Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 2 éve

Leépítés. Elbocsátás. Gyárbezárás. Mi által lesz ez mégis jó?

Amíg nem vagyunk érintettek, addig nem gondolunk bele, mit is jelent ez pontosan! Mi történik az érintettekkel? Mit tesznek a vezetők? Használnak-e outplacement programot a leépítés során? Mit jelent ez? Megkérdeztük a Job Evolution Nonprofit Kft. outplacement szakértőit, Csikós-Nagy Katalint és Hadas Hajdu Helgát, mondják el tapasztalataikat a leépítésekkel kapcsolatban.




Kik és mikor vesznek igénybe outplacement programot?

Tapasztalatunk, hogy a nagynevű cégek nagyobb leépítések, gyárbezárások során minden esetben alkalmaznak outplacementet (humánus elbocsátást), illetve olyan vállalatok, akik ismerik, tisztában vannak a program előnyeivel, és meghatározó értékrendjük a gondoskodás. Ez a kör még nem túl széles, sokan még nem ismerik, vagy nem pontos információkkal rendelkeznek az outplacement szolgáltatásról.

Mit jelent, hogy szemléletváltást szeretnétek elérni?

A HR szakemberek, vezetők álláspontja, hogy outplacement (gondoskodó leépítés) szolgáltatást csoportos leépítés során érdemes alkalmazni. Ezen megközelítésen szeretnénk változtatni, szemléletváltásra ösztökélni a HR-eseket.

Megbízónk felismerte, hogy az értékesítési vezetője kiégett, nem elégedettek a munkavállalóval, szeretnének megválni tőle. Dilemma volt a tulajdonosokban, ha elbocsátják, elviszi-e a partnerkört, mekkora kárt okoz a vállalatnak? Így nem lépett és a vezető tovább mérgezte a szervezetet.
Az outplacement program során felkészítettük a vezetőt, hogy kell megfelelően, korrekten kommunikálni a munkavállalóval. Ezt követően a munkavállaló kapott egy csomagot, melyben feltártuk a kiégés okait, és új karrierutat terveztünk meg együtt. Hálás volt a munkáltató és a munkavállaló is, mindkét fél számára win-win helyzet alakult ki.

Nélkülözhetetlen az outplacement program kulcsemberek, pszichés problémákkal küzdő munkavállalók elbocsátása esetén, vagy konfliktushelyzetben.

Hol térül meg a munkáltatónak egy ilyen program?

Egyetlen dühös, elégedetlen munkavállaló komoly károkat okozhat a cégnek elbocsátás után is:

  • A cég rossz hírnevének keltése egy facebook poszttal, blogbejegyzéssel egyetlen nap alatt is több ezer embert érhet el.
  • Befolyásolhatja az ott marad jó munkaerőt. Elveszíti bizalmát, nyitottá válik új állásajánlatokra, vagy elkezd keresni. Így elindulhat egy fluktuációs hullám.
  • Befolyásolhatja a jövőben betoborzásra váró minőségi, friss munkaerőt.

    A legtöbb munkáltató számára a legkézzelfoghatóbb megtérülési mérőszám a munkaügyi perek száma.

    A program hozzájárul, hogy a cég neve és piaci pozíciója ne sérüljön a leépítés során. Külön foglalkozik az ott maradó állománnyal, így megelőzve a pletykát vagy az „elmenekülést”. Az a munkavállaló, aki segítséget kap az újra elhelyezkedéshez, támogatást az átképzéshez, a továbblépésre fog koncentrálni.

    Milyen eredményeket lehet elérni egy ilyen programmal?

    Igen, legjobban az eredményeinkkel, visszajelzéseinkkel tudjuk megmutatni egy outplacement program megtérülését a munkáltatónak és munkavállalónak egyaránt. Összességében az évente 3000 egyéni tanácsadással elért eredményünk 3-6 hónap alatt 80 százalékos elhelyezkedés, 98 százalékos elégedettség, de nézzünk egy- két konkrét projekteredményt is:

    Amire büszkék vagyunk - egyéni sikerek, eredmények rövid videója    




    Milyen buktatói lehetnek egy outplacement programnak?

    1. A leggyakoribb és legnagyobb hiba a nem megfelelő kommunikáció: NYELVEZET, GYAKORLATIASSÁG, TARTALOM, IDŐBELISÉG. A program előnyét, hasznát a munkavállalók nyelvén, megfelelő időben kell kommunikálni, konkrét példákkal, esetekkel, átélt élményekkel. Ha ezekre nem fordítunk kellő figyelmet, kis százalékban veszik igénybe a munkavállalók a programot. A nem megfelelő vagy átgondolatlan kommunikáció bizonytalanságot is okozhat.
    2. Cél meghatározása nélküli projekt: cél nélkül nincs irányelv, ami meghatározná a program elemeit, várt eredményét, sajátosságait. Ezáltal az elégedettség is kérdéses.
    3. Vezetői támogatás hiánya: semmi nem tud hatékonyan megvalósulni a szervezet vezetőinek elköteleződése nélkül, ahogy ez sem.

    Hogyan tud ebben segíteni egy külső tanácsadó cég?

    Hasonló ez, mint a párkapcsolati krízisben a mediátor. A mediátor ismertsége sem terjedt el még igazán, pedig rendkívül hasznos mindkét fél részére. Mi egy külső, harmadik fél vagyunk, aki arra specializálódott, hogy ebből a helyzetből kihozzuk mindkét fél részére a legjobban.

    Munkavállalók számára miért hasznos ez?

    Tény, hogy ma az átlagos elhelyezkedési idő Magyarországon 16-18 hónap, melyet drasztikusan lerövidíthetünk. Az elbocsátás során – ha humánusan is valósul meg – a munkavállaló önbizalma, önértékelése csökken, így az interjúkon nem tudja magabiztosan képviselni magát, melyen ugyancsak hatékonyan tudunk változtatni. Továbbá olyan álláskeresési technikákat adunk át, amely segítségével eredményesebb az újra elhelyezkedés.

    Miért Nonprofit a JOB Evolution?

    Fő tevékenységünk az outplacement, gondoskodó leépítés. Felelősséget érzünk a munkavállalók iránt, ezért társadalmi szerepvállalásként díjmentes JOB KLUB-ot és Anyakarrier klubot működtetünk. Klubjainkkal a célunk, hogy az álláskeresőket segítsük az álláskeresés folyamatában, illetve a kismamákat a visszatérésben.

    Mottónk "Adj halat az éhezőnek és aznap megmented a haláltól. Tanítsd meg halászni! Örök életére jóllakott lesz, és sem ő, sem családja nem szenved majd hiányt!” Mi nem csak munkalehetőséget biztosítunk, hanem meg is tanítjuk a munkavállalót felépíteni önmagát, rátalálni karrierútjára, és alkalmazni a legújabb álláskeresési technikákat.

    Outplacement témában szakértőként elérhetőek vagyunk a HR Portálon, keressen bátran bennünket!

    Kérjük, Ön is ossza meg velünk a leépítéssekkel kapcsolatos véleményét, tapasztalatát, töltse ki Outplacement szakmai kérdőívünket , Tropicarium családi belépőt nyerhet!

  • Follow hrportal_hu on Twitter

    A tökéletes LinkedIn profil titka

    A LinkedIn a világ legnagyobb szakmai közösségépítő oldala. Ma már több, mint 400 millió felhasználóval rendelkezik és ez a szám folyamatosan növekszik. Mégis hogyan lehet kihasználni a benne rejlő lehetőségeket? Erre kereste a választ a ShopAlike magyar csapata és összeállítottak egy gyors útmutatót hogyan lehet tökéletes LinkedIn profilt készíteni.tovább..

      További cikkek
      Tűz egy fővárosi irodaházban

      Tűz ütött ki egy ötszintes irodaházban pénteken délelőtt Budapesten; a dolgozók elhagyták az épületet. Az MTI információja szerint az épület a... Teljes cikk

      Támogatás vállalkozások tevékenységének digitalizálására -érdektelenek a kkv-k?

      Kitörési pont az Ipar 4.0 technológiák bevezetése a hazai KKV-k számára, mégsem tülekednek az ezt segítő támogatásért. Bár több hónapja... Teljes cikk

      120 új munkahely jön létre Győrben

      A magyar tulajdonú Qualitative Production Gépipari és Kereskedelmi Zrt. 6,2 milliárd forint beruházással bővíti győri fémmegmunkáló és... Teljes cikk

      Tízezrek tüntettek Spanyolországban nyugdíjemelést követelve

      Tízezrek tüntettek szerte Spanyolországban követelve, hogy a kormány az infláció mértékével arányosan emelje a nyugdíjak összegét - írja a MTI. Teljes cikk

      Németország importja csaknem ötmillió munkahelyet biztosít az EU-s társországokban

      Egy friss tanulmány szerint csaknem ötmillió munkahelyet biztosít Németország importja az Európai Unió (EU) többi 27 tagállamában, és számos... Teljes cikk

      Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár