Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 hónapja

Kerékpárral a munkába: környezettudatos új juttatási forma

A biciklis munkába járás egyre népszerűbb közlekedési forma Európában és Magyarországon is. A koronavírus-járvány erre a tendenciára tett rá egy lapáttal: sokan akarják elkerülni a tömegközlekedést. Számos kezdeményezés motiválja a munkáltatókat, hogy támogassák ebben a munkavállalókat. Miért ne lehetne a cafeteria keretén belül, akár vállalati kerékpárflottában gondolkodni?

A 2020-at és egyre inkább úgy tűnik, hogy 2021-et is meghatározó Covid19 járvány a korábbinál is jobban rávilágított az egészségmegőrzés és -fejlesztés fontosságára. Egyre több munkáltató érzékeli, hogy a munkavállalók irányából növekszik az igény arra, hogy ebben a vállalatok is részt vegyenek. Legyenek az egészséget, a betegségek megelőzését támogató programok, és a cafeteria keretet is lehessen ilyen célokra felhasználni.

A mozgás és ezen belül a kerékpározás egészségre gyakorolt jótékony hatása vitathatatlan. A London School of Economics tanulmánya szerint, a rendszeresen kerékpározók egy nappal kevesebb betegszabadságot vesznek ki, mint nem kerékpárral közlekedő társaik. Napi 20 perc biciklizés csökkenti a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát is.

Lojalitás, egészségtudatosság - bevonzás és employer branding


A jól kialakított juttatási csomag pedig növeli a munkavállalók elkötelezettségét, lojalitását a munkaadók felé. Ráadásul a fiatalok bevonzásában illetve a munkáltatói márka sikeres kommunikálásában sokat jelenthet, ha például a munkába járás támogatott alternatívája a kerékpáros közlekedés.

A gépkocsiflottákhoz hasonlóan ma már Magyarországon lehetőség van kerékpárflotta-szolgáltatás igénybevételére. A szolgáltatás magában foglalja a kerékpár beszerzésének intézésétől kezdve, az időszakos szervizelésen keresztül az extra kiegészítők, mint pl. kerékpárponyva és megfelelő biztonságú lakat biztosítását a kerékpárhoz. Kerékpározás szezonalitásából kiindulva a szolgáltatás megoldást nyújthat a téli időszakra is, hiszen a téli tárolást magában foglalhatja. A kerékpárt lehet biztosítani is, ami tovább bővíthető még felelősség- és balesetbiztosítással. Ezek a szolgáltatások havi díjas előfizetésben, ügyfélre szabottan érhetők el. A kerékpár bérleti díjja elszámolható, és ÁFA-ja visszaigényelhető.

A munkáltató azzal is ösztönözheti a tényleges bringahasználatot, ha megteremti hozzá a megfelelő feltételeket: vagyis öltözőt, zuhanyozási lehetőséget biztosít a kollégáknak. Egy kormányhatározat értelmében pedig az újonnan épülő irodaházakhoz megfelelő számú kerékpártárolót is kötelező már építeni. Pl.: ipari egységek esetén minden megkezdett 10 munkahely után 1 db kerékpártárolót ír elő a rendelkezés.

kerékpár

Adómentes juttatás lehetne?


A munkába járás a munkáltatóra nézve kötelező költségtérítése vonatkozhat kerékpáros közlekedésre is, ennek keretében a munkavállaló legfeljebb 15 Ft/km térítést kaphat. Juttatási elemként a kerékpár vagy roller egyelőre jövedelemként adózik, a KPMG szakirányú tanulmánya szerint igazán hatékony - államilag bevezethető - ösztönző a juttatás adómentessége lehetne. Így biztosítható lenne például a munkavállaló által cafeteria keretből választható fix kilométerdíj vagy a vállalat által biztosított kerékpárok támogatása. A céges autók esetében ez a juttatási lehetőség adómentesen létezik, így ennek mintájára a szabályozás könnyen megvalósítható, bevezethető lenne, derül ki a szakanyagból.

Európában számos már működő példa van ezekre a támogatásokra kialakított szabályozásra és rendszerekre. Finnországban egy törvényjavaslat szerint a vállalati kerékpár árával csökkenteni lehet a munkáltatói szja-fizetési kötelezettséget. Az is gyakori, hogy a kerékpárral ingázók adómentes kilométer alapú támogatásban részesülnek általában a munka- és lakóhely közötti legrövidebb távolság alapján. (Belgium: 0,22 €/km; Hollandia: 0,19 €/km)

A nemzetközi tapasztalatok alapján az ösztönzők hatása a kerékpáros közlekedés arányának természetes növekedését (Budapesten és a megyei jogú városokban kb. 2%) további 2 százalékponttal erősíthetnék ezek az intézkedések. A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt.

kerékpárflotta

Miért e-bike a munkába?


A Magyar Állam magánszemélyeknek, más országokhoz hasonlóan, itthon is elindította 2020 őszén az elektromoskerékpár-vásárlás támogatását.

Az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok egyre nagyobb piacot hódítanak. Az elektromos pedelec kerékpár azért lehet ideális választás munkába járáshoz a hagyományos kerékpárral szemben, mivel ugyan úgy élvezhetjük kerékpározás élményét, viszont kevésbé izzadunk meg mielőtt beérünk a munkába, valamint biciklizés közben a pulzustartományunk könnyen végig azonos tartományban marad, nem lesznek kiugró pulzusterhelések.

Ez fokozottan igaz, akkor, ha a munkahelyünk felé vezető út több emelkedőn keresztül vezet. Viszont, ha a kerékpározás sportértékéről sem akarunk lemondani, az elektromos kerékpároknál lekapcsolható a rásegítés, így, ha munka után marad energiánk, nyugodtan választhatjuk a „nehezebb” utat, vagyis a saját erejű tekerést is.

Pedelec, azaz elektromos rásegítéssel működő kerékpár. Az emberi hajtással működő, de elektromos rásegítést használó kerékpárokat, a KRESZ kerékpárnak minősíti, (amennyiben a rásegítés nem haladja meg a 25 km/h mértéket), így azokra vonatkozó szabályok megegyeznek a hagyományos kerékpárra vonatkozó szabályokkal. Fontos, hogy a gázkarral rendelkező, emberi hajtás nélkül működő elektromos eszközöket segédmotornak minősülnek, mint pl. az elektromos rollereket, így azokra szigorúbb szabályok vonatkoznak.

  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Október 8-ig ismét lehet pályázni elektromos kerékpárok vásárlására

A Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv keretében már a tizenegyedik pályázati szakaszban támogatja az elektromos rásegítésű kerékpárok... Teljes cikk

Mikor és milyen kávét iszik a magyar dolgozó?

A kávé világnapja alkalmából a Costa Coffee és a GKI Digital közös felmérésben kutatta a munkahelyi kávézási szokásokat. Kiderült, hogy a... Teljes cikk

Már a Debreceni Egyetem karain is kötelező a maszkviselés

Korábban csak a BTK és a TTK munkatársaira és hallgatóira vonatkozott a szabály, szeptember 22-től viszont már minden karon kötelező a maszkviselés... Teljes cikk