kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Vezetés-fejlesztés a coaching módszerével: Bevezetés a coaching folyamatba

Előző számunkban röviden áttekintettük a coaching, mint a személyes fejlesztésben alkalmazható egyik módszer alapvető jellegzetességeit. Most a coaching folyamat elindításának jellemzőit járjuk körül.

Ahhoz, hogy egy coaching folyamat egyáltalán elindulhasson, a coaching alanyának problématudata és a megoldás melletti egyértelmű elköteleződése szükséges.
Ez azt jelenti, hogy a reménybeli ügyfél tudatában van annak, hogy valamiféle nehézsége, elakadása van a munkahelyén vagy a személyes életében, amelyen egy tanácsadó segítségével kíván dolgozni, mégpedig olyan tanácsadóéval, aki nem közvetlenül ad neki tanácsot a kérdéses helyzettel kapcsolatban, hanem (célzott kérdésekkel, visszajelzések adásával, szerepjáték alkalmazásával stb.) ahhoz segíti hozzá, hogy megtalálja a számára legalkalmasabb utat problémájának megoldásához.

A coach kiválasztása, a coach-kliens egymásra találása általában a kölcsönös szimpátia alapján történik. Ma már az Interneten rengetegen hirdetnek ilyen típusú szolgáltatást, ezért a vezetőnek nem árt óvatosnak lennie. Az első találkozás alkalmával, amely a kölcsönös ismerkedést szolgálja, érdemes rákérdezni a coach speciális tanulmányaira, esetleg referenciát kérni tőle. Igényességre vall, ha a coach felajánl egy ingyenes, ún. demo-ülést, ahol már valós problémánkon dolgozhatunk egyszeri alkalommal. Ez a demo-ülés az egymásra hangolódást, ill. a coach munkamódszerének megismertetését szolgálja mindenfajta előzetes elköteleződés nélkül. Ha nem találjuk szimpatikusnak a coach személyét, munkamódszerét, ne köteleződjünk el a folyamatra, hanem udvariasan búcsúzzunk el és keressünk tovább számunkra megfelelő szakembert. Ne feledjük, a kölcsönös munka alapja a bizalom és olyan tanácsadóra van szükségünk, akivel a nehézségeink megbeszélésekor is őszinték tudunk majd lenni!

Tipikus eredmények, amelyek a coaching segítségével elérhetők:

- A kliens tudatosságának növelése
- A kliens bizonyos készségeinek fejlődése
- A kliens értékrendjének alakulása
- A kliens viselkedésének megváltozása

Ha már elhatároztuk magunkat egy coaching folyamat végigvitelére és megtaláltuk a számunkra szimpatikus szakembert, akiben megbízunk, akkor először is szerződést kell kötnünk a folyamatra. A szerződést akár írásba is foglalhatjuk, de a lényeg az, hogy bizonyos elemeket tartalmazzon, amelyek a későbbi együttműködés keretéül szolgálnak. Mindenképpen meg kell állapodnunk abban, hogy hány ülésre szerződünk, milyen rendszerességgel és milyen időkeretben fogunk találkozni valamint milyen díjat fizetünk ezért a coach-nak.

A szerződésünk része ezen kívül az elérni kívánt cél, és az, hogy milyen tényezők alapján fogjuk beazonosítani, hogy elértük-e már a kérdéses célt. Nyilatkoznunk kell saját felelősségvállalásunkról is, hiszen a coach nem oldhatja meg helyettünk a problémánkat, nem beszélhet helyettünk munkatársainkkal stb. A coach valószínűleg meg fogja kérdezni, mit várunk tőle a folyamat során és az irreális kéréseket elutasítja. Ne feledjük, mindezt a mi érdekünkben és a csalódás elkerüléséért teszi, hiszen nem vállalhatja egyedül a felelősséget az egész folyamat sikeréért. Ezért is fontos, hogy a nyílt és őszinte kommunikáció szolgáljon az együttműködés alapjául.
A szerződéskötés hosszadalmas folyamat, hiszen a coach-nak és a kliensnek is tisztán kell látnia, mi az a probléma, amelynek a megoldására szerződnek és ebben a folyamatban mit tudnak egymásnak nyújtani. Gyakran előfordul, hogy a kliens problémamegfogalmazása a coach számára nem egyértelmű, ezért pontosító kérdéseket kell feltennie, ilyenkor ne legyünk türelmetlenek. Bár néha úgy tűnhet számunkra, egy helyben járunk (ennek az érzésünknek egyébként ettől függetlenül mindenkor célszerű hangot adni a folyamat során, ha megjelenik), a valóságot híven tükröző és a felek kölcsönös hozzájárulását, feladatait rögzítő szerződés a közös munka alapja, amely a későbbiekben rengeteg időt és energiát megspórol, mert elkerülhetővé teszi a félreértéseket és megelőzi a játszmákat. Számos klienssel folytatott munka tapasztalatai alapján megállapítható, hogy amikor a felek elégedetlenek a folyamat végén, általában a kiinduló szerződésük nem volt megfelelő.

Kis túlzással azt is mondhatjuk, a mindkét fél számára egyértelmű és elfogadható szerződés létrejöttével a nehézségek felén már túl vagyunk.
Ha valamit nem értünk, másképpen szeretnénk, érdemes azon melegében megbeszélni a coach-csal, mert ezzel rengeteg halmozódó rossz érzést semlegesíthetünk. Ne feledjük, saját kényelmünk mellett coach-unknak is komfortosan kell éreznie magát a velünk való munka során, ezért érdemes minden kérdéses és kétértelmű pontot, történést tisztázni.

Amire nem tudunk egy coach-csal szerződni:

- Olyan problémára, amely a kliens környezetét zavarja, ám a kliens számára nem probléma (Ilyenkor a kliens nem elkötelezett a változtatás irányában)
- Mások megváltoztatására, viselkedésük befolyásolására (Változás közvetlenül a coaching alanyánál érhető el, hiszen ő vesz részt a folyamatban. Mások az ő viselkedésének megváltozására adott reakcióként kezdhetnek másképpen viselkedni)
- Arra, hogy a coach oldja meg a kliens közreműködése nélkül a kérdéses problémát

Az elkészült szerződés birtokában nincs más dolgunk, mint megkezdeni (folytatni) a közös munkát. Ne feledjük, leginkább problémáinkat veszíthetjük!
  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció

Hogyan változnak a nemi szerepek? Berúgja-e az ajtót a Z generáció? Számos sors, és személyes történet illusztrálta az Egyenlítő Alapítvány... Teljes cikk

Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek