Szerző: Filius Ágnes Megjelent: 4 hónapja

Kérnek is a nőkből, meg nem is

Kifejezetten férfiasnak mondott gazdasági területeken, gyártásban, műszaki szakmákban is egyre erőteljesebben keresik a női munkavállalókat. Van, ahol intézkedéscsomag része a nők melletti kiállás a cégeknél, és van, ahol új lehetőségeket látnak a női munkaerőben. Mindenesetre, egyre több cégnél látják úgy, hogy a társadalom másik fele nélkül nem lehet előrébb jutni. A jó tendenciákról a Melanie Ebert, Mercedes-Benz HR-osztályának toborzásért felelős vezetője, az úttörő kiállásról a Schneider Electric országos HR igazgatója, Berkes Áron, és arról, hogy még mi mindent kellene tenni, Keveházi Kata, a Jól-Lét Alapítvány ügyvezetője beszélt a HR Portálnak.

Ma már – nemektől függetlenül - nincs két ugyanolyan élethelyzet, motiváltság, értékrend. Nem lehet elvárásokat megfogalmazni, mert a körülmények mindenkinél mások-mások. Még egy élet során is 6-8-10 évente újra kell írni a terveket, célokat. A legtöbb, amit elérhetünk, hogy a „nagyvilág” vegyen erről tudomást. Tanulunk, dolgozunk, gyereket szülünk, majd közben tanulunk, miközben dolgozunk, majd mindezek mellett újra szülünk. Ahogy azt az egyéni preferenciáink alapján megtehetjük.

A sok-sok zavaró hang kiszűrése mellett az volt a célunk, hogy megnézhessük, valójában milyen felvevőpiaca van a női munkavállalóknak.

Elektronika és gépjárműgyártás, nem kifejezetten olyan terület, amelyeket „női foglalkoztatóként” ismerhetünk. Ez két „kemény” iparág. Ami összeköti őket, hogy egyre nagyobb igényt fogalmaznak meg a női munkavállalókra is, és ennek érdekében sokat tesznek az esélyegyenlőség javításáért.

#HeForShe a Schneider Electric- nél

A Schneider Electric, amely energiamenedzsmenttel és automatizálással foglalkozó nemzetközi cég, közelmúltban jelentette be, hogy 2015 októberéig a vállalat több mint 23 000 férfi munkatársa írta alá elektronikusan a #HeForShe (Férfiak a nőkért) szolidaritási mozgalom előterjesztését.

A HeForShe torta
A #HeForShe-t az ENSZ női jog- és a nemek közötti esélyegyenlőséggel foglalkozó szervezete, az UN Women 2014-ben indította útjára. Célja a nemek közötti egyenlőség előmozdítása volt. A törekvés 1 milliárd férfi elköteleződését irányozza elő, melynek első lépése egy egyszerű, támogató fogadalom, amelyet azután a tényleges lépések és a társadalmi változás előre mozdítása követ.

A világméretű kezdeményezés célja, hogy a férfiakat a sokszínűség és a nők jogait erősítő változások támogatására ösztönözze, továbbá elérje, hogy részt vegyenek azoknak a társadalmi és kulturális korlátoknak a lebontásában, amelyek akadályozzák a nőket képességeik kibontakoztatásában - szólt a közlemény, amelyet az energiamenedzsmenttel foglalkozó multinacionális vállalattól kapott a HR Portál.

A Schneider Electric idén júniusban indította el belső #HeForShe kampányát, és pár hónap alatt kiugró eredményeket ért el. A petíció aláíróit arra buzdítják, hogy a vállalaton belül és kívül egyaránt tegyenek tanúbizonyságot, beszéljenek nyíltan a nemi sokszínűség és egyenlőség iránti elkötelezettségükről. Ezt megtehetik például azzal, hogy a #HeForShe mozgalmat támogató szelfiket tesznek közzé a közösségi média platformjain. A vállalat munkatársai emellett támogató eseményeket is szerveznek, amelyek keretében megosztják saját fényképeiket és videóikat a Schneider Electric belső közösségi hálózatán. Az idő előrehaladtával a #HeForShe és a francia székhelyű társaság közös erővel igyekszik minél több férfit bevonni ebbe a globális párbeszédbe.

Versenyeztek a részvételért a munkavállalók

Berkes Áron: A cégnél e-learning kampány is folyt a témában
Berkes Áron, a cég magyarországi HR igazgatója a HR Portálnak elmondta, hogy a hazai leányvállalatnál a #HeForShe kezdeményezés elsősorban a program, tágabb értelemben pedig a „diversity and inclusion” (sokszínűség és befogadás) témakör melletti elköteleződést jelenti, ami a munkatársak nemi összetételének változatossága mellett, az általános esélyegyenlőséget is magában foglalja.

Magyarországon a kereskedelmi egységükben minden vezetőt bevontak ebbe a témába. Mindannyian részt vettek egy kapcsolódó e-learning kampányban is.

A téma diskurzussá emelése azt is jelentette, hogy szerveztek egy olyan workshopot, ahol országos szinten minden egységből a vezetők és a kereskedelmi részleg teljes menedzsmentje egy egész napon keresztül vitatta meg a témát. Megosztották egymással a véleményüket, eddigi tevékenységüket és jövőbeli terveiket. Ez alapján minden egységre saját akcióterv született, amelyeket 2016-ban valósítanak meg.

„A kezdeményezés és a csatlakozás teljesen önkéntes volt, kizárólag a vezetők részére adtunk "kötelező" jelleggel plusz oktatásokat. Ezt is csak annak érdekében, hogy támogassuk a kommunikációjukat, és az esetlegesen felmerülő kérdésekre felkészülten tudjanak választ adni”- mondja Berkes Áron arra a kérdésre, miszerint mennyire jött szívből ez a csatlakozás a cégnél.

„Én úgy láttam, hogy a kezdeményezésnek egyértelműen pozitív volt a fogadtatása és sokan igen kreatív módon álltak mellé. Például, a sütikészítő versenyünkön volt olyan résztvevő, aki #HeForShe tortával készült”- említette a kampány egyik eredményét a HR vezető.

Nem utolsósorban, Berkes Áron azt a példát is felhozta, amikor neki - HR igazgatóként - sem „sikerült” az első három, magyar férfiregisztráló közé kerülnie a központi oldalukon, pedig a program gazdájaként elég „közel volt a tűzhöz”.

Következő „Schneider”- lépés

„A magyarországi Schneider - úgy gondolom - eddig is, külön mozgalom nélkül is nagy figyelmet szentelt az esélyegyenlőségnek”- mondta a HR vezető, amikor az előzményekről beszélt. Ez a mozgalom inkább "csak" egy külön prioritást, fókuszt ad a témakörnek. Ennek fényében a jövőben is folytatni fogják azt a hagyományt, miszerint minden téren biztosítják az esélyegyenlőséget a vállalaton belül.

Ezenkívül fontos intézkedés az, hogy a kereskedelmi egységben 2016 első negyedévében tervezik az új home office szabályzat bevezetését. Ez gyakorlatilag szinte minden munkatárs részére lehetőséget biztosít majd otthoni munkavégzésre, megfelelően szabályozott keretek között. Természetesen, ez is önkéntes lehetőség lesz azoknak, akik ezzel élni szeretnének. Emellett országos szinten kommunikációs kampányba kezdenek és negyedévente a hírlevelük mellékleteként bemutatnak majd női munkavállalókat. „A cél ezzel az, hogy megoszthassák a kolléganők az élményeiket, tapasztalataikat és azt, hogy milyen sikereket értek el mind szakmai, mind magánéletükben”- sorolta a terveket a HR vezető.

Lányok az autóiparban

Tavaly év végén tartott a duális képzésére toborzó napot a kecskeméti Mercedes-Benz. A „Girl’s Day” kifejezetten a nyolcadikos, továbbtanulás előtt álló lányokat célozta meg, őket várják a Gáspár András és a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskolákkal együttműködve kialakított, gyakorlatorientált duális képzésen.

A rendezvényen is a keresett, és a duális szakképzésbe bevont szakmákkal, a járműkarosszéria-előkészítő és felületbevonó, a gépjármű mechatronikus, a mechatronikus karbantartó és a szerszámkészítő szakmákkal ismerkedtek a fiatalok.

A mintegy 60 főnyi résztvevőnek Melanie Ebert, a HR-osztály toborzásért felelős vezetője a cég büszkeségét, a Mercedes-Benz - CLA-t mutatta meg, előtte készült közös fotó is róluk. Az érdeklődő lányok termelésben dolgozó nő művezetőkkel is találkoztak, beszélgettek.

Várják a nők jelentkezését!

„Sokan azt gondolják, hogy a gyárban csak olyan munkák vannak, amelyeket kizárólag férfiak tölthetnek be. Ez egyáltalán nincs így: nem csak a termelésben, de a logisztikában, az adminisztrációban, a HR és marketingosztályon is számos női munkavállalónk van. A gyakornoki pozíciókba is várjuk a fiatal hölgyek jelentkezését folyamatosan.”- mondta a cégtoborzási vezetője a HR Portálnak.

Melanie Ebert minden területre vár női jelentkezőket

Szerencsére nagyon sokan jelentkeznek, de még mindig vannak nyitott pozícióik, amelyeket folyamatosan hirdetnek. Elmondása szerint „egyre többen csatlakoznak hozzánk az ország más pontjairól is, mert Kecskemét gyorsan fejlődik és hosszú távú lehetőségeket kínál”.

Melanie Ebert arról is beszámolt, hogy nyitottak 2015 augusztusában saját bölcsődét és óvodát is, mert azt tapasztalták, hogy sok családos dolgozónak egyszerűbbé vált ezzel a hétköznapok megszervezése.

Végezetül, Daimler AG. egyik stratégiai törekvését is megosztotta a HR vezető a HR Portállal. A cég fontos célja hazánkban is az, hogy „tehetségükkel és szorgalmukkal a lányok is mind nagyobb számban járuljanak hozzá a Mercedes-Benz magyarországi eredményességéhez.”

Kérnek a nőkből, és nem is?

Megkérdeztük Keveházi Katát is, a Jól-Lét Alapítvány vezetőjét, a téma szakértőjét. Arra voltunk kíváncsiak, mit is gondol ő a cégeknél tapasztalható esélyegyenlőségről. A szakember szerint egyfelől „kérnek a nőkből, másfelől meg nem. Ez a mondat a maga tömörségében valóban jellemzi a valós állapotokat.”

Mivel a fejlett világban ma már általános elvárás a nemek közti egyenlőség elősegítése a munka világában is. A nemzetközi hátterű vállalatok anyacégektől származó gyakorlatai Magyarországra is beszivárognak. Az élenjáró munkahelyek valóban tabukat döntögetnek: férfiasnak tekintett területeken növelik a női munkavállalók számát, támogatják a nők előmenetelét és a férfiak magánéleti szerepvállalását. Magyarországon azonban főként a hazai tulajdonosi háttérrel rendelkező vállalatok esetében mégsem ilyen pozitív a kép: a kormányzati ösztönző intézkedései, a női vezetőkről, a munka és család összeegyeztethetőségéről szóló közbeszéd változása ellenére alapvetően nem sokat változott a gyakorlat: a nőket elsősorban az anyává válás lehetősége vagy ténye miatt diszkriminálják, a tényleges hatalommal járó döntéshozatali pozíciókig nem, vagy csak igen kevesen jutnak el.

Az, hogy a vállalat felsővezetése, vezetője miként gondolkozik a nőkről, meghatározza helyzetüket az adott szervezetben. Ahogy a társadalomban, úgy a munkahelyeken is kettős a nőkhöz való viszonyulás. Egyfelől a nőkről alkotott negatív sztereotípiák - nem elég határozottak, az érzelmeik vezérlik őket, a család, a párkapcsolat az elsődleges a számukra, így munkavállalóként mégsem elég megbízhatóak - miatt kevésbé becsülik meg, problémás munkaerőnek tartják őket, és ezért diszkriminálják munkaerő-felvétel esetén. Másfelől valós vagy vélt adottságaikra, a nőkhöz kapcsolódó pozitív sztereotípiákra építve- szorgalmasak, precízek, szabálykövetők, kevesebbel is beérik, lojálisak - kifejezetten nőket keresnek.

A szakember két példát is bemutatott, amely jól érzékelteti a mostani munkaerő-piaci kettősséget: „Láttam olyan céget, ahol bizonyos életkor felett, és külső adottságok híján nem vettek fel nőt, s aki ott dolgozott verbális lekicsinyléssel, szexuális zaklatással, méltatlan munkakörülményekkel, és feladatokkal üldözték el. De olyan kereskedelmi láncot is ismerek, ahová kifejezetten nőket kerestek vezetőnek, mert a férfiakról az a képük alakult ki, hogy nagyobb eséllyel korrumpálhatók.

Az esélyegyenlőséghez való viszonyulás megteremtése valójában a nemekről alkotott nézetek felülvizsgálatával kezdődik, ezzel azonban még sok a teendő- zárta a tapasztalatairól szóló beszámolót a szakértő.
Follow hrportal_hu on Twitter

Foglalkoztatás és munkanélküliség: ha a valós helyzetre kíváncsi

A GKI elemzése szerint a torzító tényezőket figyemen kívül hagyva, a foglalkoztatás valahol a 2008-as szint környékén van, a versenyszférában inkább alatta; a munkanélküliség pedig még érdemben meghaladja azt - írja a Napi.hu.tovább..

További cikkek
A franciákat nem stresszelhetik e-mailekkel a munkaidőn túl

Franciaországban az 50-nél több embert foglalkoztató cégek munkaidőn kívül nem küldhetnek e-mailekkel dolgozóiknak.Túl sok stresszt okoz, ha valaki... Teljes cikk

Közel kétmillió embert érint közvetlenül a fogyatékossággal élők helyzete

Harmadik alkalommal rendezik meg vasárnap a Rehab Critical Mass felvonulást és családi napot Budapesten, amelynek célja, hogy felhívják az emberek... Teljes cikk

USA: erősödött a munkaerőpiac

Csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyért folyamodók száma a múlt héten az Egyesült Államokban. Teljes cikk

Állás 200-250 ezer forint bruttó fizetésért Budapesten

Az ifjúsági garancia program már elérhető a közép-magyarországi régióban is, a projekt a 25 év alatti fiatalok nyári elhelyezkedését támogatja,... Teljes cikk

Tehetségeket fedeztek fel a Mol versenyén

A Mol-csoport egyetemistáknak szóló tehetségkutató versenyén, a Freshhh döntőjében egy cseh csapat lett az első, a második és harmadik helyen pedig... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Magas fizetés vagy álmok? - a fiatalok döntöttek

Versenyképes fizetés és a szakmai előrejutás lehetősége - ezeket veszi figyelembe az Y generáció, amikor állást választ - derül ki egy...
© Copyright HR Portal - 2003 - 2016