kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Az irányítókon spórolnának a légitársaságok

Ha az Európai Bizottság terve megvalósul, évi négymilliárd eurót takarítanának meg a légitársaságok abból a pénzből, amit jelenleg a légiforgalmi irányításért fizetnek. Utóbbiak máris harcba kezdtek egymással, a csatába pedig a magyarok is beszálltak.

Egy tökéletesen üres tartalék irányítóközpontot épít a hazai légiforgalom irányításáért felelős társaság, a Hungarocontrol. A nyolcmilliárd forintért épített központ a tervek szerint nem vesz majd részt az irányításban, viszont külföldieket képezhetnek a budapesti épületben.

A képzésből valószínűleg nem fog megtérülni a beruházás, viszont valószínű, hogy a most még luxusnak tűnő befektetés pár év múlva a túlélést jelenti a magyar irányítóknak.

Jacques Barrott, az Európai Unió közlekedési biztosa ugyanis karcsúsítani akarja az európai légtér irányítását. A politikus szerint a légicégek járatonként mintegy 800 eurót fizetnek a légiforgalmi irányítóknak, ez pedig az amerikai árnak pont a kétszerese.

A biztos 2008 júniusára ígérte azt a tervet, amely valamilyen formában összevonná a 27 európai irányító társaságot. A helyzetet bonyolítja, hogy néhány országban magánkézben van az irányítás, másutt állami intézmények végzik ezt a munkát. (Az állapotot még tarkábbá teszi, hogy a HungaroControl ugyan gazdasági társaság, de 100 százalékos állami tulajdonban van.) Barrott a mostani rendszer helyett – mely alapvetően országos monopóliumokra bízza ezt a munkát – nagyobb, „dinamikus régiókba” szervezné át a légiirányítást. Így például előfordulhatna, hogy a magyarok irányítanák a Pozsonyból Velencébe repülő gépeket, ehhez pedig szükség lehet a tartalékkapacitásra.

A terv állítólag nem tartalmaz leépítéseket, a szakszervezetek mégis ettől félnek, a kormányok pedig attól tartanak, hogy elveszítik nemzeti szuverenitásuk egy részét.

A technikai fejlesztések előrevetítése azonban magában hordja néhány irányító elbocsátását. A jelenleg is fejlesztés alatt lévő rendszer lényege, hogy ezentúl az irányítók nem rádióba mondják az utasításokat, hanem egy számítógépes rendszer továbbítaná az adatokat a repülőkre. Így ugyanannyi frekvencián háromszor annyi gépet lehetne irányítani – ennek az volna a legnagyobb előnye, hogy a gépeknek kisebb kerülőket kell tenniük miközben arra várnak, hogy az irányítók foglalkozni tudjanak velük.

Így a jelenlegi 7 milliárd helyett összességében 4 milliárd euróval kellene kevesebbet fizetniük a légitársaságoknak az irányításért.

Barrott az angol Financial Timesnak adott interjújában úgy nyilatkozott, a rendszer 2020-ra épülhet ki. Addig az európai légitársaságok annak örülhetnek, hogy 2008. március 30-tól az Egyesült Államok és Európa között érvénybe lép az az egyezmény, amely lehetővé teszi, hogy bármelyik európai vagy amerikai légitársaság az USA és az EU bármely pontjáról bármely pontjára repülőjáratot indíthasson. Ez elsősorban az európai cégeknek lehet könnyebbség, hiszen beléphetnek a jól jövedelmező amerikai piacra, ahol a szigorú helyi szabályok szinte gúzsba kötik az amerikai légitársaságokat.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Jogszabály-módosítással erősíti meg az EU a nem uniós munkavállalók jogait

Az Európai Unió Tanácsa jogszabály-módosítást hagyott jóvá pénteken a nem uniós állampolgárságok számára kiadható munkavállalási és... Teljes cikk

A vártnál jobban csökkent az első alkalommal munkanélküli segélyt kérők száma az Egyesült Államokban

A legfrissebb adatok alapján a szakértők szerint elmondható, hogy az Egyesült Államok munkaerőpiaca még mindig viszonylag feszes. Teljes cikk

A dolgozók fele betegség vagy baleset miatt kénytelen szabadságot kivenni, fizetés nélkül

A dolgozók csak kevesebb mint fele kapott fizetett szabadságot a gyógyulás ideje alatt - derül ki egy friss felmérésből. Teljes cikk