Kerékpárral a munkába: környezettudatos új juttatási forma
A biciklis munkába járás egyre népszerűbb közlekedési forma Európában és Magyarországon is. A koronavírus-járvány erre a tendenciára tett rá egy lapáttal: sokan akarják elkerülni a tömegközlekedést. Számos kezdeményezés motiválja a munkáltatókat, hogy támogassák ebben a munkavállalókat. Miért ne lehetne a cafeteria keretén belül, akár vállalati kerékpárflottában gondolkodni?
A mozgás és ezen belül a kerékpározás egészségre gyakorolt jótékony hatása vitathatatlan. A London School of Economics tanulmánya szerint, a rendszeresen kerékpározók egy nappal kevesebb betegszabadságot vesznek ki, mint nem kerékpárral közlekedő társaik. Napi 20 perc biciklizés csökkenti a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát is.
Lojalitás, egészségtudatosság - bevonzás és employer branding
A jól kialakított juttatási csomag pedig növeli a munkavállalók elkötelezettségét, lojalitását a munkaadók felé. Ráadásul a fiatalok bevonzásában illetve a munkáltatói márka sikeres kommunikálásában sokat jelenthet, ha például a munkába járás támogatott alternatívája a kerékpáros közlekedés.
A gépkocsiflottákhoz hasonlóan ma már Magyarországon lehetőség van kerékpárflotta-szolgáltatás igénybevételére. A szolgáltatás magában foglalja a kerékpár beszerzésének intézésétől kezdve, az időszakos szervizelésen keresztül az extra kiegészítők, mint pl. kerékpárponyva és megfelelő biztonságú lakat biztosítását a kerékpárhoz. Kerékpározás szezonalitásából kiindulva a szolgáltatás megoldást nyújthat a téli időszakra is, hiszen a téli tárolást magában foglalhatja. A kerékpárt lehet biztosítani is, ami tovább bővíthető még felelősség- és balesetbiztosítással. Ezek a szolgáltatások havi díjas előfizetésben, ügyfélre szabottan érhetők el. A kerékpár bérleti díjja elszámolható, és ÁFA-ja visszaigényelhető.
A munkáltató azzal is ösztönözheti a tényleges bringahasználatot, ha megteremti hozzá a megfelelő feltételeket: vagyis öltözőt, zuhanyozási lehetőséget biztosít a kollégáknak. Egy kormányhatározat értelmében pedig az újonnan épülő irodaházakhoz megfelelő számú kerékpártárolót is kötelező már építeni. Pl.: ipari egységek esetén minden megkezdett 10 munkahely után 1 db kerékpártárolót ír elő a rendelkezés.
Adómentes juttatás lehetne?
A munkába járás a munkáltatóra nézve kötelező költségtérítése vonatkozhat kerékpáros közlekedésre is, ennek keretében a munkavállaló legfeljebb 15 Ft/km térítést kaphat. Juttatási elemként a kerékpár vagy roller egyelőre jövedelemként adózik, a KPMG szakirányú tanulmánya szerint igazán hatékony - államilag bevezethető - ösztönző a juttatás adómentessége lehetne. Így biztosítható lenne például a munkavállaló által cafeteria keretből választható fix kilométerdíj vagy a vállalat által biztosított kerékpárok támogatása. A céges autók esetében ez a juttatási lehetőség adómentesen létezik, így ennek mintájára a szabályozás könnyen megvalósítható, bevezethető lenne, derül ki a szakanyagból.
Európában számos már működő példa van ezekre a támogatásokra kialakított szabályozásra és rendszerekre. Finnországban egy törvényjavaslat szerint a vállalati kerékpár árával csökkenteni lehet a munkáltatói szja-fizetési kötelezettséget. Az is gyakori, hogy a kerékpárral ingázók adómentes kilométer alapú támogatásban részesülnek általában a munka- és lakóhely közötti legrövidebb távolság alapján. (Belgium: 0,22 €/km; Hollandia: 0,19 €/km)
A nemzetközi tapasztalatok alapján az ösztönzők hatása a kerékpáros közlekedés arányának természetes növekedését (Budapesten és a megyei jogú városokban kb. 2%) további 2 százalékponttal erősíthetnék ezek az intézkedések. A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt.
Miért e-bike a munkába?
A Magyar Állam magánszemélyeknek, más országokhoz hasonlóan, itthon is elindította 2020 őszén az elektromoskerékpár-vásárlás támogatását.
Az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok egyre nagyobb piacot hódítanak. Az elektromos pedelec kerékpár azért lehet ideális választás munkába járáshoz a hagyományos kerékpárral szemben, mivel ugyan úgy élvezhetjük kerékpározás élményét, viszont kevésbé izzadunk meg mielőtt beérünk a munkába, valamint biciklizés közben a pulzustartományunk könnyen végig azonos tartományban marad, nem lesznek kiugró pulzusterhelések.
Ez fokozottan igaz, akkor, ha a munkahelyünk felé vezető út több emelkedőn keresztül vezet. Viszont, ha a kerékpározás sportértékéről sem akarunk lemondani, az elektromos kerékpároknál lekapcsolható a rásegítés, így, ha munka után marad energiánk, nyugodtan választhatjuk a „nehezebb” utat, vagyis a saját erejű tekerést is.
- 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. Részletek Jegyek
- 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI? Részletek Jegyek
- 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását. Részletek Jegyek
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
Azt már eddig is tudtuk, hogy az emberi test mozgásra termett, és a sok ülés egyértelműen káros az egészségünkre. A San Diegói Kaliforniai Egyetem... Teljes cikk
Bagoly vagy pacsirta? – mindenki hallotta már a kérdést és be is tudja sorolni saját magát valamelyik táborba. Nem ördögtől való tehát az a... Teljes cikk
Tavaly 19 vezérigazgató halt meg munka közben, de a szám ennél több is lehet. Egyre összetettebb, egyre gyorsabban változó világunkban soha nem volt... Teljes cikk
- Újra meghirdették a munka világába visszatérőknek szóló programot 6 hónapja
- Indul a Bringázz a munkába! és a bicibusz mozgalom is 7 hónapja
- Kerékpárral munkába biztonságosan! Az 5 legfontosabb kérdés és válasz 7 hónapja
- HR Generalista feladatok és a modern munkaerőpiac kihívásai 9 hónapja
- Vármegyebérlet, országbérlet? Mikor melyiket érdemes adni munkáltatóként? 9 hónapja
- Céges telekocsi csökkentheti drasztikusan a munkába járás költségeit 11 hónapja
- Jelentős anyagi terhet ró a dolgozókra az irodába való visszatérés 11 hónapja
- Így csökkenthetők a munkába járás költségei 12 hónapja
- Minden harmadik magyar településen működik bölcsőde 12 hónapja
- Mit tehetek akkor, ha évi 120 ezer forintot vesztek a munkahelyem miatt? 13 hónapja
- Így csökkenthetik dolgozóik munkába járásának karbonlábnyomát a vállalatok 1 éve