kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

Esztergomi csetepaték: révbe ér-e a Suzuki busza?

A botrányba fulladt decemberi tüntetést a Suzukinál a szakszervezet alapítása követte január 13-án, jelenleg pedig a testület bővítése és bírósági bejegyzése van terítéken. Az mfor.hu azt próbálta kideríteni, mi jöhet ezután.

Az már önmagában is állandó gyomorgörcsre ad okot egy dolgozó számára, ha munkahelyén nincs kollektív szerződés. Bizony ez történt a Suzukinál is, állítja Párma Zsolt, a cég egyik munkatársa, aki 13 év után "csapott az asztalra", és vette kezébe a munkások érdekképviseletének aktív szervezését, így a szakszervezet alapítását.

Titkos a névsor

Úgy véli: a munkavállalók nagy része szíve szerint csatlakozna a kezdeményezéshez, de fél állása elvesztésétől, illetve az év végi juttatások megvonásától. Mivel - Párma szerint - nem alaptalan aggodalmuk, ezért "szigorúan titkos dokumentumként" kezeli a szakszervezetbe belépő tagok névsorát. Egyetlen esetben, az érintett írásban benyújtott kérelme ellenében hozható nyilvánosságra az illető kiléte, az is kizárólag a szakszervezeti tagdíj bérből való levonása okán.

A díj beszedése egyelőre még várat magára, hiszen nemrég készült csak el a szakszervezet előirányzott programja, melyben - a kollektív érdekvédelem megteremtése mellett - nagy hangsúllyal szerepel a szabályok betartása, valamint a jóléti és szociális ellátás színvonalának emelése. Közvetve pedig egy kompromisszumokon nyugvó, kölcsönösen előnyös munkakapcsolat megteremtését tűzték ki célul.

60 nap várakozás

E dokumentum megléte is szükséges a szakszervezet hivatalos működésének alapfeltételét jelentő bírósági bejegyzéshez, ami szintén a jövő zenéje. Az anyagot ugyanis csak január 23-án küldték el az illetékes szervhez, és a bírálati idő legjobb esetben is hatvan nap. Addig is a szakszervezet megerősítésére és bővítésére fókuszálnak Pármáék.



A januári alakuló ülés - egy buszban (Forrás: MTI) Mint ismert, a decemberi demonstráció keltette "botrány" kirobbanása után az érdekek védelmezőjének szerepét a Liga Vas- és Fémipari Szövetsége vállalta magára, mely eredetileg 68 taggal - ami a dolgozói összlétszám tíz százaléka - alakult meg.

Ez a szervezet hívta életre - a nagy médiavisszhangot kiváltott buszos akció keretében - a gyár 38 munkavállalójával az Esztergomi Gépkocsigyártók Független Szakszervezetét, melynek taglétszáma mára eléri a százat. Az ennek hatására fellépő láncreakció pedig újabb tagok belépését serkentve akár ezer fősre is felduzzaszthatja a létszámot, legalábbis a szervezők szerint.

Az világosnak tűnik, hogy most a dolgozók foglalkoztatását elősegítő törvény megszegése miatt robbant a bomba, az viszont nem tisztázott, miért nem alakult eddig szakszervezet. Ennek hátterében összetett probléma áll.

.
1. oldal: 60 nap múlva hivatalosan is megalakulhat
2. oldal: Mit kíván a szakszervezet? Tekintse meg mellékletünket!

< elöző | 1 | 2 | következő >
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek