Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 3 éve

Sakk a szupervízióban, a coachingban, és egyéb fejlesztő folyamatokban

A sakkjátékos végiggondolja a következőket: mit lépjek? Milyen sorrendben? Mi a legfontosabb lépés? Mi éri meg? Mi fontos? Hogyan leszek eredményes? Hasonló kérdéseket tesznek fel maguknak a szupervízióban és a coachingban is a résztvevők, akár vezetők, akár nem. Ezeket a hasonlóságokat tudjuk kiindulópontként használni a fejlesztési folyamatban. Így lehetséges, hogy a sakk a fejlesztés eszközévé váljon a szupervízióban és még inkább a coachingban. Vizsolyi Ákos írása.

Egy Pest megyei intézményvezető a játék elején szinte csak egy bábuval lépett. A többi bábuját egyáltalán nem mozgatta. Akkor lépett velük, amikor az már elkerülhetetlen volt, mert az ellenfél kikényszerítette azt. A játék végén, amikor szokásos megbeszélésre került a sor, hogy mi is történt játék során, adta magát a kérdés: Mindent egyedül kell csinál? Hogyan vonja be a beosztottjait a tennivalókba? Egy magányos vezető alakja bontakozott ki a beszélgetés során. Késő estig van bent az iskolában szinte minden nap, mert nem akarja terhelni a kollégáit.

Ehhez jól kell tudni sakkozni?

Természetesnek tűnik, a megállapítás: "ehhez jól kell tudni sakkozni." Meglepő módon mégsem. Ahhoz, hogy valós kérdések jelenjenek meg, a sakkjáték tudásának mértéke szinte lényegtelen. A játéktudásnak minimális szerepe van. Ha valaki a lépéseket ismeri, máris egy élvezetes eszközt birtokol. Hasonló a helyzet, amikor arra kérjük a résztvevőt, hogy rajzoljon, ott sem a rajztudás számít. Nem esztétikai szempontok alapján elemezzük a létrejött "alkotást". Itt sem azaz érdekes, hogy milyen gyorsan nyer.

A sakk kiváló reflexiós teret biztosít, segít tárgyiasítani a problémát, a vizsgálandó jelenséget. Nagyvállalati középvezetők körében merült fel a sakk, mint lehetőség a hasonlóságok megjelenése kapcsán. Az egyik középvezető mondta: "Én nem tudok sakkozni olyan nagyon, mert nincsenek koncepcióim". Egy kérdést fogalmaztam meg felé: "Vezetőként mi a koncepciója?" Hosszú csend után a válasz: "nincsen koncepcióm" Korábban nagyon jól végezte a munkáját, és ennek megbecsüléseként lett belőle vezető. Vezetőkén igazán sosem gondolt önmagára, végezte a feladatát úgy, mint eddig, de sosem gondolt arra, hogy van különbség vezető és beosztott között.

A sakk: játék, sport, tudomány, művészet

Ezeket a különböző szinteket tudjuk hasznosítani a játék, illetve annak elemzése során. Mi történt? Mit jelent ez most? A megfogalmazottak alapján, milyen teendők vannak? Többnyire a játék során megfigyelt jelenség párosul valamilyen élettörténéssel akár a közelmúltból vagy akár a régmúltból. A játék során lehet gyakorolni és természetesen az életben is lehet gyakorolni. A kettő oda-vissza hatása igen hatékonynak látszik

A sakkjáték közben nő a koncentrációs képességünk, akaraterőnk, önbizalmunk, a célirányos gondolkodásunk, analizáló és szintetizáló készségünk, felelősségérzetünk. A játék javítja az új helyzetekhez való alkalmazkodásunkat, problémaérzékenységünket, kombinatív gondolkodásunkat. A tudományos rész azt is jelenti, hogy megismételhető, gyakorlás után máskor is előállítható ugyanaz a helyzet.

Sakk a fejlesztői munkában

Kisiskolások körében több vizsgálat is készült a sakk jótékony hatásait elemezve:

Duró Zsuzsa - Szilágyi Péter:
http://epa.oszk.hu/00000/00035/00114/2007-06-ta-Tobbek-Allomasok.html (2013 VI.25)
Duró Zsuzsa
http://www.ofi.hu/tudastar/sakk-kepessegfejleszto http://www.zmne.hu/hadmernok/kulonszamok/sakk_2007/pdf/duro.pdf (2013 VI.25)
Kende György
http://www.zmne.hu/kulso/mhtt/hadtudomany/2006/1_2/2006_1_2_10.html (2013 VI.25)
Egyre több helyen tervezik a rendes tanítási időben felvenni a sakkot, mint tantárgyat (nem csak szakkörként) a jótékony hatásai miatt. Sajnos felnőttek körében ilyen jellegű vizsgálatokról nem tudok. Ugyanakkor idősotthonokban a keresztrejtvény mellett sikeresen használják az időskori leépülés elkerülése érdekében.

Más fejlesztői munkában is próbálkoztam a sakkjáték lehetőségeit kihasználni. Például büntetés-végrehajtási intézményben elítéltek között, 10-12 fős csoportban. A résztvevők egy része nem ismerte a játékszabályokat sem. Az első feladat az volt, hogy azok, akik a lépéseket, alapszabályokat ismerték, tanítsák azokat, akik semmit sem tudtak a játékról. Ez máris egy sajátos viszonyt hozott létre: "tanítok és tanulók" között egy különleges együttműködés alakult ki. Belátták, hogy a szabályokat be kell tartani ahhoz, hogy élvezetes legyen a játék számukra. A szabályok betartása máris tágabb értelmezést is hozott etikai dimenziók formájában. A sakk természetétől idegen elemeket is használtam, például négyen játszottak egy táblán ketten-ketten fehérrel, ketten-ketten sötéttel. Egyik szakaszban nem beszélhettek egymással, másik szakaszban egyeztethettek az egy oldalon ülök. Megint csak egy sajátos együttműködés jött létre.

Ezt a formát párban dolgozó szupervizorok között is alkalmaztam és izgalmas felfedezéseket tettek önmagukról és az együttműködésük kapcsán is. Hogyan alakul a közös stratégia? Mennyire értik egymást szavakkal illetve szavak nélkül, mennyire fontosak a részletek, vagy csak a végcél a fontos? Ki irányít?

Az elítéltek között fontos megfigyelés volt, hogy ugyanazt a történést egészen másként láthatja más, mint ő önmaga, ilyen értelemben tágult a világ számukra. Ennek felismerése és elfogadása új távlatokat nyitott. Valamelyikük az egyik játék után ezt mondta:"Nem számoltam a következményekkel, ...ezért vagyok bent". Ez a mondat egy hosszabb beszélgetés kezdetévé vált.

A technikát segítségül hívva egy olyan videofelvétel rendszert alakítottunk ki, ami további elemzést és reflexiókat tesz lehetővé. Egyidejűleg három kamerát használunk: 1. kamera egyik játékost 2. kamera másik játékost veszi, illetve a 3. kamera pedig a sakktáblán történteket rögzíti. A játék végén, egy képernyőn három kis filmen láthatjuk a két játékost és a magát a játékot, ugyanazt a pillanatot három nézőpontból követhetjük. A technika lehetővé teszi, hogy egyszerre mindhárom felvételt gyorsítsuk, lassítsuk vagy megállítsuk.

Sajnos jelenleg nincsen olyan nagy esetszám, hogy komolyabb statisztikai törvényszerűségeket lehetne megállapítani a sakk fejlesztői hatásáról a szupervízióban és a coachingban. Az azonban állítható, hogy játszva közelíthetjük meg a felmerülő kérdéseket. Minden fejlesztési folyamatban lehet helye a sakkjáték "beépítésének". Különösen ott látom használhatónak, ahol túlságosan erős a racionális gondolkodás, és ott, ahol a verbális kommunikáció valamilyen módon korlátozott.

Vizsolyi Ákos
s.dipl. szupervizor
Follow hrportal_hu on Twitter

A szervezetfejlesztés legfontosabb eleme az átélés

52 műszaki vezető egyszerre, egy irányba fejlődött a Magyar Telekomnál. Medgyesi Krisztina szervezetfejlesztőként dolgozott a projekten, Mokos Katalin pedig szervezője, és - műszaki területen dolgozó felsővezetőként - résztvevője is volt a másfél éves folyamatnak. A fejlesztés elméleti kereteiről, és arról az erős hatásról beszéltek a HR Portálnak, amelyet a csoportcoaching adott. Megerősítették azt, hogy tanulni a legjobban a másik új szemszögén keresztül, egymás élettapasztalataiból lehet. tovább..

További cikkek
Sok a regisztrálatlan menekült

A regisztrálatlan menekültek önmagukban biztonsági kockázatot jelentenek - mondta Gyarmati István biztonságpolitikai szakértő az M1 aktuális csatornán vasárnap. Teljes cikk

Kiberbűnözők toboroznak telekommunikációs belső embereket

A Kaspersky Lab biztonsági jelentése szerint kiberbűnözők belső embereket használnak a telekommunikációs hálózatok és felhasználói adatokhoz... Teljes cikk

Nem lesz könnyű beszereznie a pénztárgépeket az újabb kötelezett szakmáknak

Autószerelők, patyolatosok, masszőrök, diszkósok és plasztikai sebészek kerülhetnek nehéz helyzetbe, ha nem tudják beszerezni határidőre az online... Teljes cikk

1000 embernek munkalehetőség Tatabányán

Negyedik gyárcsarnokát avatta fel az egészségügyi termékeket előállító, dániai központú Coloplast vállalat csütörtökön Tatabányán, a 6... Teljes cikk

Tesztelik januártól az alapjövedelmet Finnországban

A feltétel nélkül folyósított 170 ezer forintnak megfelelő alapjövedelmet először egy tesztcsoporton próbálnák ki Finnországban. Finnország lenne... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

A munka értékelése, visszajelzés adása - ez a fluktuáció ellenszere

A kollégák számára adott értékelés és visszajelzés, szervezett formában a teljesítményértékelés rendszere akkor működik jól, ha...