Hoffmann: A tanárok örömmel fognak többet dolgozni
"Az értelmes munka sohasem teher, hanem hivatás, elköteleződés, életforma" - indokolja az oktatási államtitkárság munkaanyaga, hogy miért nem lesznek túlterheltek a tanárok.
A legszebb állítás szerint például nem igaz, hogy a törvényben leírt új munkaidő-számítás fokozza a pedagógusok túlterheltségét. Hogy miért? Mert az értelmes munka sohasem teher, hanem hivatás, elköteleződés, életforma. Ezek szerint a tanárok örülhetnek, hogy a mostani kötelező heti 22 órájukhoz az igazgató még 10-et elrendelhet, hiszen ez náluk nem teher, hanem életforma.
A kommunikációs terv részletezi is az ezzel kapcsolatos két gyakori tévhitet: Az egyik szerint heti 32-re emelkedik a kötelező óraszám, a másik szerint heti 10 órát a tanáriban kell üldögélni. Mindkét elmélet meglehetősen ijesztő képet fest a jövőről, és egyik sem felel meg a valóságnak. A törvénytervezet szerint a kötelező heti 40 órás munkaidő 80 százaléka, azaz 32 óra az úgynevezett kötött munkaidő, ezt az intézményvezető által meghatározott feladatokkal kell eltölteni. Ennek 55-65 százaléka a nevelő-oktató munkával (tanóra, szakkör, sport) lekötött idő, a fennmaradó résszel az igazgató által meghatározott feladatokat kell ellátni a tanároknak. Vagyis egyértelműen kiderül, hogy nem igaz az, hogy a 32 órában fognak tanítani a tanárok. A jelenlegi törvény a 22 óra mellé 6 túlórát engedélyez, vagyis 28 órája is lehet egy tanárnak. A tervezet szerint maximum 26! írja bizonyító erejű konklúzióját az államtitkárság.
Ez azonban csúsztatás. A törvény szerint az igazgató a pedagógust a nevelés-oktatással összefüggő egyéb feladatokra, tanulói felügyeletre, továbbá eseti helyettesítésre kötelezheti. Tehát, lehet, hogy a matektanár nem fog több mint 26 szakórát tartani egy héten, de ezen felül még hat óra helyettesítést, gyermekfelügyeletet bizony el kell majd látnia elköteleződésből. Ez a jó hír tovább árnyalódik, ha ide idézzük a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete adatait, amelyek az új munkaidő-számítással egyidejűleg csodafegyverként bevezetett pedagógus-életpályamodell béremelését írják le. E szerint például egy 30 év közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkező, egyetemet végzett tanár a mostani 2120 forint helyett 2180 forintot fog keresni egy óra magtartásával. A Gloviczki Zoltán által drámai fizetésemelésnek nevezett aktus után tehát minden óra nyomán 60 forint többletpénz üti a pedagógus markát.
A kommunikációt segítő dokumentum azt is leszögezi: nem igaz, hogy az állam elveszi az önkormányzatoktól a fenntartói jogokat. Ezt azzal indokolják, hogy azt a kétezer főnél nagyobb települések visszavehetik az államtól. De hogy vehetik vissza az államtól, ha azt az nem vette el először? És mi van a kisebb településekkel? A dokumentum szerint az sem igaz, hogy a kormány százával akar iskolákat bezárni. Ez a passzus végül tényleg kikerült a törvénytervezetből, de korábban, amikor ezek a hírek nem mellesleg a kormány által megrendelt Ecostat-számítások alapján elterjedtek, még benne voltak.
A dokumentum szerint az sem igaz, hogy a tankötelezettségi kor leszállítása fiatalok ezreit löki ki a rendszerből. Itt Hoffmann Rózsáék arra hivatkoznak az igazság-bekezdésben(sic!), hogy 2010-ig ugyan a tanköteles korhatár 16 év volt, mégis csaknem az összes 15-19 év közötti fiatal nappali tagozaton tanult, s mint írják, ez bizonyára a jövőben is így lesz. Leszögezik azt a korábban is hangoztatott érvüket, hogy a korhatár csökkentésével a kormány lehetőséget ad arra, hogy a tanulás helyett inkább dolgozni kívánó fiatal szakmát tanulva kiléphessen a munka világába. Azt most sem részletezik, hogy a szakképzetlen fiatalok milyen munkát kapnak majd a munkaerőpiacon.
Az is hazugság a dokumentum szerint, hogy a törvény egyes intézkedései szegregációhoz vezetnek. A Nemzeti köznevelésről szóló törvény egyik legfontosabb célja az integrált oktatás. Ám ezt nem a feltételek biztosítása nélkül bevezetett, kudarcba fulladt liberális úton kívánja megvalósítani. Majd leírják a megoldást, először elkülönítünk felzárkóztatás céljából, hogy aztán integrálhassunk. Erre már volt példa Magyarországon is, és nemzetközi szinten is: soha nem valósult meg az elkülönítés utáni integrált oktatás.
Nem igaz, hogy a Nemzeti alaptanterv (Nat) kiszorítja a kompetencia alapú oktatást - állítják. Mivel az új Nat egyelőre vagy nincs kész, vagy elhisszük, vagy sem, hogy a Nemzeti alaptanterv megteremti az ismeretek és a kompetenciák harmóniáját. (Az eddigi tapasztalataink az államtitkársággal nem túl bíztatóak.)
Az viszont biztos új hazugág, hogy Nem igaz, hogy a Nat-hoz kidolgozott kötelező kerettantervek megszüntetik a pedagógusok szakmai önállóságát, hogy csökken a pedagógusok szakmai önállósága. A törvény ugyanis azt írja le, hogy a központilag előírt alaptantervhez kialakított mindössze két kerettanterv közül kell majd választania az iskolának, ehhez egy-két tankönyv áll majd rendelkezésre, s most mindössze 10 százalékos eltérést enged az egyes intézményeknek a tantervi elhajlásra, az eddigi 30 helyett. A tananyag 10 százalékának meghatározása pedig teljes egészében a nevelőtestület joga. Ez olyan szabadság, amellyel valóban élni tudnak a pedagógusok véli az államtitkárság.
Arról lapunkban is sokszor írtunk már, hogy a több mint egyéves társadalmi konzultáció mennyire álságos volt, a kommunikációs terv ezt is cáfolja. Kifejti, hogy a pedagógusok többsége támogatja az új törvényt, csakúgy, mint a szakmai szervezetek nagy többsége, az OKNT, az Országos Kisebbségi Bizottság pedig megszavazta. Ez utóbbi kettő tény, de nem tudni, mire alapozták a pedagógusok támogatottságát. Az államtitkársághoz érkezett levelekben és az országjárás során személyesen pedagógusok százai adnak hangot egyetértésüknek. Az aggodalmak és elutasítások rendszerint politikai nézetkülönbségeken, félreértéseken és hiányos vagy szándékosan torzított információkon alapulnak. Nyilván szerintük - ez mozgatja a ma is a Kossuth téren demonstráló szakmai civilszervezeteket, ez volt az oka az OKNT-elnök lemondásának, a szakszervezetek tiltakozásának, és több ezer pedagógus is csak ebből az okból írta alá a budaörsi gimnázium tiltakozó felhívását. Ezért támadja a törvényt az ellenzék minden pártja mellett a kormánypárti képviselők egy (nem tudni mekkora) része is.
A záró alapvetően hangzatos szlogeneket tartalmazó gondolatoknál olvashatják a képviselők, hogy Magyarország megújítása nem lehet teljes az oktatási rendszer legyen szó köz- vagy felsőoktatásról gyökeres újjászervezése nélkül.
Ez igaz, de az újjászervezés önmagában nem jelenti a jelen rendszertől jobb, hatékonyabb, igazságosabb rendszer kialakítását. Épp Hoffmann Rózsa szokta mondani: attól, hogy valami új, még nem biztos, hogy jó.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A német nyelvet tanulók létszáma folyamatosan zuhan. Teljes cikk
Idegennyelvi képzést támogató és ágazati képzőközpontok létrehozását segítő projekttel járul hozzá a szakképzés erősítéséhez a kormány... Teljes cikk
Óriási sikert értek el a magyar fiatalok a szakképzési Európa-bajnokságon Dániában - közölte Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs... Teljes cikk
- Robotkutyák lépnek be a munka világába – félelmetes, mit tudnak 1 hete
- 8 őrülten jól fizető állás, amiről nem hittük volna, hogy létezik 1 hete
- AI a HR-ben: a jövő HR-ese nem adminisztrál, hanem érti az algoritmust 2 hete
- Ahol minden nap életveszély – Öt jól fizető állás, amit nem mindenki vállalna 3 hete
- 3000 eurós fizetés és ingyen szállás - indulnak a téli munkák Ausztriában 3 hete
- Bádogos 3 hete
- Pukkan az AI-lufi, jön a józanodás: mégis szükség lesz emberekre a munkahelyen? 3 hete
- Nem az AI veszi majd el a munkahelyedet, hanem az, aki tudja használni 1 hónapja
- Jön az emberi munkakvóta: törvény írhatja elő, mennyi embernek kell maradnia a robotok között 1 hónapja
- Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést? 1 hónapja
- Fontos változás az egészségügyben: egyszerűbb lett a nyugdíj melletti munkavégzés 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?