Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 hónapja

Kerékpárral a munkába: környezettudatos új juttatási forma

A biciklis munkába járás egyre népszerűbb közlekedési forma Európában és Magyarországon is. A koronavírus-járvány erre a tendenciára tett rá egy lapáttal: sokan akarják elkerülni a tömegközlekedést. Számos kezdeményezés motiválja a munkáltatókat, hogy támogassák ebben a munkavállalókat. Miért ne lehetne a cafeteria keretén belül, akár vállalati kerékpárflottában gondolkodni?

A 2020-at és egyre inkább úgy tűnik, hogy 2021-et is meghatározó Covid19 járvány a korábbinál is jobban rávilágított az egészségmegőrzés és -fejlesztés fontosságára. Egyre több munkáltató érzékeli, hogy a munkavállalók irányából növekszik az igény arra, hogy ebben a vállalatok is részt vegyenek. Legyenek az egészséget, a betegségek megelőzését támogató programok, és a cafeteria keretet is lehessen ilyen célokra felhasználni.

A mozgás és ezen belül a kerékpározás egészségre gyakorolt jótékony hatása vitathatatlan. A London School of Economics tanulmánya szerint, a rendszeresen kerékpározók egy nappal kevesebb betegszabadságot vesznek ki, mint nem kerékpárral közlekedő társaik. Napi 20 perc biciklizés csökkenti a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát is.

Lojalitás, egészségtudatosság - bevonzás és employer branding


A jól kialakított juttatási csomag pedig növeli a munkavállalók elkötelezettségét, lojalitását a munkaadók felé. Ráadásul a fiatalok bevonzásában illetve a munkáltatói márka sikeres kommunikálásában sokat jelenthet, ha például a munkába járás támogatott alternatívája a kerékpáros közlekedés.

A gépkocsiflottákhoz hasonlóan ma már Magyarországon lehetőség van kerékpárflotta-szolgáltatás igénybevételére. A szolgáltatás magában foglalja a kerékpár beszerzésének intézésétől kezdve, az időszakos szervizelésen keresztül az extra kiegészítők, mint pl. kerékpárponyva és megfelelő biztonságú lakat biztosítását a kerékpárhoz. Kerékpározás szezonalitásából kiindulva a szolgáltatás megoldást nyújthat a téli időszakra is, hiszen a téli tárolást magában foglalhatja. A kerékpárt lehet biztosítani is, ami tovább bővíthető még felelősség- és balesetbiztosítással. Ezek a szolgáltatások havi díjas előfizetésben, ügyfélre szabottan érhetők el. A kerékpár bérleti díjja elszámolható, és ÁFA-ja visszaigényelhető.

A munkáltató azzal is ösztönözheti a tényleges bringahasználatot, ha megteremti hozzá a megfelelő feltételeket: vagyis öltözőt, zuhanyozási lehetőséget biztosít a kollégáknak. Egy kormányhatározat értelmében pedig az újonnan épülő irodaházakhoz megfelelő számú kerékpártárolót is kötelező már építeni. Pl.: ipari egységek esetén minden megkezdett 10 munkahely után 1 db kerékpártárolót ír elő a rendelkezés.

kerékpár

Adómentes juttatás lehetne?


A munkába járás a munkáltatóra nézve kötelező költségtérítése vonatkozhat kerékpáros közlekedésre is, ennek keretében a munkavállaló legfeljebb 15 Ft/km térítést kaphat. Juttatási elemként a kerékpár vagy roller egyelőre jövedelemként adózik, a KPMG szakirányú tanulmánya szerint igazán hatékony - államilag bevezethető - ösztönző a juttatás adómentessége lehetne. Így biztosítható lenne például a munkavállaló által cafeteria keretből választható fix kilométerdíj vagy a vállalat által biztosított kerékpárok támogatása. A céges autók esetében ez a juttatási lehetőség adómentesen létezik, így ennek mintájára a szabályozás könnyen megvalósítható, bevezethető lenne, derül ki a szakanyagból.

Európában számos már működő példa van ezekre a támogatásokra kialakított szabályozásra és rendszerekre. Finnországban egy törvényjavaslat szerint a vállalati kerékpár árával csökkenteni lehet a munkáltatói szja-fizetési kötelezettséget. Az is gyakori, hogy a kerékpárral ingázók adómentes kilométer alapú támogatásban részesülnek általában a munka- és lakóhely közötti legrövidebb távolság alapján. (Belgium: 0,22 €/km; Hollandia: 0,19 €/km)

A nemzetközi tapasztalatok alapján az ösztönzők hatása a kerékpáros közlekedés arányának természetes növekedését (Budapesten és a megyei jogú városokban kb. 2%) további 2 százalékponttal erősíthetnék ezek az intézkedések. A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt.

kerékpárflotta

Miért e-bike a munkába?


A Magyar Állam magánszemélyeknek, más országokhoz hasonlóan, itthon is elindította 2020 őszén az elektromoskerékpár-vásárlás támogatását.

Az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok egyre nagyobb piacot hódítanak. Az elektromos pedelec kerékpár azért lehet ideális választás munkába járáshoz a hagyományos kerékpárral szemben, mivel ugyan úgy élvezhetjük kerékpározás élményét, viszont kevésbé izzadunk meg mielőtt beérünk a munkába, valamint biciklizés közben a pulzustartományunk könnyen végig azonos tartományban marad, nem lesznek kiugró pulzusterhelések.

Ez fokozottan igaz, akkor, ha a munkahelyünk felé vezető út több emelkedőn keresztül vezet. Viszont, ha a kerékpározás sportértékéről sem akarunk lemondani, az elektromos kerékpároknál lekapcsolható a rásegítés, így, ha munka után marad energiánk, nyugodtan választhatjuk a „nehezebb” utat, vagyis a saját erejű tekerést is.

Pedelec, azaz elektromos rásegítéssel működő kerékpár. Az emberi hajtással működő, de elektromos rásegítést használó kerékpárokat, a KRESZ kerékpárnak minősíti, (amennyiben a rásegítés nem haladja meg a 25 km/h mértéket), így azokra vonatkozó szabályok megegyeznek a hagyományos kerékpárra vonatkozó szabályokkal. Fontos, hogy a gázkarral rendelkező, emberi hajtás nélkül működő elektromos eszközöket segédmotornak minősülnek, mint pl. az elektromos rollereket, így azokra szigorúbb szabályok vonatkoznak.

  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Eldobhatjuk-e a maszkot a munkahelyeken is 5,5 millió beoltott után?

A kormány bejelentése szerint 5,5 millió beoltott elérése esetén megszüntetik a kötelező maszkhasználatot, és főszabály szerint még belső... Teljes cikk

Japán a négynapos munkahét bevezetésére ösztönzi a vállalatokat

Ha heti egy nappal kevesebbet dolgoznának az emberek, az nem csak a munka-magánélet egyensúlyának, hanem a képzettségi szintnek is jót tenne, nem... Teljes cikk

Hogyan képzelik a dolgozók az álomirodát 2021-ben?

A közép-kelet-európai országokban ma már a munkavállalók csaknem fele naponta bemegy az irodába, valamint az is látszik, hogy az irodai dolgozóknak... Teljes cikk