Megbénul-e Budapest szeptember negyedikén?
A bérfejlesztésről szóló csütörtöki tárgyalás után is a lehető legmesszebb van egymástól a BKV és a szakszervezetek álláspontja. Így az sem elképzelhetetlen, amit korábban az egyik szakszervezet képviselője vetett fel, miszerint a tervezett sztrájk idején, szeptember negyedikén egyetlen járat sem indul el. Mfor.hu háttér.
Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgató-helyettese, a társaság kommunikációs vezetője lapunk kérdésére egyenesen blöffnek nevezte a hatszázalékos béremelési követelést. Szerinte annak tudatában jelentkeztek ilyen irreális számmal a szakszervezetek, hogy a tárgyalásokon úgyis valamilyen köztes összegben állapodnak majd meg. Mint mondta, ilyen mértékű bérfejlesztés nem lehetséges, de - a béren kívüli juttatások által - lehetséges hasonló jövedelemhez juttatni a dolgozókat.
Lesz-e elégséges szolgáltatás?
A szakszervezetek korábban ígéretet tettek arra, hogy tárgyalnak a közlekedési céggel az elégséges közlekedési szolgáltatásokról a szeptember negyedikére meghirdetett sztrájk idején. A BKV közleményben tudatta, hogy biztosítani kívánják a budapestieknek és az agglomerációból érkezőknek az eljutást a munkahelyükre, illetve mindent megtesznek azért, hogy a diákoknak se kelljen hiányozniuk az iskolából a munkabeszüntetés miatt.
Az érdekvédők ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a munkabeszüntetéssel nem az utazóközönségnek kívánnak kellemetlenséget okozni. Azonban ha nem sikerül a céggel megállapodni a minimális szolgáltatásokról, akkor szeptember 4-én egyetlen járat sem indul majd el, tették hozzá.
Erre pedig a két fél mostani álláspontját figyelembe véve könnyen sor kerülhet. A közlekedési vállalat szerint ugyanis a járatok 80-90 százalékát működtetni kellene ahhoz, hogy elégséges szolgáltatást tudjanak nyújtani.
Nemes Gábor, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetei Szövetsége ügyvezető alelnöke viszont úgy véli: ez esetben nem lehet sztrájkról beszélni. Mint lapunknak elmondta, csak mérsékelt, nagyjából húsz százalék körüli járatindítást tartanának elfogadhatónak. Ez viszont elég kockázatos a közlekedés biztonságára nézve, így ebbe csak akkor egyeznének bele, ha a munkáltató vállalja a felelősséget.
Ugyanakkor Regőczi Miklós arra hívta fel a figyelmet, hogy a dolgozók 25 százaléka nem szakszervezeti tag, így ők eleve nem fognak csatlakozni a munkabeszüntetéshez. Információink szerint a Fővárosi Közgyűlés augusztus 30-án tárgyal a sztrájk esetén biztosítandó elégséges szolgáltatásról.
Megszűnhetnek az óriási bérkülönbségek
A BKV menedzsmentje korábban egy úgynevezett 5 plusz 1 pontos ajánlatot dolgozott ki, amelyben hosszú távú javaslataikat fogalmazták meg. Ebben egyebek mellett garantálják, hogy az első félévben megkötött bérmegállapodást a második félévben is teljesíteni fogják (15 ezer forint havonta fejenként). Emellett felajánlják, hogy kezdődjenek tárgyalások a szakszervezetekkel a béren kívüli juttatások rendszerének újragondolására.
Hosszú idő után az egységes bérbesorolási rendszer alapjainak kidolgozására is sor kerülhet. Ezzel az azonos munkakörben dolgozók bérezése közötti hatalmas különbségeket kívánják megszüntetni. (Míg a kezdő troli- és villamosvezetők havi bruttó 160 ezer forintot keresnek, a FigyelőNet információja szerint egy buszsofőr tavaly bruttó 6 millió 43 ezer forintot kapott a cégtől.)
hirdetés
Bár a BKV saját ajánlatát a bértárgyalások folytatásaként aposztrofálta, Nemes Gábor közölte: a javaslatokról a csütörtöki egyeztetésen szó sem esett, mivel azokról csak később, a bértárgyalások után kívánnak megbeszélést tartani.
Regőczi Miklós úgy nyilatkozott, hogy szeretnének a szakszervezetekkel a jövő hétre megállapodni. Ennek érdekében pénteken, majd eredménytelen tárgyalás esetén jövő hét hétfőn folytatják az egyeztetéseket.
Ha akkor sem sikerül közös nevezőre jutni, szeptember 4-én üzemkezdettől délután egy óráig sztrájkol a közlekedési vállalat dolgozóinak legalább kétharmada, legalábbis a szakszervezetek szerint.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk
A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?