Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 3 éve

Sakk a szupervízióban, a coachingban, és egyéb fejlesztő folyamatokban

A sakkjátékos végiggondolja a következőket: mit lépjek? Milyen sorrendben? Mi a legfontosabb lépés? Mi éri meg? Mi fontos? Hogyan leszek eredményes? Hasonló kérdéseket tesznek fel maguknak a szupervízióban és a coachingban is a résztvevők, akár vezetők, akár nem. Ezeket a hasonlóságokat tudjuk kiindulópontként használni a fejlesztési folyamatban. Így lehetséges, hogy a sakk a fejlesztés eszközévé váljon a szupervízióban és még inkább a coachingban. Vizsolyi Ákos írása.

Egy Pest megyei intézményvezető a játék elején szinte csak egy bábuval lépett. A többi bábuját egyáltalán nem mozgatta. Akkor lépett velük, amikor az már elkerülhetetlen volt, mert az ellenfél kikényszerítette azt. A játék végén, amikor szokásos megbeszélésre került a sor, hogy mi is történt játék során, adta magát a kérdés: Mindent egyedül kell csinál? Hogyan vonja be a beosztottjait a tennivalókba? Egy magányos vezető alakja bontakozott ki a beszélgetés során. Késő estig van bent az iskolában szinte minden nap, mert nem akarja terhelni a kollégáit.

Ehhez jól kell tudni sakkozni?

Természetesnek tűnik, a megállapítás: "ehhez jól kell tudni sakkozni." Meglepő módon mégsem. Ahhoz, hogy valós kérdések jelenjenek meg, a sakkjáték tudásának mértéke szinte lényegtelen. A játéktudásnak minimális szerepe van. Ha valaki a lépéseket ismeri, máris egy élvezetes eszközt birtokol. Hasonló a helyzet, amikor arra kérjük a résztvevőt, hogy rajzoljon, ott sem a rajztudás számít. Nem esztétikai szempontok alapján elemezzük a létrejött "alkotást". Itt sem azaz érdekes, hogy milyen gyorsan nyer.

A sakk kiváló reflexiós teret biztosít, segít tárgyiasítani a problémát, a vizsgálandó jelenséget. Nagyvállalati középvezetők körében merült fel a sakk, mint lehetőség a hasonlóságok megjelenése kapcsán. Az egyik középvezető mondta: "Én nem tudok sakkozni olyan nagyon, mert nincsenek koncepcióim". Egy kérdést fogalmaztam meg felé: "Vezetőként mi a koncepciója?" Hosszú csend után a válasz: "nincsen koncepcióm" Korábban nagyon jól végezte a munkáját, és ennek megbecsüléseként lett belőle vezető. Vezetőkén igazán sosem gondolt önmagára, végezte a feladatát úgy, mint eddig, de sosem gondolt arra, hogy van különbség vezető és beosztott között.

A sakk: játék, sport, tudomány, művészet

Ezeket a különböző szinteket tudjuk hasznosítani a játék, illetve annak elemzése során. Mi történt? Mit jelent ez most? A megfogalmazottak alapján, milyen teendők vannak? Többnyire a játék során megfigyelt jelenség párosul valamilyen élettörténéssel akár a közelmúltból vagy akár a régmúltból. A játék során lehet gyakorolni és természetesen az életben is lehet gyakorolni. A kettő oda-vissza hatása igen hatékonynak látszik

A sakkjáték közben nő a koncentrációs képességünk, akaraterőnk, önbizalmunk, a célirányos gondolkodásunk, analizáló és szintetizáló készségünk, felelősségérzetünk. A játék javítja az új helyzetekhez való alkalmazkodásunkat, problémaérzékenységünket, kombinatív gondolkodásunkat. A tudományos rész azt is jelenti, hogy megismételhető, gyakorlás után máskor is előállítható ugyanaz a helyzet.

Sakk a fejlesztői munkában

Kisiskolások körében több vizsgálat is készült a sakk jótékony hatásait elemezve:

Duró Zsuzsa - Szilágyi Péter:
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00114/2007-06-ta-Tobbek-Allomasok.html (2013 VI.25)
Duró Zsuzsa
http://www.ofi.hu/tudastar/sakk-kepessegfejleszto http://www.zmne.hu/hadmernok/kulonszamok/sakk_2007/pdf/duro.pdf (2013 VI.25)
Kende György
http://www.zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/2006/1_2/2006_1_2_10.html (2013 VI.25)
Egyre több helyen tervezik a rendes tanítási időben felvenni a sakkot, mint tantárgyat (nem csak szakkörként) a jótékony hatásai miatt. Sajnos felnőttek körében ilyen jellegű vizsgálatokról nem tudok. Ugyanakkor idősotthonokban a keresztrejtvény mellett sikeresen használják az időskori leépülés elkerülése érdekében.

Más fejlesztői munkában is próbálkoztam a sakkjáték lehetőségeit kihasználni. Például büntetés-végrehajtási intézményben elítéltek között, 10-12 fős csoportban. A résztvevők egy része nem ismerte a játékszabályokat sem. Az első feladat az volt, hogy azok, akik a lépéseket, alapszabályokat ismerték, tanítsák azokat, akik semmit sem tudtak a játékról. Ez máris egy sajátos viszonyt hozott létre: "tanítok és tanulók" között egy különleges együttműködés alakult ki. Belátták, hogy a szabályokat be kell tartani ahhoz, hogy élvezetes legyen a játék számukra. A szabályok betartása máris tágabb értelmezést is hozott etikai dimenziók formájában. A sakk természetétől idegen elemeket is használtam, például négyen játszottak egy táblán ketten-ketten fehérrel, ketten-ketten sötéttel. Egyik szakaszban nem beszélhettek egymással, másik szakaszban egyeztethettek az egy oldalon ülök. Megint csak egy sajátos együttműködés jött létre.

Ezt a formát párban dolgozó szupervizorok között is alkalmaztam és izgalmas felfedezéseket tettek önmagukról és az együttműködésük kapcsán is. Hogyan alakul a közös stratégia? Mennyire értik egymást szavakkal illetve szavak nélkül, mennyire fontosak a részletek, vagy csak a végcél a fontos? Ki irányít?

Az elítéltek között fontos megfigyelés volt, hogy ugyanazt a történést egészen másként láthatja más, mint ő önmaga, ilyen értelemben tágult a világ számukra. Ennek felismerése és elfogadása új távlatokat nyitott. Valamelyikük az egyik játék után ezt mondta:"Nem számoltam a következményekkel, ...ezért vagyok bent". Ez a mondat egy hosszabb beszélgetés kezdetévé vált.

A technikát segítségül hívva egy olyan videofelvétel rendszert alakítottunk ki, ami további elemzést és reflexiókat tesz lehetővé. Egyidejűleg három kamerát használunk: 1. kamera egyik játékost 2. kamera másik játékost veszi, illetve a 3. kamera pedig a sakktáblán történteket rögzíti. A játék végén, egy képernyőn három kis filmen láthatjuk a két játékost és a magát a játékot, ugyanazt a pillanatot három nézőpontból követhetjük. A technika lehetővé teszi, hogy egyszerre mindhárom felvételt gyorsítsuk, lassítsuk vagy megállítsuk.

Sajnos jelenleg nincsen olyan nagy esetszám, hogy komolyabb statisztikai törvényszerűségeket lehetne megállapítani a sakk fejlesztői hatásáról a szupervízióban és a coachingban. Az azonban állítható, hogy játszva közelíthetjük meg a felmerülő kérdéseket. Minden fejlesztési folyamatban lehet helye a sakkjáték "beépítésének". Különösen ott látom használhatónak, ahol túlságosan erős a racionális gondolkodás, és ott, ahol a verbális kommunikáció valamilyen módon korlátozott.

Vizsolyi Ákos
s.dipl. szupervizor
Follow hrportal_hu on Twitter

10+1 tipp: hogyan legyen sikeres a vállalati coaching?

A coach kiválasztásának módja az egyik legnagyobb különbség a life és a business coaching, illetve az egyéni és a szervezeti coaching folyamatok közt. Másképpen zajlik ugyanis a folyamat, ha a coachee önként, vállalaton kívül magának keres coach-ot, mint amikor a vállalat szervez neki egy egyéni coaching folyamatot. Utóbbinál - amennyiben a vállalati HR szerepe stratégiai - jellemzően nem csak az ügyfélnek, hanem a HR-es szakértő kollégának is hatása van arra, mely coachokkal menjen végig a coach kiválasztási folyamat. Fontos tehát, hogy egy coach mindkét irányban jó benyomást alakítson ki magáról. Mit tud tenni egy coach magáért és azért, hogy vállalati környezetben is sikeres legyen? Medgyesi Kriszta írása. tovább..

További cikkek
Obama nem minden tanácsadója veszíti el a munkáját

Barack Obama mintegy félszáz, magas rangú tanácsadójának munkájára továbbra is számít Donald Trump. Ezt a megválasztott elnök szóvivője... Teljes cikk

Sólyom Balázs lett a UPC Magyarország online igazgatója

2017 januárjától Sólyom Balázs irányítja a UPC Magyarország online divízióját, online igazgatói pozícióban. Teljes cikk

Szombaton kezdődnek a középiskolai írásbeli felvételik

Január 21-én kezdődnek a középfokú iskolák központi írásbeli felvételi vizsgái - közölte az Oktatási Hivatal (OH). Teljes cikk

A kezdő online kasszásokhoz segítően áll az adóhatóság

A taxik többségében már működik az online kassza, az Országos Taxis Szövetség elnökének tájékoztatása szerint. A 9500 taxiból mintegy hétezerbe... Teljes cikk

Több ezer jogsértést tárt fel tavaly a NAV

Több mint 6200 jogsértést tár fel a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) 2016-ban, a kár 110 milliárd forintra rúg - írta a Magyar Idők csütörtöki számában. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

10+1 tipp: hogyan legyen sikeres a vállalati coaching?

A coach kiválasztásának módja az egyik legnagyobb különbség a life és a business coaching, illetve az egyéni és a szervezeti coaching...