Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 3 éve

Kerékpárral a munkába: környezettudatos új juttatási forma

A biciklis munkába járás egyre népszerűbb közlekedési forma Európában és Magyarországon is. A koronavírus-járvány erre a tendenciára tett rá egy lapáttal: sokan akarják elkerülni a tömegközlekedést. Számos kezdeményezés motiválja a munkáltatókat, hogy támogassák ebben a munkavállalókat. Miért ne lehetne a cafeteria keretén belül, akár vállalati kerékpárflottában gondolkodni?

A 2020-at és egyre inkább úgy tűnik, hogy 2021-et is meghatározó Covid19 járvány a korábbinál is jobban rávilágított az egészségmegőrzés és -fejlesztés fontosságára. Egyre több munkáltató érzékeli, hogy a munkavállalók irányából növekszik az igény arra, hogy ebben a vállalatok is részt vegyenek. Legyenek az egészséget, a betegségek megelőzését támogató programok, és a cafeteria keretet is lehessen ilyen célokra felhasználni.

A mozgás és ezen belül a kerékpározás egészségre gyakorolt jótékony hatása vitathatatlan. A London School of Economics tanulmánya szerint, a rendszeresen kerékpározók egy nappal kevesebb betegszabadságot vesznek ki, mint nem kerékpárral közlekedő társaik. Napi 20 perc biciklizés csökkenti a cukorbetegség és a szív- és érrendszeri megbetegedések kialakulásának kockázatát is.

Lojalitás, egészségtudatosság - bevonzás és employer branding


A jól kialakított juttatási csomag pedig növeli a munkavállalók elkötelezettségét, lojalitását a munkaadók felé. Ráadásul a fiatalok bevonzásában illetve a munkáltatói márka sikeres kommunikálásában sokat jelenthet, ha például a munkába járás támogatott alternatívája a kerékpáros közlekedés.

A gépkocsiflottákhoz hasonlóan ma már Magyarországon lehetőség van kerékpárflotta-szolgáltatás igénybevételére. A szolgáltatás magában foglalja a kerékpár beszerzésének intézésétől kezdve, az időszakos szervizelésen keresztül az extra kiegészítők, mint pl. kerékpárponyva és megfelelő biztonságú lakat biztosítását a kerékpárhoz. Kerékpározás szezonalitásából kiindulva a szolgáltatás megoldást nyújthat a téli időszakra is, hiszen a téli tárolást magában foglalhatja. A kerékpárt lehet biztosítani is, ami tovább bővíthető még felelősség- és balesetbiztosítással. Ezek a szolgáltatások havi díjas előfizetésben, ügyfélre szabottan érhetők el. A kerékpár bérleti díjja elszámolható, és ÁFA-ja visszaigényelhető.

A munkáltató azzal is ösztönözheti a tényleges bringahasználatot, ha megteremti hozzá a megfelelő feltételeket: vagyis öltözőt, zuhanyozási lehetőséget biztosít a kollégáknak. Egy kormányhatározat értelmében pedig az újonnan épülő irodaházakhoz megfelelő számú kerékpártárolót is kötelező már építeni. Pl.: ipari egységek esetén minden megkezdett 10 munkahely után 1 db kerékpártárolót ír elő a rendelkezés.

kerékpár

Adómentes juttatás lehetne?


A munkába járás a munkáltatóra nézve kötelező költségtérítése vonatkozhat kerékpáros közlekedésre is, ennek keretében a munkavállaló legfeljebb 15 Ft/km térítést kaphat. Juttatási elemként a kerékpár vagy roller egyelőre jövedelemként adózik, a KPMG szakirányú tanulmánya szerint igazán hatékony - államilag bevezethető - ösztönző a juttatás adómentessége lehetne. Így biztosítható lenne például a munkavállaló által cafeteria keretből választható fix kilométerdíj vagy a vállalat által biztosított kerékpárok támogatása. A céges autók esetében ez a juttatási lehetőség adómentesen létezik, így ennek mintájára a szabályozás könnyen megvalósítható, bevezethető lenne, derül ki a szakanyagból.

Európában számos már működő példa van ezekre a támogatásokra kialakított szabályozásra és rendszerekre. Finnországban egy törvényjavaslat szerint a vállalati kerékpár árával csökkenteni lehet a munkáltatói szja-fizetési kötelezettséget. Az is gyakori, hogy a kerékpárral ingázók adómentes kilométer alapú támogatásban részesülnek általában a munka- és lakóhely közötti legrövidebb távolság alapján. (Belgium: 0,22 €/km; Hollandia: 0,19 €/km)

A nemzetközi tapasztalatok alapján az ösztönzők hatása a kerékpáros közlekedés arányának természetes növekedését (Budapesten és a megyei jogú városokban kb. 2%) további 2 százalékponttal erősíthetnék ezek az intézkedések. A jelenlegi körülbelül 115 ezer városi jellemzően kerékpárral munkába járó száma 2030-ig elérheti a 170 ezer főt.

kerékpárflotta

Miért e-bike a munkába?


A Magyar Állam magánszemélyeknek, más országokhoz hasonlóan, itthon is elindította 2020 őszén az elektromoskerékpár-vásárlás támogatását.

Az elektromos rásegítéssel működő kerékpárok egyre nagyobb piacot hódítanak. Az elektromos pedelec kerékpár azért lehet ideális választás munkába járáshoz a hagyományos kerékpárral szemben, mivel ugyan úgy élvezhetjük kerékpározás élményét, viszont kevésbé izzadunk meg mielőtt beérünk a munkába, valamint biciklizés közben a pulzustartományunk könnyen végig azonos tartományban marad, nem lesznek kiugró pulzusterhelések.

Ez fokozottan igaz, akkor, ha a munkahelyünk felé vezető út több emelkedőn keresztül vezet. Viszont, ha a kerékpározás sportértékéről sem akarunk lemondani, az elektromos kerékpároknál lekapcsolható a rásegítés, így, ha munka után marad energiánk, nyugodtan választhatjuk a „nehezebb” utat, vagyis a saját erejű tekerést is.

Pedelec, azaz elektromos rásegítéssel működő kerékpár. Az emberi hajtással működő, de elektromos rásegítést használó kerékpárokat, a KRESZ kerékpárnak minősíti, (amennyiben a rásegítés nem haladja meg a 25 km/h mértéket), így azokra vonatkozó szabályok megegyeznek a hagyományos kerékpárra vonatkozó szabályokkal. Fontos, hogy a gázkarral rendelkező, emberi hajtás nélkül működő elektromos eszközöket segédmotornak minősülnek, mint pl. az elektromos rollereket, így azokra szigorúbb szabályok vonatkoznak.

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mozgás ide vagy oda, kimutatták, hány óra ülőmunka káros menthetetlenül az egészségre

Azt már eddig is tudtuk, hogy az emberi test mozgásra termett, és a sok ülés egyértelműen káros az egészségünkre. A San Diegói Kaliforniai Egyetem... Teljes cikk

Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy

Bagoly vagy pacsirta? – mindenki hallotta már a kérdést és be is tudja sorolni saját magát valamelyik táborba. Nem ördögtől való tehát az a... Teljes cikk

19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni

Tavaly 19 vezérigazgató halt meg munka közben, de a szám ennél több is lehet. Egyre összetettebb, egyre gyorsabban változó világunkban soha nem volt... Teljes cikk