Korrupt sofőrök és utasok a Volán járatain
Milliárdos kárt okoznak évente a Volánbusznak egyes buszvezetők és azok az utasok, akik a sofőrrel összejátszva megkerülik a jegyvásárlást.
A buszvezetők ugyanis olykor nem adnak jegyet a felszállóknak, a kasszába kerülő viteldíjnak ekképp semmi nyoma sincs, a felszálló a buszvezető zsebébe fizet, nem a közlekedési vállalat bevételét gyarapítja. A rendszer két lábon áll, az utas is érdekelt a buszvezető kezdeményezte csalásban, a FigyelőNet tapasztalata szerint ugyanis spontán konszenzus alapján felezik a nyereséget. Egy példán keresztül bemutatva: kétszáz forintos útért, száz forintot fizet az utas, jegyet nem kap, száz forintot megtakarított, a vezető ugyanannyit nyert.
Egyik kutya, másik eb
A csalást mindkét fél kezdeményezheti. A buszvezető úgy, ha nem ad jegyet, az utas, ha fenti példánknál maradva egy százast nyom a vezető markába, majd a jegyre nem várva beljebb sétál. Tapasztalatunk szerint tömeges jelenségről van szó: a szoros sorokban felszálló utasok egyike sem tart igényt a jegyére, magától értetődő természetességgel vesztegeti meg a sofőrt, aki hagyja magát, mindezt a többi utas szeme láttára.
A rendszer annyira stabil, a résztvevők annyira biztonságban érzik magukat, hogy a buszvezetők némelyike még fel is háborodik, ha valaki a FigyelőNet újságírója - mégis jegyet szeretne kapni. A borravalót keveslő vendéglősöknél már tapasztalt arckifejezést érhetjük tetten, lekezelő hangnem, kioktatás, beszólás lehet a bűntetetésünk a vezető vérmérsékletétől függően.
Ellenőrző méréseink szerint évente mintegy nyolcszázmillió forint folyik el" tájékoztatta lapunkat Sohár István, a Volánbusz Rt. vezérigazgató-helyettese. Hozzátette, ez a társaság költségvetésének négy százalékát jelenti. Ez a kár csak Pest megyében összesen mintegy 6500 járatot üzemeltető Volánbusz Rt.-t érinti.
A teljes országos veszteségről becslések sincsenek. Marcsa Ildikó, a mintegy hatvan Volán-társaságot tömörítő Volán Egyesülés autóbusz-közlekedési igazgatója lapunknak elmondta, hogy országos jelenségről van szó. Ugyanakkor a probléma súlya megyénként eltérő, a fővárosban erősebben jelentkezik, vidéken, ahol az emberek jobban ismerik egymást, és ahol a buszvezetők a magas munkanélküliség miatt jobban félnek az elbocsátástól, kevésbé.
A Volánbusz Rt. 2003-ban huszonnégymillió forintos nyereséggel zárta az évet, 2004-ben 447 millió veszteséggel, 2005-re pedig nullszaldóval számolnak a társaság vezetői.
Alacsony hatékonyságú razziák
A társaság tehát tudatában van a jelenségnek, s különböző kísérletek történtek is a csalás visszaszorítására. A cég csökkentette a buszvezetők által kezelt készpénz mennyiségét, bevezette a menetjegy-elővételt a végállomásokon, tíz jegykiadó automatát telepített a legforgalmasabb helyekre, kezdeményezte a bérletvásárlásra ösztönző viteldíjrendszer kidolgozását, háromszorosára növelte az ellenőrök létszámát. Jelenleg közel hetven ellenőr dolgozik a Volánbusz (Pest megyei) járatain, de a cég más szervezetekkel is együttműködik, ugyanis az ellenőröket gyorsan megjegyzik a sofőrök.
Többféle módszer szerint dolgoznak: ellenőriznek az autóbusz-állomáson a beszállásnál, helyközi megállónál felszállva, esetenként pedig egy-egy forgalmi területen razziáznak, szinte minden autóbuszjáratot megvizsgálva. A hatékonyság meglehetősen alacsony, az utasok összejátszanak az autóbuszvezetőkkel - tudtuk meg Sohár Istvántól. Nemcsak az autóbuszvezetők hívják fel egymás figyelmét az ellenőrökre, hanem az utasok is, sőt a személygépkocsival utazók is jeleznek a sofőröknek.
A FigyelőNet újságírója is tanúja volt az egyik végállomáson végrehajtott operett-ellenőrzésnek. A kontrollnak semmi értelme nem volt, mert a végállomáson zajlott, ahol az utasok a sofőrtől nem vehetnek jegyet, csak előre megváltott jeggyel szállhatnak fel. Minden a legnagyobb rendben zajlott, szabálytalanságnak nyoma sem volt. A dolog iróniája, hogy egy órával később ugyanazzal a busszal és sofőrrel visszatérve a fővárosba az ellenőrök nem voltak a járművön: a felszállók nem kaptak jegyet.
Az utasok némelyike felemeli szavát a rendszer ellen, és panaszt vagy feljelentést tesz, de a megfigyelt esetekhez képest elenyésző mértékben. Az utasok bejelentése azonban önmagában nem elég ahhoz, hogy a cég eljárást indítson dolgozója ellen, erre csak akkor kerül sor, ha a bejelentést követő ellenőrzés bizonyította az utas igazát. Egy évvel ezelőtt került fel a buszokra az a tájékoztató matrica, mely az utas lehetőségeit ismerteti, ha visszaélést tapasztal a jegyek körül. Az ingyenesen, éjjel-nappal hívható, üzenetrögzítővel összekötött zöld számot tartalmazó matrica felhelyezését heves tiltakozás kísérte a buszvezetők részéről. Azt kifogásolták, hogy a társaság ezzel a lépésével potencionális tolvajnak tekinti őket. Sohár István meggyőződése, hogy a buszvezetők többsége becsületesen dolgozik.
Elfogynak a sofőrök
A tettenérés a cég alkalmazottai esetében jövedelemelvonást, visszatérő esetben elbocsátást von maga után. A vezérigazgató-helyettes kérdésünkre válaszolva elmondta, hogy a bizonyítási eljárás nem egyszerű faladat, az utasok pedig nem hajlandóak tanúskodni. A szankciók szigorításánál figyelembe kell venni, hogy egy-két botlás miatt érdemes-e valakit elbocsátani, különösen akkor, amikor buszvezetőkből amúgy sincsen túlkínálat, és egy buszvezető kiképzése félmillió forintba kerül. Az esetek a kívülálló számára sokszor nem is egyértelműek, a visszaélés nehezen bizonyítható, a Volánbusz több pert veszített már a Munkaügyi Döntőbíróságon. Az utasokkal még komplikáltabb a vállalat dolga, az ő helyzetük kísértetiesen emlékeztet a BKV-n bliccelőkére. A jogi szabályozás nem teszi lehetővé, hogy az ellenőrök a szabálytalanul, jegy nélkül, vagy nem megfelelő jeggyel utazók adatait felvegyék, így gyakorlatilag nincs lehetőség a számonkérésére.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk
Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk
Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?