kapubanner for mobile

2010. február 25. - 2010. április 9.

Lean hatékonyságfejlesztési tréningsorozat

Helyszín: Budapest

Szervező: Major Dominika, [email protected], 1/279-1047

Vezetői összefoglaló

A képzés célja a karcsú termelési-filozófia kialakítása az alkalmazó szervezet teljes vertikumában. Mérhető és demonstrálható megtakarítások és hatékonyságjavulás a szervezet teljes egészében, az ezen a tanfolyamon sikerrel végzett személyek vezetésével.

Célcsoport

Vezetők, minőségirányítási vezetők, logisztikai menedzserek, folyamat-fejlesztéssel és tervezéssel foglalkozó szakértők. Az ideális jelölt 4 éves szakmai gyakorlattal és analitikus szemlélettel rendelkezik, csapatjátékos, vezetésre termett, élvezi mind a vezetőség, mind a kollégák bizalmát, vagy képes annak elnyerésére a trainingen tanultak segítségével.

Cél
A TPS-filozófia módszereinek megismerése, annak teljes körű megvalósítása az alkalmazó szervezetnél, vagy szervezeti egységnél. A tréning célja, hogy a résztvevők megismerjék a hatékonyságnövelés és a veszteségcsökkentés lehetőségeit, gyakorlati esetpéldákon keresztül készüljenek fel annak a training részét képező alkalmazására a gyártás és a logisztika területén.

Modulok

1. Lean Management alapok

A Lean alapjai - vezetői szemszögből, az 5 Lean alapelv, 7 Muda, LEGO játék, 0 hiba koncepció /Jidoka. Az ismeretek átadása egy játékkal megvalósított szimulációra épül, ahol a résztvevők egy nap alatt élhetik át a tradicionális szervezetből a LEAN szervezetbe való átmenet sokkoló, és izgalmas élményét. A játék lehetőséget nyújt az egyes LEAN rendszerekben alkalmazott módszerek jelentőségének megértéséhez és a résztvevők motiválásához a módszerek alkalmazása területén.

2. Hogyan motiváljanak a Lean vezetők?

Az alábbi tematika, egy általános bővebb tematika, mely a résztvevők és jelentkezők igényeihez mérten aktuálisan lesz kialakítva. Így az itt szereplő témák közül nem mindegyik kap hangsúlyt az egy napos képzés során!

A vezető:

  • Tulajdonképpen ki a vezető
  • A szervezetfejlesztési-vezető munkájának a végeredménye
  • Mit kell tennie egy vezetőnek?- a tervezés, szervezés, és ellenőrzés terén
  • Jó vezető, rossz vezető ismérvei
  • A vezető munkájának selejtje
  • A munkatársak etikai szintjének felismerése
  • Szakmai ismeretek a munkahelyi etika körében
  • Vezetői csapdák
  • A szervezet alapjai:
  • A szervezet stabil növekedését és fejlődését biztosító alapok lefektetése
  • Az optimális szervezeti struktúra
  • A cég ill. a csoport, fejlődésben tartása a megfelelő stratégia kialakításával



    A termék:

  • Miért kapják a munkatársak a fizetésüket? (A munkafolyamatért, vagy az elvégzett munkáért?)
  • A munkafolyamatok eredményének megfogalmazása
  • Az előállt „termékek” objektív mérése



    Zűrzavar:

  • Miért van időnként zűrzavar a cégekben?
  • A zűrzavar kialakulásának valós okai
  • A zűrzavar felismerése és kezelése
  • A problémák forrásának kiderítése



    Statisztikák:

  • A statisztikák pontos meghatározása
  • Az objektív értékelés gyakorlati alapjai
  • Mit érdemes mérni és hogyan
  • A statisztika elemzése
  • A nem teljesítés valós okainak kiderítése
  • Ösztönzésmenedzsment
  • Az ösztönzésmenedzsment, vagy motiváció valódi jelentése
  • A motiváció szintjei
  • Mivel motiváljunk
  • Az emberek motiválásának gyakorlati alkalmazása
  • Amivel a vezetők tönkreteszik a munkatársak motivációját
  • Belső kommunikáció:
  • A jól és hatékonyan működő belső kommunikáció kialakítása és működtetése
  • az információáramlás pontos és gyakorlati rendje


    3. Just-In-Time

    Szimulációs játék

  • A JIT termelés logikája, célok
  • A készletek, az anyagáramlás és átfutási idők összefüggése:

    Termékek és termékcsaládok
  • Gyártás készletre (MTS) vagy rendelésre (MTO)
  • Készlet típusok
  • A JIT definíciója és összetevői
  • A terhelés kiegyenlítése
  • Kevert modelles gyártás
  • Ütemidőre termelés
  • Toló – húzó rendszerek
  • Folyamatos / egy darabos áramlás
  • Cella rendszerű termelés
  • Szupermarketek
  • Kanban rendszer, Kanban típusok
  • FIFO pull
  • Heijunka
  • Logisztika és anyagáramlás
  • A JIT kiterjesztése az értékláncban
  • A JIT bevezetés várható előnyei



    4. VSM – értékáramelemzés

  • Az 5 Lean alapelv VSM szemszögből
  • A VSM fontossága és folyamata
  • A termékcsalád mátrix
  • Térképezési tippek
  • Gyűjtendő információk
  • VSM szimbólumok
  • A jövőállapot kialakításának kulcskérdései rendszerek
  • Jelen- és jövőállapot példák
  • Megvalósítás, továbblépések
  • Esettanulmány
  • ABC Művek – jelenállapot
  • ABC Művek – jövőállapot
  • Értéklánc hurkok a vállalaton belül
  • Kiegyenlített termelés a teljes értékáramban
  • VSM gyakorlat


    5. Kaizen tevékenység, 5S

    Kaizen tevékenység, a dolgozók bevonása:

  • A Kaizen filozófia lényege, a folyamatos fejlesztés módszertana
  • A Kaizen 4 alapelve
  • A Kaizen formái (egyéni/csoportos)
  • A csoportos Kaizen szervezése, folyamata
  • Az egyéni Kaizen szervezeti és motivációs feltételei, példák
  • A Kaizen integrálása a napi munkafolyamatokba

    5S:

  • Az 5S, mint a Lean megalapozásának alapeleme
  • Az 5S lépései
  • 5S gyakorlat
  • Az 5S továbbfejlesztése a vállalat teljes területén


    6. Vizualizálás – PDCA – Poka Yoke

  • Vizualizálás és szabványosítás
  • A vizuális menedzsment elemei
  • Andon tábla
  • A termelékenységi lap
  • Cella információs tábla (gyakorlat)
  • A folyamatok és a tevékenységek standardizálása
  • PDCA - Poka-Yoke - Probléma megoldás
  • A „probléma” fogalmának tisztázása, szükséges kompetenciák, probléma felismerés/kiválasztás, az eltérés elemzése
  • A probléma megértése és leírása. A probléma feltárás elvei és módszerei. Megoldási példák.
  • A Nulla-hiba elérésének módszertana, a minőség beépítése a folyamatokba
  • Példák a Poka-Yoke megoldásokra az emberi és a műszaki lehetőségek bemutatásával
  • Módszerek az ismétlődő hibák kiszűrésére


    7-8. TPM - géphiba csökkentés - átállási idő csökkentés


  • A TPM jelentése, célja, területe
  • A veszteség fogalma és struktúrája: Emberrel – Géppel – Anyaggal - Energiával kapcsolatos veszteségek
  • A veszteségek csökkentésére (megszüntetésére) alkalmas rendszer kialakítása (8 oszlop)
  • A TPM fő mutatószámai
  • Az OEE mutatószám jelentése és lebontása
  • Az MTBF és MTTF mutatók jelentése
  • A mutatók szerepe a veszteséglebontásban - számítási gyakorlat
  • - Tervezett karbantartás
  • Karbantartási -formák, -stratégia, és fejlesztésének szempontjai
  • A géphibacsökkentés lépései
  • Öntevékeny karbantartás/menedzsment
  • Alaptakarítás (a cédulázás szerepe)
  • A nehezen tisztítható helyek fejlesztése, és a szennyeződés források megszüntetése
  • Az ideiglenes szabványok meghatározása
  • Az általános vizsgálat meghatározása
  • Az öntevékeny vizsgálat kialakítása
  • A szabványok fejlesztése
  • Az öntevékeny menedzsment kiterjesztése
  • Átállási idő csökkentés (SMED)
  • Az átállási idő meghatározása, külső és belső tevékenységek
  • Az átállási idő csökkentés lépései – Gyakorlat
  • A TPM bevezetésének lépései
  • Hazai TPM bevezetési tapasztalatok



    9. Kanban rendszer és anyagáramlás

  • Kanban rendszer
  • A Kanban elvei és típusai
  • Folyamaton belüli Kanban és megvalósítási módjai
  • Kanban mennyiségek számítása – szupermarket méretezés
  • Jelző Kanban (háromszög Kanban, minta szerinti termelés, tétel készítő tábla)
  • Kiterjesztés a teljes gyárra
  • Reagálás a változó vevői igényekre
  • Kanban videó
  • Szekvenciális húzó rendszerek
  • FIFO pull
  • FIFO sáv
  • Heijunka
  • A ritmusadó kiválasztása, osztóköz (pitch) meghatározása, ütemezés
  • A Heijunka tábla kialakítása és feltöltése
  • Logisztika és anyagtárolás
  • A részegységek nyilvántartása (PFEP táblázat), elhelyezése(piacterek)
  • Belső (Mizusumashi) logisztika: útvonaltervezés, munkastandardizálás
  • Kanban szimulációs játék


    10. Folyamatos áramlás és cella rendszerű termelés

  • A folyamatos anyagáramlás előnyei
  • A folyamatos anyagáramlás megteremtésének módszerei
  • Cella rendszerű termelés
  • Definíció, cella elrendezések
  • A termékek kiválasztása
  • Folyamatelemzés és az operátor kiegyensúlyozási táblázat (OBC)
  • Cella kialakítási szempontok, ergonómia
  • Gépekkel és anyagkezeléssel kapcsolatos szempontok
  • Az operátorok elhelyezésének 6 típusa: cella típusok
  • Reagálás a változó vevői igényekre: cella módusok
  • Bevezetés, jobbítás, támogatás
  • U-Cella kialakítási gyakorlat, anyagfolyamat és layout tervezés
  • Vállalatlátogatás


    11. A Lean bevezetése, workshop

  • A lean koordinátor kijelölése
  • A feladatok meghatározása
  • A feltételek biztosítása
  • A beszámoltatás megtervezése
  • A vállalat jelenlegi állapotának felmérése a lean audit lista alapján
  • Az audit lista pontjainak értelmezése
  • Az auditáló team összeállításának szempontjai
  • Az auditálás ütemtervének elkészítése
  • Az eredmények prezentálása vezetőségnek
  • A lean célok kitűzése workshop keretében
  • A középtávú vállalati stratégia áttekintése
  • A TPS alapján, a vállalati stratégia figyelembe vételével a saját lean ház felépítése
  • A saját ház felépítési ütemtervének elkészítése
  • A munka nyomon követésének megszervezése
  • A megvalósításhoz szükséges tréningek megszervezése
  • Tréning anyag tervezés
  • Trénerképzés
  • Tréning eredményesség kiértékelés


    12. Lean prezentációk - a Lean alkalmazása

    A képzésen elsajátított módszerek felhasználásával, azok a résztvevők, akik a képzéssorozat legalább 5 napján részt vettek, gyakorlati feladatként, a vállalatuknál elvégzett workshopot mutatják be a training lezárásaként. Sikeres prezentációjuk esetén a szakmai elismerésen és a vállalatuknál bevezetett költségmegtakarítási eredményeken túl, a TEQUA Akadémia: LEAN/TPS Vezető – Certified Kaizen Manager oklevelét kapják kézhez.

    Lezárás
    A 12 napból álló LEAN tréningsorozat legalább 5 napján és az utolsó napon önálló prezentációval való részvétellel Lean/TPS vezető képesítés szerezhető meg! Az 5 nap tetszőlegesen választható ki a programból. TEQUA tanúsítvány a sikerrel vizsgázóknak

    További információ és jelentkezés:
    http://www.tequa.hu/index.php?o=46&tf=168