Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 15 éve

Művészet és zen buddhizmus - egyedi coaching módszer született

Művészeti és filozófiai elemek a coachingban? - furán hangzik, pedig Kiss György Ádám megvalósította és létrehozta a monodráma, a színház, a zen buddhizmus és a szervezetfejlesztés elemeiből az akcióorientált coaching egyedi módszerét. A szakember fontosnak tartja a művészet és az oktatás összefüggését a coach identitás és a vezető fejlesztéséhez. Ebben a szakmában nagyon fontos a lényeglátás, ezen technikákkal a coach aktív jelenlétét tudjuk fejleszteni, aki képes lesz a vezető szavai mögötti valós üzenetet is meghallani.

Kiss György Ádám
- A coachingnak különböző fajtáit ismerhetjük: shadow coaching, business coaching, team coaching és most itt van az akcióorientált coaching is. Mit takar pontosan ez a kifejezés? Mitől akcióorientált egy coaching?

- A coaching jellege szerint és az alkalmazott módszerek szerint is osztályozható. A life és business jelző arra vonatkozik, hogy kikkel dolgozunk, milyen környezetben. Módszertanilag is sokféle iskolát lehet megkülönböztetni: gestalt alapú, analitikusan orientált vagy éppen akcióorientált. Én is business coachnak tartom magam, ha éppen vezetővel dolgozom és egy ilyen folyamatban is lehet life elágazás, ha a közös munka ezt igényli.

Az akcióorientált coaching során a vezető saját tapasztalataiból, eddigi akcióiból indulunk ki és egy olyan folyamattá alakítjuk a coachingot, amely egyértelműen megmutatja az egyénben és a szervezetekben rejlő fejlesztési lehetőségeket és irányokat, ez természetesen több irányzatra is jellemző, a specialitásunk abban van, hogy ezt a kérdést hogyan oldjuk meg. Az akcióorientált jelző mögött a morenoi pszichodráma viszonyulása az emberi viselkedéshez, színházi gyakorlatomból kialakított megoldási módok és a zen buddhizmus rinzai irányzatának alapvetései húzódnak meg.

Kiss György Ádám, az Akcióorientált Coaching Akadémia vezetője, a coaching akcióorientált ágának oktatója, kiképző pszichodráma terapeuta, szupervízor, több coaching iskola (Business Coach Akadémia, Sämling, IBS) vendégelőadója. Kiss György Ádám a speciálisan nehéz helyzetek szakértője, aki Magyarországon az elsők között, 1996-ban kezdett professzionális szinten coachinggal dolgozni. Fontos érték számára az integrálás: a monodráma, a színház, a zen buddhizmus és a szervezetfejlesztés elemeiből hozta létre az akcióorientált coaching egyedi módszerét.
- Tehát az akcióorientált coaching is lehet executive, business vagy éppen life. Milyen filozófiai háttér húzódik meg az akcióorientált coaching mögött?

- A coaching stílus kialakításakor minden iskola olyan irányt határoz meg, mint amilyen szaktudással rendelkeznek az oktatók. Az általam kialakított akcióorientált coachingban, egy kompakt coaching módszerré integráltam a monodramatikus módszereket, a playback színház technikáit és a zen buddhizmus rinzai irányzatának gondolkodásmódját. Vegyük ezeket sorra: a monodramatikus technikákat a pszichodráma eszköztárából integráltam. Itt a filozófiai háttér az, hogy az ember drámai lény, nem epikus, vagyis az elmesélés mögött olyan rejtett motívumok jelenhetnek meg, amelyek legalább olyan fontosak, mint a látható tények. A coachok a playback színház technikái által képesek lesznek a vezető szavai mögötti valós üzenetet meghallani és a vezető által is meghallhatóvá, felismerhetővé tenni. A mondanivaló rejtett üzenetéből sok információt meríthet a coach, például a beszéd intenzivitása a motivációs szintről is árulkodhat. A coachok emellett a neutralitás szemléletét is követik, vagyis el kell fogadniuk, hogy minden történet igaz és félre kell tudni tenniük előítéleteiket. Ez a munka tele van paradoxonokkal. Segítséget várnak tőlünk és mi nem segítünk, hanem megmutatjuk, hogyan segítsen valaki önmagának. A zen buddhizmus tanított meg erre a paradox gondolkodásra, és ettől lesz a közös munka hatékony. Ebben a szakmában nagyon fontos a lényeglátás, ezekkel a technikákkal a coach aktív jelenlétét tudjuk fejleszteni.

- Milyen módszereket alkalmaznak az Akcióorientált Coaching Akadémián?

- Az akcióorientáltság több szempontból is jellemzi azt a coachingot, amit akadémiánkon oktatunk. Egyrészről a vezető külső és belső világának párhuzamos és harmonikus fejlesztését jelenti, vagyis a vezető tudatosabb gondolkodására és a környezetének alakítására is figyelmet fordítunk. Másrészről több monodramatikus technikát is alkalmazunk, ilyen például a két szék technika. A monodráma ebben az esetben a pszichodráma egyik speciális ágát jelenti. Tehát olyan technikákat is használunk, amelyek a verbális szinten megközelíthető és fejleszthető világokon túli érzések, motívumok kifejeződését és megnyilvánulását is segítik.

- Mi történik a két szék technika alkalmazása során?

Az akcióorientált coaching alapelvei

Több nézőpontúság elve: egy-egy vezetői kérdés vagy feldolgozandó probléma akkor közelíthető és oldható meg a leghatékonyabban, ha a vezető a saját nézőpontja mellett több - más - nézőpontból is megközelíti azt, ezáltal tudata jóval szabadabban tud működni, kreatívabb ötleteket képes a folyamat során alkotni és alkalmazni. "Itt és Most" elve: a coaching ülésen is megjelenhetnek azok a kérdések, amelyek a vezető dilemmái között is megtalálhatók, a két idősík közötti összefüggés észlelése és feldolgozása friss energiával láthatja el a közös munkát. Például, ha egy vezető túlzottan tekintélytisztelő, akkor valószínűsíthető ,hogy a coachingban is sok dolgunk lesz azzal, hogy ne azért fogadjon el, mert szaktekintély vagyok, hanem figyeljen önmagára és a saját tapasztalataihoz kapcsolja hozzá az én tapasztalataimat is. Akció elve: a cselekvés mindig hitelesebb és hatékonyabb, mint a verbalitás, a két terület paradox viszonyban van egymással, mindkét terület párhuzamosan fejlesztendő. Tapasztalati tanulás elve: mindig olyan vezetői kérdésekkel foglalkozunk, amelyek gyakorlati tapasztalatok során fogalmazódnak meg, így megoldásuk is csak a tapasztalati térben lehetséges. Dinamizmus elve: ha a vezető motivációi, belső energiaháztartása és környezete között egyensúlyt tudunk teremteni, akkor ez biztos alapja lesz egy jóval hatékonyabb és koncentráltabb vezetői magatartásnak.
- A vezető különböző helyzetek gyakorlásán keresztül fejleszti önmagát. A két szék technika többek között problémamegoldásnál vagy vezetői dilemmák megoldása során segít, a belső beszéd a technika által felerősödik, végül megoldást kínál. Hogyan néz ki ez a gyakorlatban? Ha már nyilvánvalóvá vált a coach számára, hogy az a kérdés, amit a vezető hozott, ezzel a technikával megközelíthető. Ilyenkor megkéri a vezetőt, hogy a belső dilemmáját bontsa két vagy akár három részre, viszonyulásra. A viszonyulásokat székek jelölik, az egyik szék pl. a vezető aktív énjét, a másik pedig a passzív énjét szimbolizálja. A vezető a problémát megvitatja mindkét énjével, ahogy felváltva átül a két székbe (fizikailag is). A módszer révén felszínre kerülnek a menedzser belső világának dilemmái is. Tapasztalatom szerint a probléma megoldásához először belül, a tudatunkban kell rendet rakni és a belső harmonizáció után lehet csak igazán jó döntéseket hozni. A belső tudatosság kihat a külső relációk alakulására, azt gondolom, hogy ez evidencia, azonban gyakorlatban kevéssé figyelünk rá.

- A coach képzések szinte kivétel nélkül posztgraduálisak, 6-12 hónap közötti időtartamúak és többségükben 150 órányi képzést tartalmaznak. Az akcióorientált képzés eltér-e ezektől?

- Igen, több ponton is eltér. Képzésünk 300 órás és akkreditált, ami elég ritka a piacon. A képzés elemei: 12 órás saját élményű coaching folyamat + 4 óra reflektív folyamatelemzés, 140 óra gyakorlat + 74 óra elmélet, 70 óra egyéni és csoportos szupervízió. Remélem, hogy a számok is kifejezik a szándékomat és a gyakorlatot, hogy a képzést folyamatos gyakorlatorientáltság és alaposság jellemezze.

- Mit jelent ez a gyakorlatban? Hiszen valamennyi coach képzés gyakorlatorientáltnak hirdeti magát, amely sok esetben azt jelenti, hogy gyakorlatként egymást coacholhatják a jelöltek, vagy saját maguknak kell keresniük coaching partnert.

- Az egyetemi és főiskolai tanulmányaim végén mindig elégedetlen voltam, ugyanis alig tudtam valamit abból alkalmazni a gyakorlatban, amit már sejtettem elméleti szinten. Ezért az akcióorientált coachingnál mindent megfordítottunk. A gyakorlatorientált képzés azt jelenti, hogy elsősorban tapasztalati tanulási formákat alakítunk ki, majd ehhez kapcsolódva ismerik meg a fontosabb elméleti kérdéseket a résztvevők. Ez is differenciáltan történik, ugyanis egy pszichológus alapvégzettségű résztvevőnek teljesen más területen kell fejlődnie, mint annak, aki a közgazdaságtanban jártas. Úgy gondolom, ez alapvető a felnőttképzésben. Fontos a kor is: egy negyvenéves, tapasztalt közgazdász, vagy HR-es egészen más alapokról indul, mint egy kezdő. Fontos tehát, hogy egyéni fejlesztési folyamatokat alakítsunk ki mindenki számára.

- Hogyan valósul meg a gyakorlatorientált képzés?

- Az egész oktatás coaching stílusban zajlik, az első szakasz - a sajátélményű coaching - megalapozza a közös munkát. Már itt kiderül, hogy kinek, mit kell fejlesztenie és miben erős, mint leendő coach. A második szakaszban meghívunk vezetőket a képzésre és a segítségükkel a résztvevők tancoaching-elemeket gyakorolnak. A képzés elején azzal foglalkozunk, hogyan indítunk egy folyamatot, miként szerződünk a vezetővel, milyen lesz a légkör. Fontosnak tartom, hogy a coaching bizalmi kapcsolata minőségi szintű legyen, ez az alapja mindennek, a közös munka kreatív szintjét is meghatározza. Az akadémián is és az éles coaching helyzetben egyaránt. A harmadik szakaszban már teljes coaching folyamatot visznek végig vezetőkkel az akadémia résztvevői, folyamatos egyéni és csoportos szupervízióval kísérjük ezt a folyamatot, itt is előbukkanhatnak olyan kérdések, amelyeket elméleti szinten is fontos megismernünk. Például: mit kezdhet a coach a vezető nyílt vagy rejtett ellenállásával.

- Mit takar az a kifejezés, hogy "saját élményű coaching folyamat"?

- Minden résztvevő oktatása sajátélményű coachinggal kezdődik, vagyis őt coach-olom: ilyenkor coaching keretek között ismerjük meg egymást. Olyan kérdéseket veszünk végig, hogy miért választotta a coaching módszerét, miben szeretne fejlődni, milyen kérdése van önmagával kapcsolatban. Ehhez kapcsolódik a reflektív megértést segítő folyamatelemzés is, amikor közösen átbeszéljük, miért éppen az adott technikával dolgoztunk, mennyire volt direktív vagy non-direktív egy-egy kérdés. Eközben egymásnak is adunk visszajelzéseket: például milyen érzéseket keltettünk egymásban, mikor volt nagyon intenzív a közös munka, vagy mikor élte át a folyamat fordulópontját a résztvevő. Ez a közös munka a képzés során fontos egyéni fejlesztési terv kialakítását is segíti.

- Fontosnak tartja a művészet és az oktatás összefüggését a coach identitás fejlesztéséhez, hogy a hallgatók különböző művészeti alkotásokon keresztül is megfogalmazzák azokat az értékeket, amelyek mentén szeretnének coachként dolgozni. Hogyan tudják mindezt átültetni a gyakorlatba a coachok? Hogyan formálják át egy olyan vezető életfelfogását, aki mindenre pusztán üzleti szemszögből tekint? Kicsit szkeptikus vagyok, hiszen a fogyasztói társadalomban, anyagias-materialista világunkban a művészet elértéktelenedik.

- Teljesen igaza van, akkor használjuk a művészetet, ha fogékony rá a vezető. De nemcsak a magas művészet fontos, a hétköznapoknak is van művészi erejük. Pontosan tudom, hogy milyen erőt ad a művészet is és a minőségi jelenlét is. Sűrítve olyan energiákat, motivációs bázist jelent egy kép, film vagy egy vers, amely nem pótolható semmilyen elmélettel. Mind a coachok, mind a vezetők fejlesztése során is használjuk a művészeteket. Például csoportos coaching során sokszor használok filmrészletet egy-egy vezetői dilemma felvezetése, vagy éppen megoldása céljából. Nagyon örülök annak, hogy több iskola is meghívott, hogy a hallgatók coach identitását fejlesszem ezzel a megközelítéssel.

- Mihez fognak érteni azok a szakemberek, akik Önöknél végeznek? Miben különböznek majd más coachoktól?

- Minden coach - ha hiteles és intenzív képzésben vett részt - különbözik más coachoktól. A személyiségünk ugyanis meghatározza, hogy milyen stílusban oldjuk meg azt a paradox helyzetet, amibe, mint coachok kerülünk. Ilyenkor mi is az elvárás felénk? Az, hogy segítsünk úgy valakinek a fejlődésben, hogy azt ne vegye észre. Az Akcióorientált Coaching Akadémia coach képzésén végzettek a coaching nagyon sok elemét tanulják meg, rengeteget gyakorolják, sok visszajelzést kapnak, az elemeket integrálják és mélyen magukévá teszik.

- Sok szakember, aki korábban trénerként, pszichológusként, gazdasági szakemberként, tanácsadóként dolgozott, manapság azt írja a névjegykártyájára, hogy coach. Mit gondol, lehet valakiből egyik napról a másikra eredményesen működő coach?

- Szeretném, ha a coaching iskolák összefognának és egy színvonalas coaching képzési standardot fogadnának el. A franciák ezt megtették, jó lenne tanulni tőlük. Logikus érv, hogy a megrendelők sokkal több bizalommal fordulnának egy olyan szakmai közösség felé, amelyik számára fontos a minőség, Magyarországon ez még csak egy elképzelés.

- Nem ezért hozták létre a Business Coach Közösséget és az Akadémiát, ahol Ön is vendégelőadó?

- Ez egy bonyolultabb kérdés. Amit a Business Coaching Közösség tesz, az tiszteletre méltó, de lássuk be, hogy csak a coach iskolák és közösségek töredékét tudják összefogni. Hogy itt mi van a háttérben? Rivalizálás, vagy éppen az iskolák az identitásuk kialakítási szakaszában vannak, vagy még nem ismerték fel azt, hogy érdemes összefognunk?

- Milyen ismereteket, készségeket, tapasztalati hátteret és személyiségbeli tulajdonságokat feltételez ez a szakma? Nagyon fontos például a vezetőfejlesztésben való jártasság - vélik szakemberek.

- Igen. Fontos, de nem biztos, hogy ez olyan alapvető komponens, jóval komplexebb ennél egy coaching folyamat. A coaching nagymértékű interdiszciplináris tudást, érzékenységet és merészséget igényel, ennek csak egyik eleme az, hogy a vezetőfejlesztésben is legyen jártas a coach. Nem ezen múlik a coaching sikeressége. Hogy min is? Javaslom, hogy erre a kérdésre az olvasók és a gyakorlat válaszoljanak...
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk

Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl

Mely lépések kulcsfontosságúak ahhoz, hogy aki középkorúként karrierváltásra adja a fejét egy biztosan kifizetődő új irányt válasszon? A... Teljes cikk