Családbarát munkahelyek 2004-ben
A rugalmas munkaidőtől a kismamákkal való kapcsolattartásig A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium májusban hirdetett eredményt a "Családbarát munkahely 2004" pályázaton. A négy kategória nyerteseit arról kérdeztük, náluk miben nyilvánul meg a munkahely családbarát jellege, milyen munkaidőmodelleket vezettek be, hogyan kezelik a Gyesen levő kismamákat, milyen rendezvényeik vannak. A sorozat első részében a kis- és középvállalatok kategóriáinak első helyezettjeit szólaltattuk meg.
Kisvállalatok: Polgár-Társak 2000 Kft.
A kisvállalatok kategóriájában a Polgár-Társak 2000 Kft. nyerte el az első helyet. A törökszentmiklósi, papír és irodaszerek kereskedésével foglalkozó vállalkozást 1991-ben alapították. A jelenleg tizenhét főt foglalkoztató kft. egy évvel ezelőtt is indult a minisztérium Családbarát munkahely pályázatán, amelyet akkor különdíjjal zárt.
"Odafigyelünk egymásra"
Polgár Edit, a cég munkatársa, a pályázat készítője elmondta, a cégvezetés alapfilozófiája: ha otthon rendben mennek a dolgok, akkor a munkatársak jobban tudnak a munkára koncentrálni, és ez teljesítményükben is megmutatkozik. Ezért odafigyelnek egymásra: ha megbetegszik valakinek a gyermeke, hazamehet foglalkozni vele, ha privát problémák adódnak, a kollégák bátorítják, vigasztalják a bajba jutottat, segítséget ajánlanak neki.
A cégvezetés feladatcentrikusan gondolkodik, nincs kőbe vésett munkaidő. Az értékesítőknél például elvégzendő feladatokból és nem munkaórákból áll a nap. A 8-17 óráig nyitva tartó boltban a két eladó egymás között feloszthatja, ki mikor jön be, és meddig marad. A lényeg: zökkenőmentes legyen a napi ügymenet.
A dolgozók gyerekeinek nyári diákmunka
A vállalkozásnál számos közös rendezvény erősíti az összetartást, melyekre legtöbbször a családtagokat is meghívják. Az év végi jutalomosztáskor például a cégvezető egyenként értékeli a díjazott munkatársakat, akiknek feleségei, gyerekei láthatják, hogyan teljesített szerettük a munkahelyen, miért maradt sokszor tovább az irodában. Az augusztus és a szeptember csúcsidőszak a vállalkozás életében, ugyanis a családok ekkor készítik fel a gyerekeket az iskolára. A Polgár-Társak 2000 Kft. - elsősorban augusztusban - a dolgozók 16 év feletti gyermekeinek diákmunka-lehetőséget kínál: papírárut csomagolnak, füzetcsomagokat állítanak össze, a boltban segítenek árusítani. A gyerekek a saját bőrükön tapasztalhatják a kemény munkát, betekinthetnek szüleik munkájába. A munka végén az ügyvezető igazgató személyesen adja oda a fizetést, és mindenkit értékel.
A szülni készülő kolléga maga javasolhatott helyettesítőt
Szintén példa a vállalkozás családbarát jellegére a Gyesre menetel. A közelmúltban az egyik kolléganő szülési szabadságra ment. Maga javasolhatott helyettesítő munkatársat, akit a kismama visszatérése után valószínűleg megtart a vállalat, mert meg vannak vele elégedve. A kismama egyébként néhány héttel a szülés után már ellátogatott a munkahelyre és a kollégák is elmentek hozzá korábban a kórházba. A vállalkozás ezen kívül sportolási lehetőséget biztosít a dolgozóknak és családtagjaiknak is, a céges szabadidős programokra pedig az egész családot várják.
Középvállalatok: FerrInfo Rt.
A középvállalatok kategóriájában a dunaújvárosi Ferrinfo Rt érdemelte ki az első díjat.
A cég 1999. augusztus 1-én alakult, a Dunaferr cégcsoporthoz tartozik. Jelenleg 105 fővel dolgozik az elsősorban a Dunaferr Társaságcsoport részére informatikai szolgáltatásokat nyújtó vállalatnál.
A vállalat "családbarát vonásairól Virág László, HR-igazgatót kérdeztük: "A 'Családbarát munkahely' pályázaton való induláshoz az adta az alapot, hogy a megalakulásunk óta folyamatosan építettük a béren kívüli juttatások rendszerét, valamint fejlesztettük a szervezeti kultúrát. Ezen túl természetesen figyeltünk a jó munkahelyi légkörre a kellemes irodai környezet kialakítására, valamint munkaidőn túl a rendszeres családi programok szervezésére is", árulta el
Céges bakonyi kirándulás családostul
A családbarát jelleget a vezetés gondolkodás módjával, felelőségtudattal, a béren kívüli juttatásokkal, rendezvényekkel, a Gyesen levő munkatársakkal való kapcsolattartással és a rugalmas munkaidő lehetővé tételével kívánja tovább erősíteni.
"A hétvégén például - a cég költségén - családostul voltunk egy igen sikeres kétnapos bakonyi kiránduláson. Az érdekvédelmi szervezetek bevonásával közösen különböző rendezvényeket szervezünk - például farsang, egy-egy napos kirándulások, családi nap, télapó-, melynek a költségeit átvállaljuk. Támogatjuk munkavállalóktól érkezett kezdeményezéseket is, mint például farsang, vagy nőnap szervezése is. A rendezvényekre a munkavállalók hozzátartozóit is meghívjuk. A dolgozók sportolásához is hozzájárulunk különböző formában - egészségpénztári szolgáltatások által, illetve eseti terembérlésékkel.
Gyesen levőkkel kapcsolattartás, tanfolyamtámogatás
Gyesen levő kollégáinkat rendszeresen tájékoztatjuk a cégen belüli történésekről, elküldjük nekik a vállalati újságot, meghívjuk őket családjukkal együtt a céges kirándulásokra. Példaként említhető, hogy az egyik Gyesen levő kolléganőnk a Gyes alatt szeretett volna egy felsőfokú tanfolyamot elvégezni. A cég teljes mértékben támogatta a képzést, fedezte a költségeket, hiszen nekünk is jobb, ha a munkavállaló a Gyes alatt képzi magát, szerzi meg azt a tudást, amellyel könnyebben tud újból elhelyezkedni nálunk.
Csúsztatható munkakezdés
A munkaidő kérdésében a cégvezetés maximálisan rugalmas. Ugyan a Dunaferr csoporton belül általában 7-15 óra között van az irodai munkarend, azonban az ügyvezető igazgatónk engedélyezi az ettől való eltérést. Vannak olyan kollégáink, akik a gyermekek miatt kérték a fél nyolcas, 8-as munkakezdést, és ehhez ügyvezetőnk minden esetben hozzájárult.
Arra is van példa, hogy a kisgyermeket nevelők részmunkaidőre váltottak, ilyenkor természetesen az adott szervezetben át kell gondolni a feladatokat, és meg kell tudni oldani a kiesett munkaidő miatti problémákat.
A dolgozók maguk oszthatják be a teljes szabadságot
Természetesen elengedjük a munkából azt a dolgozót, akinek például megbetegszik a gyermeke, vagy valamilyen váratlan/elodázhatatlan élethelyzet alakul ki körülötte.
Ugyan a munkavállaló éves rendes szabadságának 75 százalékával a munkáltató rendelkezik, mi azonban ezidáig minden esetben a munkavállalókra bíztuk a szabadság beosztását. A folyamatban lévő feladatok tudatában egymás között egyeztethetnek és alakíthatják ki a legjobb beosztást, amellyel eddig példaszerűen éltek is kollégáink. Cégünknél alacsonynak mondható a fluktuáció, évente 3-4 százalékos. Véleményem szerint a munkahely családbarát jellege mindenképpen hozzájárul ehhez.
A jövőben terveink között szerepel egy Cafeteria-rendszer bevezetése, ugyanis szeretnénk egyénre szabni a béren felüli juttatásokat", nyilatkozta Virág László.
Sorozatunk következő részében a nagyvállalatok és a költségvetési szervek kategóriáinak nyerteseit mutatjuk be.
Karácsony Zoltán, 2004. szeptember 24.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?