kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Egyre vonzóbb privatizációs célpont az Állami Autópályakezelő

A nyáron megjelent a privatizációs törvény módosítása, amely lehetőséget biztosít arra, hogy az Állami Autópályakezelő Zrt.-nek (ÁAK Zrt.) csak 25 plusz 1 százaléka maradjon tartós állami tulajdonban, azóta folyamatosan jelentkeznek a bankok, illetve a szakmai befektetők, akik között vannak Magyarországon, illetve Európában autópályákkal foglalkozó társaságok egyaránt.

Az ÁAK szempontjából nem volt haszontalan a több mint egy éves felkészülés az ÁAK kötvények kibocsátására - amiről az állam végül is 2006 nyarán lemondott -, mivel emiatt a céget teljesen átvilágították, és ezzel párhuzamosan 2006-ban az ÁAK maga is racionalizálta működését, valamint karcsúsította szervezetét - mondta az MTI-nek Winkler-Virág András, a cég kommunikációs igazgatója. Így az állami autópálya-kezelő gyakorlatilag mára tőzsdeképessé vált.

Az ÁAK kommunikációs vezetője szólt arról is, hogy mivel 2007 végén lejár az ÁAK és az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) közötti sztrádaüzemeltetési és fenntartási szerződés is, ezért a megújításról már korábban megkezdődtek a tárgyalások.

A hosszútávra - 20-30 évre - megkötendő koncessziós, vagy autópálya üzemeltetési szerződés lehet az alapja az ÁAK jövőre esedékes privatizációjának is, hiszen egy ilyen periódusra vonatkozó szerződés az állammal sok befektető számára jelent vonzó perspektívát.

Megújuló matricaszerződés

Az ÁAK Zrt. és az UKIG várhatóan január elején megújítja a 2007-re vonatkozó autópályadíj-szedési szerződést is, amely rögzíti a matricás rendszerben az ÁAK Zrt. feladatait és díjait.

A 2007-től érvényes új útdíjszedési szerződés alapvető keretei azonosak lesznek a 2006. január 1-jétől érvényes feltételekkel - mondta Winkler-Virág András. Emlékeztetett ugyanakkor arra, hogy a matricás rendszer felelőse már az UKIG, az ÁAK gyakorlatilag alvállalkozóként szedi be a díjakat, végzi a logisztikai és pótdíj-beszedési feladatokat és működteti az országos ügyfélszolgálat-hálózatot, valamint a call centert.

A matricabevételek - az idei mintegy 30,5 milliárd forint lesz - 2006. január 1. óta a költségvetés részét képező Útpénztárba kerülnek, és az UKIG ebből fizeti többek között az ÁAK üzemeltetési, fenntartási és díjszedési tevékenységét - az érvényes szerződések alapján.

A kommunikációs vezető közölte: az elektronikus díjbeszedési rendszer előkészítésére vonatkozó tanácsadói közbeszerzését az UKIG 2006 végén kiírta. A rendszer kiépítésére és üzemeltetésére vonatkozó tendert várhatóan 2007 elején jelentetik meg.

Így a rendszer várhatóan 2008-tól a tehergépjárművekre, míg 2011-től a személygépjárművekre is bevezethető lesz. Az ÁAK stratégiai tervei között szerepel az is, hogy hasznosítva sokéves tapasztalatát és speciális infrastruktúráját, részt vállal a majdan bevezetendő elektronikus díjbeszedési rendszer üzemeltetésében is - tette hozzá Winkler-Virág András.

MTI/Menedzsment Fórum
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk

Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat

A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk

NAV: eddig kell bevallani és befizetni a globális minimumadó előlegét

A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek