Így teszik újra vonzóvá a vasúti szakmát
Megújul a 135 éves múltra visszatekintő vasúti képzés, egységesebbé, rugalmasabbá és hatékonyabbá válik a vasúti alapképzések és a folyamatos időszakos oktatások rendszere - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) kedden az MTI-vel.
A közlemény szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium a vasúti társaságok, képzőszervek igényeihez is jobban igazodó, rugalmasabb és a modern oktatási eszközök lehetőségeit kihasználó képzéseket alakított ki, amelyek vonzóbbá tehetik a fiatalok számára a vasutaspályát, csökkentik a szektorban meglévő munkaerőhiányt, és fokozzák a vasút versenyképességét - "miközben egyetlen dologból jottányit sem enged: a vasútbiztonságból".
A vasúti közlekedés biztonságának egyik legfontosabb eleme, hogy a vasúti munkavállalók magas színvonalú alapképzésben és rendszeres időszakos oktatásban részesüljenek. A vasúti képzési és vizsgáztatási rendszer azonban jelenleg széttagolt és túlbonyolított, nehezen felel meg a 21. századi követelményeknek, képtelen hatékonyan kezelni a vasúti szakemberek munkaerőhiányát, és hozzájárul ahhoz, hogy a fiatal korosztály számára a vasúti pálya kevésbé vonzó alternatíva maradjon. Az Építési és Közlekedési Minisztérium ezért, régi adósságot teljesítve a vasúti szakma felé, a képzési és vizsgáztatási rendszert megújította és átalakította - írták.
Az országos pályahálózaton, a helyi-elővárosi és a saját célú vasúton, valamint a metróvonalakon dolgozó szakembereket is érintő változások egységesebbé, gyorsabbá és hatékonyabbá teszik a vasúti alapképzéseket és a folyamatos időszakos oktatásokat, ami komoly segítséget jelent a tanulók és az oktatók, a munkavállalók és a foglalkoztatók számára. A legmagasabb közlekedésbiztonsági követelményeket megtartva egyszerűbbé válnak a képzési programok, a tananyagok felülvizsgálata és aktualizálása, a vizsgarendszer egységesítése gyorsítja és olcsóbbá teszi az időszakos oktatásokat a szolgáltatóknak, de segíti a szakképzésben vasúti szakmát szerzők gyorsabb munkába állását, és hatékonyabbá teszi a járművezető-képzést. A megújulás segíti a vasútszakmai oktatói állomány bővítését, ismereteik, tudásuk és gyakorlatuk fejlesztését - áll a közleményben.
A Magyar Közlöny 2024. június 10. számában megjelent, a vasúti közlekedés biztonságával összefüggő munkakört betöltő munkavállalók szakmai képzésének és vizsgáztatásának, a vasúti vizsgaközpont és képzőszervezetek működésének, a képzési engedély kiadásának, továbbá a vasúti járművezetői gyakorlat szabályairól szóló 19/2011. (V. 10.) NFM rendelet módosítása a teljes vasúti szakma bevonásával készült. Az új képzési rendszer vonzóbbá teheti a fiatalok számára a vasúti pályát, csökkenti a szektorban meglévő munkaerőhiányt, és fokozza a vasút versenyképességét - tudatta az ÉKM.
kép forrása: MÁV Facebook oldal 2024.március 31. "10 éve vizsgáztak le az első női motorvonatvezetők"
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk
A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk
- Az amerikai dolgozók több mint fele saját zsebből fizeti a képzéseket, amiket munkáltatója nem áll 2 hete
- Az AI hetente egy teljes munkanapot megtakaríthat a dolgozóknak, ha képzik őket 2 hete
- Érzékenyítő képzést indított takarító munkatársainak a B+N Csoport 2 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Képzés helyett AI-ba fektetnek a munkaadók 1 hónapja
- A legtöbb dolgozójára kiterjeszti az AI-s gyorsképzési követelményt a bankcég 1 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 1 hónapja
- "Kiégtünk, mielőtt elkezdtünk volna élni" – A Z generáció fele már most túl fáradt a munkához 1 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 1 hónapja
- Miért utálják mindenhol a HR-t – és miért nélkülözhetetlen mégis? 1 hónapja
- Pilótaválság a láthatáron: a légitársaságok munkaerőhiánya új szintre lépett 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?