Őszig biztosan nem nő a vasárnapi pótlék, de változott a munkavédelmi törvény
A közérdeklődésre számot tartó témák egyike vitán felül a vasárnapi pótlék kérdése, melynek szabályozása számos félreértésre is okot ad. A tisztánlátást ezzel összefüggésben a vasárnapi munkavégzési tilalom bevezetése, majd megszüntetése is tovább rontották. Nézzük tehát mi is a helyzet jelenleg.
Nem változik jelenleg a vasárnapi pótlék mértéke
A Munka törvénykönyve 139.§ (1) bekezdése kimondja, hogy a bérpótlék a munkavállalót a munkabérén felül illeti meg, mely szabálytól a felek még kollektív szerződésben sem térhetnek el. Ennek a szabálynak az az értelme, hogy a bérpótlék a munkavégzés különös körülményeire tekintettel jár.
A munkavégzés szokásos, átlagos feltételeit ugyanis a munkavállaló és a munkáltató a munkaszerződés megkötésekor már az alapbér megállapításánál figyelembe vették. Nem voltak és most sem jogosultak így vasárnapi pótlékra sem azok a munkavállalók, akik esetében a vasárnapi munkavégzés a foglalkoztatás jellegéből, a munkáltató tevékenységéből következik. Vasárnapi pótlékra így jelenleg azok jogosultak, akik több műszakos tevékenység keretében, készenléti jellegű munkakörben dolgoznak, illetve a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény hatálya alá tartozó, kereskedelmi tevékenységet, a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató, valamint kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységet folytató munkáltatónál vannak foglalkoztatva.
A pótlék mértéke 50%, amely azonban csak abban az esetben jár, amennyiben vasárnapi munkavégzés nem rendelhető el esetükben az Mt. 101.§-ában nevesített bármely más okból. A bármely más okra leggyakoribb példa a megszakítás nélküli tevékenység (erőmű, kórház stb.) vagy például a rendeltetése folytán vasárnap is működő munkáltató vagy munkakör (pláza, vendéglátás, múzeum stb.).
A kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló 2014. évi CII. törvény hatályba lépésével egyidejűleg a jogalkotó a Munka törvénykönyvét is megváltoztatta annak érdekében, hogy kompenzálja azon munkavállalókat, akik kivételes jelleggel a 2014. évi CII.tv. rendelkezései alapján az év meghatározott vasárnapján mégis munkát végeztek. Ez azonban a valóságban keveseket érintett. A módosult szabályok szerint az 50%-os vasárnapi pótlékon felül további 50%, azaz összesen 100% vasárnapi pótlék járt a munkavállalóknak, ha a törvényben meghatározott vasárnapon (az adventi vasárnapok valamelyikén, a munkáltató által nyitva tartásra tetszőlegesen kiválasztott egy vasárnapon, december 24-én és december 31-én, ha azok vasárnapra estek) munkát végeztek. Az emelt összegű bérpótlék rendes és rendkívüli munkavégzés esetén egyaránt járt.
A jogalkotó azonban a 2015. március 15. napján hatályba lépő szabályokat 2016. április 16. napjával hatályon kívül helyezte, és visszaállította a 2015. március 15. napja előtti állapotot. A jelenleg hatályos szabályok szerint így a vasárnapi munkavégzés bérpótléka 50%-ra állt vissza. Erre azonban a fentieknek megfelelően csak azon munkavállalók jogosultak, akiknek a munkaköréhez a vasárnapi munkavégzés nem tartozik hozzá, azaz ahol rendkívüli körülménynek minősül. A szociális partnerek ragaszkodnak azonban a szabályozás szigorításához, az ezzel kapcsolatos tárgyalások ősszel fognak folytatódni.
2016 júliusától változik a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII.tv. (Mvt.)
Hatályba lépett az Mvt. legutóbbi módosítása, mely több ponton hozzányúl a jogszabályhoz. A változások közül a legfontosabb, hogy a jövőben már 20 főtől kötelező lesz munkavédelmi képviselőt választani. Változnak a választhatóság szabályai is. A jövőben a munkavédelmi képviselő választásánál az Mt. 238.§-ában foglaltakat, azaz az üzemi tanácsi választás választhatóságra vonatkozó szabályait kell alkalmazni azzal, hogy nem választható munkavédelmi képviselővé az sem, aki a munkáltatónál munkaviszony keretében főtevékenységként a munkáltató megbízásából munkavédelmi feladatokat lát el. Fontos változás továbbá, hogy valamennyi munkavédelmi képviselőt megillet a munkajogi védelem. A jogalkotó ezzel a változtatással hosszú vitára tesz pontot. A jogszabályváltozást megelőzően a kérdést a Kúria egyik friss döntése rendezte (Mfv.10.434/2015/9.), mely azonos végkövetkeztetésre jutott.
Az átmeneti rendelkezések értelmében azon munkáltatóknál, ahol van választott munkavédelmi képviselő, a megváltozott szabályokat a mandátum lejártát követő választástól kell alkalmazni. Egyéb esetekben pedig a 2016. július 8-i hatálybalépést követő fél éven belül munkavédelmi képviselő választást kell tartani. A 82/D § beiktatásával bővült továbbá a szankciók köre (közigazgatási bírság), valamint változott a szabályozás abban az esetben is, amikor különböző munkáltatók alkalmazásában álló munkavállalókat együttesen foglalkoztatnak (Mvt.40.§, 84.§). A jogszabályváltozás a felelősségi szabályokat egyértelműsíti. Végezetül a munkavédelmi hatóság eljárásában is a hivatalból indul az eljárás abban az esetben is, amennyiben az a munkavállaló bejelentésére indul. Ezzel a változással a munkavédelmi hatóság eljárása is a munkaügyi ellenőrzésből már ismert eljárás fajtához fog igazodni.
A változások a Nemzeti Jogszabály Táron megtalálhatóak, ahol a változó részek piros színnel vannak jelölve.
Dr. Kéri Ádám
ügyvéd
KRS Ügyvédi Iroda
A Munka törvénykönyve 139.§ (1) bekezdése kimondja, hogy a bérpótlék a munkavállalót a munkabérén felül illeti meg, mely szabálytól a felek még kollektív szerződésben sem térhetnek el. Ennek a szabálynak az az értelme, hogy a bérpótlék a munkavégzés különös körülményeire tekintettel jár.
A munkavégzés szokásos, átlagos feltételeit ugyanis a munkavállaló és a munkáltató a munkaszerződés megkötésekor már az alapbér megállapításánál figyelembe vették. Nem voltak és most sem jogosultak így vasárnapi pótlékra sem azok a munkavállalók, akik esetében a vasárnapi munkavégzés a foglalkoztatás jellegéből, a munkáltató tevékenységéből következik. Vasárnapi pótlékra így jelenleg azok jogosultak, akik több műszakos tevékenység keretében, készenléti jellegű munkakörben dolgoznak, illetve a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény hatálya alá tartozó, kereskedelmi tevékenységet, a kereskedelmet kiszolgáló szolgáltató, valamint kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységet folytató munkáltatónál vannak foglalkoztatva.
A pótlék mértéke 50%, amely azonban csak abban az esetben jár, amennyiben vasárnapi munkavégzés nem rendelhető el esetükben az Mt. 101.§-ában nevesített bármely más okból. A bármely más okra leggyakoribb példa a megszakítás nélküli tevékenység (erőmű, kórház stb.) vagy például a rendeltetése folytán vasárnap is működő munkáltató vagy munkakör (pláza, vendéglátás, múzeum stb.).
A kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról szóló 2014. évi CII. törvény hatályba lépésével egyidejűleg a jogalkotó a Munka törvénykönyvét is megváltoztatta annak érdekében, hogy kompenzálja azon munkavállalókat, akik kivételes jelleggel a 2014. évi CII.tv. rendelkezései alapján az év meghatározott vasárnapján mégis munkát végeztek. Ez azonban a valóságban keveseket érintett. A módosult szabályok szerint az 50%-os vasárnapi pótlékon felül további 50%, azaz összesen 100% vasárnapi pótlék járt a munkavállalóknak, ha a törvényben meghatározott vasárnapon (az adventi vasárnapok valamelyikén, a munkáltató által nyitva tartásra tetszőlegesen kiválasztott egy vasárnapon, december 24-én és december 31-én, ha azok vasárnapra estek) munkát végeztek. Az emelt összegű bérpótlék rendes és rendkívüli munkavégzés esetén egyaránt járt.
A jogalkotó azonban a 2015. március 15. napján hatályba lépő szabályokat 2016. április 16. napjával hatályon kívül helyezte, és visszaállította a 2015. március 15. napja előtti állapotot. A jelenleg hatályos szabályok szerint így a vasárnapi munkavégzés bérpótléka 50%-ra állt vissza. Erre azonban a fentieknek megfelelően csak azon munkavállalók jogosultak, akiknek a munkaköréhez a vasárnapi munkavégzés nem tartozik hozzá, azaz ahol rendkívüli körülménynek minősül. A szociális partnerek ragaszkodnak azonban a szabályozás szigorításához, az ezzel kapcsolatos tárgyalások ősszel fognak folytatódni.
2016 júliusától változik a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII.tv. (Mvt.)
Hatályba lépett az Mvt. legutóbbi módosítása, mely több ponton hozzányúl a jogszabályhoz. A változások közül a legfontosabb, hogy a jövőben már 20 főtől kötelező lesz munkavédelmi képviselőt választani. Változnak a választhatóság szabályai is. A jövőben a munkavédelmi képviselő választásánál az Mt. 238.§-ában foglaltakat, azaz az üzemi tanácsi választás választhatóságra vonatkozó szabályait kell alkalmazni azzal, hogy nem választható munkavédelmi képviselővé az sem, aki a munkáltatónál munkaviszony keretében főtevékenységként a munkáltató megbízásából munkavédelmi feladatokat lát el. Fontos változás továbbá, hogy valamennyi munkavédelmi képviselőt megillet a munkajogi védelem. A jogalkotó ezzel a változtatással hosszú vitára tesz pontot. A jogszabályváltozást megelőzően a kérdést a Kúria egyik friss döntése rendezte (Mfv.10.434/2015/9.), mely azonos végkövetkeztetésre jutott.
Az átmeneti rendelkezések értelmében azon munkáltatóknál, ahol van választott munkavédelmi képviselő, a megváltozott szabályokat a mandátum lejártát követő választástól kell alkalmazni. Egyéb esetekben pedig a 2016. július 8-i hatálybalépést követő fél éven belül munkavédelmi képviselő választást kell tartani. A 82/D § beiktatásával bővült továbbá a szankciók köre (közigazgatási bírság), valamint változott a szabályozás abban az esetben is, amikor különböző munkáltatók alkalmazásában álló munkavállalókat együttesen foglalkoztatnak (Mvt.40.§, 84.§). A jogszabályváltozás a felelősségi szabályokat egyértelműsíti. Végezetül a munkavédelmi hatóság eljárásában is a hivatalból indul az eljárás abban az esetben is, amennyiben az a munkavállaló bejelentésére indul. Ezzel a változással a munkavédelmi hatóság eljárása is a munkaügyi ellenőrzésből már ismert eljárás fajtához fog igazodni.
A változások a Nemzeti Jogszabály Táron megtalálhatóak, ahol a változó részek piros színnel vannak jelölve.
Dr. Kéri Ádám
ügyvéd
KRS Ügyvédi Iroda
Legutóbbi kérdések - válaszok
- Hogyan vehetem ki az apasági szabadságot, ha csak 10 napot dolgozom egy hónapban?
- Hogyan vehetem ki az apasági szabadságok, ha csak 10 napot dolgozom egy hónapban?
- Mikor kapom meg a fizetésem és a bent maradt szabadságomat, ha felmondtam?
- Jogszerűen nem fizették ki a túlóráimat, ha táppénzen voltam?
- Felmondási idő alatt is jár a temetési szabadság?
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Megbízási szerződés vagy munkaszerződés? Megbízási jogviszony vagy munkaviszony? - így lehet eldönteni
A legtöbb vállalkozásnál a dolgozók főként munkaviszonyban állnak. Kérdésként merül fel, hogy bizonyos munkavégzésre irányuló tevékenységeket... Teljes cikk
Jubileumi jutalom: összege, kifizetése, kinek jár?
Az állami alkalmazottak jogállásáról szóló törvény (Kjt.) alapján jár a jubileumi jutalom a közalkalmazottaknak, amelynek összege a ledolgozott... Teljes cikk
Temetési segély
Egy hozzátartozó halála nagyon komoly érzelmi terhet jelenthet. A lelki megpróbáltatáson túl pedig jelentős anyagi költség is egy temetés... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Mától tilos vendégmunkást alkalmazni az állami szektorban 2 hete
- Munkavédelmi cipőre gyűjtenek a mentősöknek 1 hónapja
- Jogszerűen nem fizették ki a túlóráimat, ha táppénzen voltam? 1 hónapja
- Home office munka 2 hónapja
- Túl zajosak az irodák a pénzügyi területen dolgozó nőknek az Egyesült Királyságban 2 hónapja
- Idegenrendészeti törvény: első tapasztalatok - szakmai tájékoztató reggelit szervez az Expat Center 2 hónapja
- Felmérés: a dolgozók több mint fele új munkát keresne, ha többet kéne bejárnia az irodába 2 hónapja
- Új trend terjed a munkaidő-beosztásban: dolgozz akkor, amikor a teljesítőképességed csúcsán vagy 2 hónapja
- Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett 2 hónapja
- Ilyen szabályokkal hozhatóak be vendégmunkások 2 hónapja
- Minden, amit az új idegenrendészeti törvényről tudni kell - szakmai tájékoztatót szervez az Expat-Center 2 hónapja