kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 14 éve

Budapest Airport: a cafeteria csökkentésével meg lehet menteni munkahelyeket

A konzultáció hiányát és a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető Budapest Airport "ésszerűtlen" megszorításait kifogásolják a szakszervezetek az egyes terminál bezárásával kapcsolatban, a Budapest Airport viszont a nyilatkozatháború helyett érdemi tárgyalásokat szeretne az érdekképviseletekkel.

A Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete (RDSZSZ) hétfőn az MTI-hez eljuttatott közleményben azt közölte, hogy "három hete zajlik az a "konzultáció", amelynek keretében a munkáltatónak be kellene mutatnia, milyen tényekre és várakozásokra alapozta a csoportos létszámcsökkentési terveit, és milyen intézkedéseket vizsgált meg a csoportos létszámcsökkentés elkerülésének lehetséges módjait illetően". Az RDSZSZ a közleményben kéri a kormány illetékeseit, "adjanak tájékoztatást arról, hogy az 1-es terminál bezárása, a Malév csődje és a BA Zrt. ezek kapcsán tett további intézkedései hogyan férnek össze a repülőtér privatizációs és vagyonkezelési szerződésében foglaltakkal".

A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet pedig - szintén közleményben - ésszerűtlennek nevezte a repülőtérüzemeltető társaság megszorításait. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója, Hardy Mihály az MTI kérdésére elmondta, hogy a most folyó tárgyalások napirendjén van a társaság kompromisszumos javaslata: a havi 47.500 forintos cafeteria-juttatást havi 13.000 forintra csökkentenék, és ezzel megőrizhető lenne a 250 fősre tervezett létszámleépítéssel érintett munkahely mintegy 20 százaléka. Az RDSZSZ ugyanis arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a 250 fős létszámcsökkentés után megmaradó dolgozók havi jövedelmét átlagosan 50 ezer forinttal akarják csökkenteni.

Az RDSZSZ a közleményben kiemelte, hogy a munkáltató nem reagál a szakszervezetek ötleteire, amelyek a bevételek növelését és a kiadások csökkentését eredményeznék. Az MTI kérdésére Fekete-Kertész Gábor, az RDSZSZ elnöke kifejtette: a dolgozók javaslatai szerint egyebek között az energiafelhasználás ésszerűsítésével, a menedzsment gépkocsiflottájának megnyirbálásával lehetne csökkenteni a kiadásokat. A bevételeket pedig például az is gyarapíthatná, hogy a folyadékok tárolására szolgáló zacskót - a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően - megfizettetnék az utasokkal.

Az RDSZSZ aggódik amiatt is, hogy bonyolultabb és költségesebb lesz a repülőtér kettes termináljának megközelítése, és növekszik a környék zaj- és környezetterhelése. Ez "tényszerűen nem igaz" - hangsúlyozta Hardy Mihály. Az előzetes számítások szerint közel 38 százalékkal csökkenhet az idén a gépmozgások (fel- és leszállások) száma, mert a légitársaságok nagyobb kapacitású gépekkel, jobb kihasználtsággal közlekednek. Utoljára egy évtizede, 2002-ben volt ennyire alacsony a budapesti légikikötő repülőgépforgalma - jegyezte meg az igazgató. Hozzátette: a két futópálya használatának szabályai, eljárásai nem változnak. Az RDSZSZ ugyanis - híresztelésekre hivatkozva - aggódik az egyes le- és felszálló pálya bezárásának lehetősége miatt.

Hardy Mihály közlése szerint a konzultációkat a szakszervezetekkel a Malév csődje miatt kezdték meg. A nemzeti légitársaság leállása következtében a Budapest Airportnak módosítania kellett 2012-es pénzügyi tervét. Ennek részeként a lehető legszigorúbb takarékossági intézkedéseket vezetették be, mintegy felére, 10,5 milliárd forintra csökkentették az idei fejlesztési programot, és a költségcsökkentés részeként 250 fő tervezett létszámleépítését jelentették be korábban.

Ezen túlmenően a vállalat vezetése az 1-es terminál ideiglenes bezárásának tervein dolgozik, mert a 30 milliárd forintért megépített 2-es terminál épület, a SkyCourt még évekig képes lesz ellátni az utazók igényeit, ott még jelentős kapacitástartalékok állnak rendelkezésre. Hardy Mihály emlékeztetett arra, hogy a tervekről a Budapest Airport tájékoztatta a munkavállalókat, a repülőtér légitársasági és kereskedelmi partnereit, a hatóságokat és a sajtót is.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk