kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Munkába járás: korlátozott munkáltatói támogatások

Miközben külföldön a munkavállalók adót takaríthatnak meg, ha kerékpárral járnak dolgozni, a munkáltatók pedig a környezet védelme érdekében még fizetnek is a biciklizésért, itthon csak az autóval és a közösségi közlekedéssel történő munkába járást támogathatják a szabályok értelmében a cégek.

Fordított világ?

A Magyar Kerékpárosklub 2012 tavaszi adatfelvétele szerint márciusban a 18 év feletti magyar lakosság 39 százaléka, a Budapesten élők 14 százaléka használt kerékpárt közlekedésre és/vagy túrázásra. A vizsgált időszakban a kerékpárt közlekedési eszközként használók 35 százaléka mindennap közlekedett. Logikusnak tűnik, hogy legnagyobb arányban a Dél-Alföldön, majd Észak-Alföldön használnak kerékpárt. Az életkort tekintve nincs nagy különbség az egyes korosztályok között. Budapesten és a megyeszékhelyeken kevésbé, a városokban és a községekben gyakoribb a kerékpározás. Iskolai végzettséget tekintve a felsőfokú végzettségűek, továbbá az érettségizettek viszonylag ritkábban, a szakmunkások és a legfeljebb 8 általános végzettségűek rendszeresebben kerékpároznak.

Pedálozók

Számos cég alakított ki a közelmúltban, vagy már régebben őrzött tárolót a dolgozók kerékpárjainak tárolására. Nem ritka a zuhanyzó, öltöző kialakítása azokon a helyeken is, ahol egyébként külön öltöző működtetése nem tartozik a munkafolyamathoz. A munkába rövidebb-hosszabb pedálozás után érkezők így átöltözhetnek, esetleg egy gyors zuhany után frissülve kezdhetik meg a munkát. Akik azonban rendszeresen kerékpárral járnak dolgozni, többnyire már úgy öltöznek, hogy egy reggeli munkába biciklizéstől ne izzadjanak meg. Néhányan így az egyébként javallott napi reggeli testmozgást is teljesítik a munkakezdés előtti kerekezéssel. Előfordul az is, hogy valaki a cafetériában felajánlott helyi utazási bérletet váltja ki a pedálozással, s így annak támogatási keretét más célra, például üdülésre fordíthatja.

Állórajt

A munkába járás támogatásának hazai rendeleti szabályozásában a napi munkába járás fogalmánál rögzítésre került, hogy a kiindulási pont a "munkarendtől függő gyakoriságú rendszeres vagy esetenkénti oda- és visszautazás". A szabály megkülönbözteti a helyi és a helyközi munkába járás eseteit. A helyközi esetben kvázi kizárólagosságot kap a közösségi közlekedés. Ugyanakkor a helyi közlekedésnél elismerést kap a közösségi közlekedésen kívüli eset.

Hátszél nélkül

A munkáltatót terhelő magyar támogatások lehetőségei azonban jelenleg elsősorban a közösségi közlekedésre vetítettek. Az egyéni munkába járás támogatása a szabályok szerint a munkavállaló részére a személyi jövedelemadó törvényben a saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítése címén adott. A jövedelem kiszámításakor figyelembe nem veendő térítésnek megfelelő összeg, 9 forint/kilométer jár a meghatározott esetekben. Mivel az elfogadott definíció szerint a gépjármű olyan közúti szállító- vagy vontató eszköz, amelyet beépített erőgép hajt és nyilvántartását jogszabály írja elő, (emiatt?) az emberi erővel hajtott kerékpár, de a gépi erővel hajtott a segédmotoros kerékpár, vagy a villanykerékpár használata is kimarad a kedvezményezett körből.

Megvilágított pálya

Az egyik hazai gazdasági hetilap által közölt összefoglaló szerint a munkavállalók a kerékpárral történő munkába járás esetében Belgiumban 20 eurocentet, Hollandiában 15 centet írhatnak le az adóból kilométerenként. Nagy-Britanniában pedig mérföldenként adnak 20 pennyt. A munkáltatók a környezet védelme érdekében fizetnek a biciklizésért, és természetesen azok kapnak többet, akik messzebbről, illetve messzebbre tekernek.

Bagó József
Munkaügyi Szemle 2012/IV.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Várakozáson felül: 600 ezer forint az átlagkereset. Elindultak a bérek?

Minden elemzői várakozást felülmúltak a KSH által közzétett januári kereseti adatok. A bruttó átlagkereset 605.000 Ft, a rendszeres bruttó... Teljes cikk

A cégek 70 százaléka tervez bérfejlesztést a munkaerő megtartása érdekében

Optimistábbá váltak a magyar cégvezetők mind az ország, mind saját cégük kilátásait illetően a Niveus Consulting Group tanácsadó felmérése szerint. Teljes cikk

Mennyit keresnek a HR-esek?

Több szakterület béradatairól készített összeállítást a piacvezető munkaerő-közvetítő cég a közelmúltban. Most a HR szakmában, elsősorban... Teljes cikk