kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Öt fontos szempont elbocsátások idején

A gazdasági visszaesés próbára teszi a cégeket és szervezeteket. Egyszerre kell csökkenteniük a dolgozói létszámot, és megvédeni értékes emberi erőforrásaikat. Az Egyesült Államok-beli Human Capital Institute és a Taleo Research kutatása során 345 amerikai vállalatvezetőt, HR-munkatársat, a tehetséggondozással foglalkozó szakembert faggattak kérdőívvel és interjúkon. Elgondolkodtató válaszok születtek arról, miképp tudnak a cégek a két fenti szempont között egyensúlyozni.

A HR.BLR hírportál cikke szerint a kutatásban résztvevőket először arról kérdezték, hogy milyen szempontok alapján döntik el, mely munkahelyeket szüntetnek meg, ha a cégnél elkerülhetetlenné válnak a leépítések. A válaszadók 56 százaléka szerint a döntést meg kell előznie a legfontosabb, az üzletmenet szempontjából nélkülözhetetlen beosztások beazonosításának. Az elbocsátásokat pedig csak ezen a körön kívül szabad elrendelni. A szakemberek 35 százaléka tartotta fontosnak, hogy személyre szabott, pontos és naprakész teljesítményelemzéssel, az egyes dolgozók munkájának mérlegre tételével kell dönteni, ki marad, és ki távozik a cégtől.

Csaknem ugyanennyien, 34 százalék válaszolta, hogy a nem-hagyományos konstrukcióban alkalmazottaktól (részmunkaidősök, kölcsönzött állomány, határozott idejű szerződéssel dolgozók) kell először búcsút venni.

Az öt teendő a tanulmány szerint:

1. Azonosítsa azokat a munkaköröket, amelyek nélkülözhetetlenek a profitképes üzletmenethez. Ne csak a dolgozó személy, de az állás fontosságát is vizsgálja meg a szervezet szempontjából. Néha jobb egyes területeket teljesen felszámolni, mint széles körben bizonyos százalékot leépíteni.

2. Vegye számba azokat a kompetenciákat, melyek üzleti céljai eléréséhez szükségesek. Tartsa meg a legjobban teljesítőket a kulcsfontosságú pozíciókban. Gondolja át, ki ad hozzá értéket a vállalathoz vagy szervezethez, és kit volna nehéz pótolni.

3. Gondoljon a leépítések utáni időkre, és védje a márkanevet (a brandet). A szakértők szerint minden leépítésekre kényszerülő vállalatnál fel kell tenni a kérdést: hogyan akarjuk kommunikálni az elbocsátások célját, eredményét? A cég ilyenkor folytatott kommunikációja befolyásolja a márkaértéket, és hosszú távon is érinti a szervezet imázsát.

4. Folyamatosan tájékoztassa a dolgozókat. A lehető leggyorsabban informálja az alkalmazottakat, tegyen hozzáférhetővé minden fontos hírt időben és egyértelműen. Ne a folyosói pletykákból kelljen tájékozódniuk az alkalmazottaknak.

5. Figyeljen a "túlélőkre". Az állásukban maradóknak gyakran van bűntudata, amiért ők maradhattak, miközben kollégáiknak mennie kellett. Magabiztosságuk visszaállítása fontos feladat, ezért azt kell sugallni nekik, hogy munkájuk létfontosságú a vállalat jövője szempontjából. Így ők is könnyebben tudnak előretekinteni, és a lehető leggyorsabban visszatérnek a produktív munkához.

Humán Rent Press
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A 2024-es év fordulópont lehet az IT munkaerőpiacon?

A mesterséges intelligencia már érzékelhetően jelentős hatással bír az IT munkaerőpiacra is, így számos változást hozhat magával az idei évben.... Teljes cikk

Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya

A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk

Felpörgött a monori akkugyártó, átrendeződés a MÁV Csoportnál - létszámtrendek

Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk