kapubanner for mobile
Szerző: Kertész Dalma
Megjelent: 11 hónapja

HR-technológiai trendek: felhőn innen, felhőn túl

A vállalati digitalizáció ma már kulcskérdés a cégek hatékony működéséhez, ezt a humán folyamatoknak is követnie kell, különös tekintettel arra a globális trendre, hogy a HR-technológiára egyre inkább munka illetve munkahelyi technológiaként hivatkozunk majd a jövőben. Két részes sorozatunk első részében Csépai Martinnak, a Deloitte HR tanácsadási üzletágvezetőjének az idei Business Festen tartott előadását foglaljuk össze a globális trendekről és a magyar valóságról.

Csépai Martin Deloitte munka új világa new work kutatás-

Minden csapat olyan gyorsan tud haladni, mint a leglassabb tagja. Ugyanez igaz a szervezeti változásokra is, legyen szó például a digitális transzformációról. Márpedig a HR-funkció jellemzően nincs az élen járók között e tekintetben. Lehetősége lenne rá, hiszen az elérhető megoldások tárháza exponenciálisan bővül – fejtette ki előadásában Csépai Martin, a Deloitte HR tanácsadási üzletágának vezetője.

Globális szinten egyre inkább megmutatkozik az az izgalmas trend, hogy nem külön szegmensként fogunk beszélni a HR-technológiai megoldásokról: a „HR tech” a „Work tech” irányába transzformálódik. A munka végzésének módjába egyre több szakmaterületen beleszövődik majd a technológia, vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy a mindennapi munkavégzés összes aspektusa technológiai környezetbe ágyazódik bele. A kihívás az, hogy miként lehet ezt egy olyan platformon megteremteni, melyen könnyen el tudnak igazodni a felhasználók.

Három nagy trend

A munka világának technológiai fejlődését három nagy trend vezérli: Az egyik a munkavégzés módjához kapcsolódó automatizációs, robotizációs lehetőségek. Milyen munkafolyamatok válthatóak ki gépekkel, AI-eszközökkel? A másik motiváló tényező a munkaerő kérdéséhez köthető,ki végzi el a munkát, miként lehet találni alkalmas munkaerőt? Megdőlni látszik az a klasszikus felállás, hogy a cég belső munkavállalói elvégzik, amit kell. Egyre több olyan szerep kreálódik a világban, ami atipikus, azaz nem hagyományos munkaviszonyon alapszik. Viszont a szervezetek nincsenek még felkészülve arra, hogy ezt a kiterjesztett munkaerő-állományt menedzseljék. A harmadik hangsúlyos trend, mely a technológiai megoldásokat befolyásolja, a munkavégzés helyének változékonysága. Miként lehet a HR-folyamatokat egy hibrid módon, távmunkában is dolgozó munkaerő-állomány körében menedzselni?

A HR technológiai szegmense az elmúlt 3-4 évben a felhő alapú megoldások lázában égett - mutatott rá Csépai Martin. A legtöbb nagy szervezet elindult ezen az úton, azonban az első visszajelzések alapján nem váltotta be hiánytalanul a hozzá fűzött reményeket ez a megoldás, akadnak még bőven kihívások. Egy felhő alapú HR-platform bevezetése csak első lépésnek elég, erre kell továbbépítkezni. Egyrészt vannak olyan munkatársakhoz kapcsolódó igények, vagy üzleti igények, melyeket nem tud egy ilyen rendszer teljes mértékben kielégíteni, másrészt a digitalizáció megköveteli, hogy ne álljunk itt meg. „A jó hír az, hogy a lehetőségek étlapja korlátlan, hihetetlen robbanás következett be a HR technológiai megoldásokban és applikációkban az elmúlt pár évben, ember legyen a talpán, aki el tud benne igazodni, hogy az ő szervezetének melyikre van szüksége. Technológiai stratégia felállítására van szükség, melynek mentén el lehet indítani a fejlesztéseket” - hangsúlyozta a szakember.

A felhőn túl, avagy a digitális HR-stratégia új dimenziói

A felhő alapú megoldásokon túllépve a világ haladó szervezetei négy alapvető fókuszterület mentén gondolkoznak:

    • Az első a digitális munkavállalói élmény megteremtése. Fő cél a könnyebb eligazodás, hogy létrejöjjön egy kohéziós, átgondolt, digitális ökoszisztéma a munkahelyen.
    • A másodikaz automatizáció és az AI beleszövődése vagy ráépülése az alap HR-technológiai megoldásokra.
    • A harmadik a rendelkezésre álló adatok kihasználása az üzleti döntésekhez illetve a munkavállalók támogatásához (people analytics). Exponenciális nő a humán adatok rendelkezésre állása. Csépai Martin szerint Közép-Európa lemaradásban van abban, hogy a cégek ezt tudatosan kihasználják. Az adatfelhasználásnak vannak etikai kihívásai, de egyre többen invesztálnak abba, hogy a munkavállalók adatait produktív módon tudják felhasználni.
    • A negyedik ilyen irány pedig az olyan célzott, akár iparágspecifikus megoldások megtalálása és implementálása, melyek a munkatársak fejlődését, elkötelezettségét, teljesítményét megerősítik egy szervezetben.

Az automatizáció és az AI fókuszterületen belül egyrészt keresik azokat a megoldásokat, melyekkel munkaidő spórolható a humán erőforrás számára. Másrészt a haladó szervezetek törekednek a HR-ügyfélszolgálat technológiai alapokra helyezésére. Igyekeznek a munkatársak sablonosabb kérdéseit például chatbot segítségével automatizált módon kezelni. Ezen túl a mélyebb összefüggések azonosítására is próbálják használni a technológiát. A generatív mesterséges intelligencia alkalmazásával még mindenki óvatos (például ChatGPT), de vannak már olyan haladó megoldások, célzott applikációk, melyekben lehet gondolkodni. Kérdés, hogy ki mit tud ebből beépíteni a saját technológiai környezetébe. A nagyobb szolgáltató cégek is fejlesztenek ebbe az irányba, egyre több funkciót építenek be az alaprendszerekbe (például Oracle, Workday, SAP). Viszont az AI legnagyobb játékosai sem tétlenkednek (Amazon, Microsoft, Google), hanem nagy lendülettel fejlesztenek és előbb-utóbb vállalati környezetben, HR-es folyamatokban is képesek lesznek arra, hogy alkalmazzák őket - hívta fel a figyelmet Csépai Martin.

A magyar valóság

Csépai Martin szerint Magyarország egy-két ütem késésben van. A multicégek megkapják anyacégeiktől ezeket a megoldásokat, így egy fokkal előrébb állnak e tekintetben a magyar központú cégeknél, melyeknél jellemzően még tart az integrált felhő alapú rendszer bevezetése. A Deloitte felmérésből az látszik, hogy növekszik a befektetési hajlandóság ezen a területen, és elsősorban a hatékonyság növelése a cél, a munkavállalói élmény fejlesztése még kevésbé jelenik meg a prioritások között. Akadnak azért úttörők itthon is, akik elkezdtek kísérletezni a mesterséges intelligencia vagy adatelemzés alapú megoldásokkal.

A digitalizáció nem cél, hanem eszköz

A kkv-k digitalizációját mérő Digiméter legfrissebb kutatásában a digitalizációt segítő és gátló tényezők sorát tárta fel először egy általános kérdőíves felméréssel, majd változó témájú mélyfúrásokkal. Pintér Róbert a Digiméter kutatásvezetője, illetve a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi adjunktusa a legfontosabb konklúziókat foglalta össze.

• A digitalizáció elsősorban nem a technológiáról szól, hanem a cégvezető nyitottságáról, a szervezetről, az emberekről, az ügyfelekről és a partnerekről.

• A digitalizációt sokszor a szakemberek hiánya indukálja és a megfelelő szakemberek hiánya állítja meg.

• A digitalizáció el tud bukni a cégvezető/munkavállalók ellenállásán, érdemes bevonni őket, hogy magukénak érezzék azt.

• El kell dönteni, hogy megválunk-e a digitalizációra képtelen (de másban esetleg nélkülözhetetlen) munkavállalótól vagy hozzá igazítjuk a digitalizáció szintjét.

• A digitalizáció nem cél, hanem eszköz, ami növeli a hatékonyságot és jobbá teszi a munkavégzést.

A nyitóképen Csépai Martin

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk

Vajon megtaláljuk az egyensúlyt az ember és az AI között? - avagy az AI emberi arca

Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk

Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk