A mentődolgozónak készülők egyharmada alkalmatlan a pályára
A mentődolgozónak készülők egyharmadáról csak a főiskolai képzés alatt derül ki, hogy alkalmatlan a pályára. Ezért a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának dékánja ezen a szakon mielőbb bevezetné a felvételi, illetve az alkalmassági vizsgát.
Mészáros Judit erről szombaton sajtótájékoztatón beszélt, egy a mentődolgozók képzésének, kompetenciáinak és életpályájának fejlesztéséről szóló konferencia szünetében Budapesten. Mint mondta, sokan vannak, akik a különböző kórházsorozatok miatt megtetszik ez a pálya. Ha viszont a képzés során "éles helyzetben" kell helytállniuk, kiderül, hogy alkalmatlanok rá. Ezért a négyéves főiskolai szintű mentősképzésnél, ha rajta múlna, már "ebben a pillanatban" bevezetnék az alkalmassági vizsgát - fogalmazott Mészáros Judit. Ezzel együtt a "megrendelő" - ez esetben az Országos Mentőszolgálat - elvárásai alapján alakítják a képzést. Emellett a sürgősségi betegellátásban használt eszközök, technikák is folyamatosan fejlődnek. Ezért is fontos, hogy - mint a szombati konferencián is - folyamatosan egyeztessenek arról, hogy egy mentődolgozó munkájához milyen tudás, illetve képességek megléte szükséges.
Mártai István, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója megjegyezte: reméli, hogy minél előbb megvalósul az a régi szándék, amelyet az ágazatvezetés a Semmelweis Tervben is célként tűzött ki, hogy a jövőben a mentődolgozók ne csak az esetkocsikon, hanem forgórendszerben a kórházak sürgősségi osztályain is dolgozhassanak. A főigazgató szerint ezáltal megfékezhető lenne a mentődolgozók elvándorlása is, ugyanis, mint mondta, jelenleg nagyrészt nem a külföldi, hanem a sürgősségi osztályon való munkavégzésért hagyják ott a pályát. Mint Mártai István elmondta, néhány főállású mentős most is dolgozik más jogviszonyban sürgősségi osztályokon, vagyis a gyakorlat már létezik, de rendszerszintű kiterjesztésére lenne szükség. Úgy véli, a pálya vonzóbbá válna, ha a mentődolgozók kompetenciái, feladatkörei bővülnének, hiszen ezáltal lehetőségük lenne arra, hogy végigkövessék betegük útját, ami a mentőknek fontos tapasztalatot, illetve tudást jelentene, és a betegellátást is hatékonyabbá teheti.
Azt egyelőre nem tudni, mikortól működhet majd az új forgórendszer, hogy a mentődolgozók a sürgősségi osztályokon is dolgozhassanak. Az OMSZ főigazgatója elmondta: a szombati konferencián a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának dékánjával, valamint a Magyar Oxyológiai Társasággal is arról egyeztettek, hogy a mentők képzésébe építsék be a sürgősségi osztályokon szükséges ismereteket is. Kérdésre válaszolva Mártai István azt is elmondta: az Országos Mentőszolgálat mintegy hétezres állományból több mint háromezer embert érint a bérkompenzáció. Az elmúlt héten minden érintett munkaszerződését módosították, a következő bérszámfejtés ez alapján történik majd. Az Országos Mentőszolgálatnál bíznak abban, hogy az üzemanyagárak a továbbiakban már nem fognak növekedni, és "nyugodtan vágnak neki az évnek". A 37 új, sárga színű mentőautóból a jövő héten már az utolsó darabok is szolgálati helyükre kerülnek - mondta Mártai István.
Mártai István, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója megjegyezte: reméli, hogy minél előbb megvalósul az a régi szándék, amelyet az ágazatvezetés a Semmelweis Tervben is célként tűzött ki, hogy a jövőben a mentődolgozók ne csak az esetkocsikon, hanem forgórendszerben a kórházak sürgősségi osztályain is dolgozhassanak. A főigazgató szerint ezáltal megfékezhető lenne a mentődolgozók elvándorlása is, ugyanis, mint mondta, jelenleg nagyrészt nem a külföldi, hanem a sürgősségi osztályon való munkavégzésért hagyják ott a pályát. Mint Mártai István elmondta, néhány főállású mentős most is dolgozik más jogviszonyban sürgősségi osztályokon, vagyis a gyakorlat már létezik, de rendszerszintű kiterjesztésére lenne szükség. Úgy véli, a pálya vonzóbbá válna, ha a mentődolgozók kompetenciái, feladatkörei bővülnének, hiszen ezáltal lehetőségük lenne arra, hogy végigkövessék betegük útját, ami a mentőknek fontos tapasztalatot, illetve tudást jelentene, és a betegellátást is hatékonyabbá teheti.
Azt egyelőre nem tudni, mikortól működhet majd az új forgórendszer, hogy a mentődolgozók a sürgősségi osztályokon is dolgozhassanak. Az OMSZ főigazgatója elmondta: a szombati konferencián a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karának dékánjával, valamint a Magyar Oxyológiai Társasággal is arról egyeztettek, hogy a mentők képzésébe építsék be a sürgősségi osztályokon szükséges ismereteket is. Kérdésre válaszolva Mártai István azt is elmondta: az Országos Mentőszolgálat mintegy hétezres állományból több mint háromezer embert érint a bérkompenzáció. Az elmúlt héten minden érintett munkaszerződését módosították, a következő bérszámfejtés ez alapján történik majd. Az Országos Mentőszolgálatnál bíznak abban, hogy az üzemanyagárak a továbbiakban már nem fognak növekedni, és "nyugodtan vágnak neki az évnek". A 37 új, sárga színű mentőautóból a jövő héten már az utolsó darabok is szolgálati helyükre kerülnek - mondta Mártai István.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat
A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk
NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét
A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja
- A tudásmunkások 60%-a szerint az AI-ügynökök megbízhatatlanok 2 hónapja
- BMW, Lego, Suzuki: toborzás és képzés az automatizálás árnyékában 2 hónapja
- Képzések: ingyenes és online tanfolyamok, felnőttképzési lehetőségek 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?