Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 5 hónapja

Mi van a szavak mögött - a kapcsolati team coaching lényege

„Ha a team coachingban a kapcsolatra helyezzük a hangsúlyt, akkor szinte maguktól oldódnak fel a blokkok és szűnik meg az ellenállás, az így felszabaduló energiákat pedig a csapat céljainak megvalósítására fordíthatjuk”. A Coaching Határok Nélkül (CHN) áprilisi workshopján Georgina Woudstra, ICF mester coach, a kapcsolati team coaching rejtelmeibe avatta be a jelenlévőket.

Georgina Woudstra szerint a coaching mára általánossá vált a vezetők fejlesztése terén, a következő lépcsőfok pedig a team coaching lesz. Ezt támasztja alá a 6. Ridler riport (www.ridlerandco.com) is, mely szerint a következő két évben a szervezetek 76%-a tervezi növelni a team coachingok számát.

A team coaching egy csapatra formált coaching folyamat, mely abban segít, hogy az adott csapat sokkal jobban tudjon működni, hatékonyabb, együttműködőbb legyen, és jobban teljesítsen.

Egy csapat több, mint egyének csoportosulása

Minden csapat végigmegy a fejlődési szakaszokon, mire csoportból végül valódi csapattá alakul. Végigjárták a jól ismert, Tuckman-féle csoportfejlődés szintjeit: megalakulás (forming), viharzás (gyakran konfliktusokkal teli összecsiszolódás - storming), az együttműködési normaalkotás (norming) és teljesítés (performing).

Az érett csapat már túl van az első három szakaszon, rendeződtek a viták és a konfliktusok, a tagok megvívták belső harcaikat, kialakították és elfogadták a működési normáikat, és képesek jól teljesíteni. Tagjai képesek arra, hogy egójukat felakasszák a fogasra, mérlegeljenek és adott esetben a közös érdeket az egyéni elé helyezzék. Figyelnek egymásra ezért képesek segíteni, inspirálni egymást.
Georgina Woudstra180510Georgina Woudstra: A team coachot gyakran invitálják arra, legyen ő a megmentő, döntsön ő, oldja meg a problémát, legyen Superman, játssza el a gondoskodó tyúkanyó és a szigorú szülő szerepét

A csapat attól csapat, hogy egy irányba húz. Közös célért hajt, minden tagja tudatosan cselekszik azért, hogy minél hatékonyabban és eredményesebben érjék el a kitűzött célt. Egy valódi csapatban tiszták a szerepek. Van egy vezető, és vannak a tagok, akik saját erősségeiket és tehetségüket felhasználva járulnak hozzá a közös cél eléréséhez.

Megvannak a csapaton belüli egyéni célok is, ám a közös cél az, amit a hajóban ülve a zászlajukra tűznek indulás előtt, és ami végig ott lebeg, emlékeztetve őket a miért-re. Tudják, mi végre vannak együtt, mi a küldetésük, milyen értékek mentén működnek, mi elfogadható számukra, és mi nem az.

Valóságellenőrzés

A fenti kép idealizáltnak tűnhet, ugyanis a csapatoknak sajnos csak elég kis százaléka jut el a valódi teljesítés szakaszába, mert többnyire megragadnak a viták, konfliktusok, ellentétek és a normaalkotás szintjei között. Jó vezető nélkül még kevesebb az esély, hiszen a csapat hatékonyságának legalább 50%-a a vezetőn múlik.

Jó vezető nélkül a vélemények különbözőségét és a diverzitást fenyegetőnek élheti meg a csapat, ezért hatalmi harcok vagy "védelmi konfliktusok" alakulnak ki. Vagy épp megjelenik az a jelenség, amit Orwell csak csoportgondolnak hívott volna: senki nem szól, senki nem kérdez, senki nem mondja el saját véleményét, csak csendben ül, belül forrong, de a mosoly illúziójával a száján bólogat tovább.

Amíg nyílt kommunikáció és bizalom híján széthúzás van, jó működést kialakítani és fenntartani lehetetlenség. A kapcsolati team coaching épp ezért a csapattagok közti kapcsolatot, kapcsolódást - illetve annak hiányát- helyezi a középpontba.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Mi van a szavak mögött - a kapcsolati team coaching lényege
2. oldal - A jól működő csapat egy irányba húz
Follow hrportal_hu on Twitter

A szolgáló vezetés komoly kihívás

Manapság a vezetőknek egészen új skillekre, a személyiségük egészen más jegyeire van szükségük, mint korábban, ahhoz, hogy megfeleljenek a kor igényeinek, elvárásainak. Már nem az erőskezű, tekintélyelvű vezető a jó vezető, aki előtt meghunyászkodnak a munkatársai, és kérdés nélkül engedelmeskednek neki, hanem az, akinek magas az érzelmi intelligenciája, meghallgatja a munkatársait, elérhető és együttműködésre törekvő. Korábban talán egy mondatban sem lehetett volna említeni a vezetőt és a szolgálatot, mint vezetői attribútumot. Mára azonban úgy tűnik, kifejezetten jót tehet a szervezeti kultúrának a vezetői alázat. tovább..

További cikkek
Emelkednek az öregségi nyugdíjak Csehországban

Januártól átlagosan 4,7 százalékkal, mintegy 900 koronával (11 160 forint) emelkednek az öregségi nyugdíjak Csehországban - írja az MTI. Teljes cikk

Kizsákmányolják az Amazonnak dolgozó futárokat

Fizetésmegvonással fenyegetik a sofőröket, akik sokszor 16 órát dolgoznak, de WC-re sem tudnak kimenni. Erről nem feltétlenül az Amazon, hanem az... Teljes cikk

Több adót fizet az EU-s munkavállaló, mint a született angol

Sokkal több adóval járulnak hozzá a bevándorlók a brit állam működéséhez, mint a született helyiek -írja a Daily Telegraph. Teljes cikk

Nők vezetői székben: jó vezetői attitűd, a férfi-női arányok és a gazdasági kilátások

A felsővezetői optimizmus alapvető, de nőként nem könnyű - derült ki az Egyenlítő Alapítvány és a KPMG Női vezetők kerekasztal-beszélgetésén. Teljes cikk

Nem lesz különbség a munkavállalók között a Brexit után

A brit EU-tagság megszűnése után már nem lenne különösebb ok arra, hogy a brit kormány eltérő letelepedési és foglalkoztatási szabályokat... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár