a kertészeti szakma utánpótlásának érdekében 2 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja
- A gyógyszerész nélküli gyógyszertár ellen foglaltak állást 2 hónapja
- Újabb 15 milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához 2 hónapja
- 15 milliárd forintra lehet pályázni a GINOP plusz program munkahelyi képzés harmadik szakaszában 2 hónapja