kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Méretarányos az elosztás a mesterképzéses helyeknél

A mesterképzésre elkülönített helyek többségének elosztása után Manherz Károly felsőoktatási szakállamtitkár az Edupress-nek elmondta, a rendelkezésre álló 21 700 hely nagy részét a 2006-ban, államilag támogatottként felvett hallgatók számával arányosan osztották el az intézmények között, a maradék csaknem 2000 helyet pedig a jelenleg akkreditációs folyamat alatt álló szakokra és a jelentkezések után körvonalazódott igények szolgálatára tartalékolják.

Az elv, ami alapján az intézmények megkapták a mesterképzésre elkülönített helyeket egyszerű: ahová a 2006/2007-es tanévben a legtöbb hallgatót vették fel az intézmények alapképzésre, az az egyetem - ez esetben az Eötvös Loránd Tudományegyetem - kapta a legtöbb államilag támogatott mesterképzési helyet. Az oktatási tárca természetesen figyelembe vette az akkreditált mesterszakok számát is, és képzési területenként arányosan osztotta szét a 30 MA/MSc képzést indító intézmények között a helyeket. A hitéleti képzésre 570 helyet különített el, az elosztás során három képzési területet preferált. Az informatikai, a természettudományi és a műszaki területre több helyet kellett az intézmények rendelkezésére bocsátani. További négyezer helyet a tanárképzésre különítettek el.

Az elosztási elvekről az oktatási tárca kiküldte javaslatait az intézményeknek. "Három korrekciós javaslat érkezett, ezeket beépítettük az eljárásba" - mondta a szakállamtitkár.
A hallgatóarányos szétosztás azt eredményezte, hogy míg a mesterszakokat indító főiskolák a 19 ezerből mindössze kétezer körüli helyet szereztek meg, addig az egyetemek 17 ezret.
Az elkülönített 21 700 helyre, amit az oktatási minisztérium a 2006-ban felvett 62 ezer államilag támogatott hallgató után számolt ki, 27 ezer igény érkezett a felsőoktatási intézményektől.

Manherz Károly szerint ez abból adódott, hogy egyrészt az intézmények minél több, a kapacitásszámuknak megfelelő állami helyet szerettek volna megszerezni az oktatási tárcáról, másrészt olyan szakokra is érkezett létszámigény, amelynek később a Magyar Akkreditációs Bizottság elutasította szakindítási kérelmét. A felsőoktatási szakállamtitkár szerint ettől függetlenül az intézmények elégedettek a megszerzett helyek számával. Példaként említette a legkevesebb helyet szerző Budapesti Kortárstánc Főiskolát, amely ugyan csak négy támogatott mesterképzési helyet kapott, a 2006-ban meghirdetett képzéseire felvehető összlétszám 16 fő volt.


Nem csak az alapképzést elkezdők számát vették figyelembe



Mivel a 62 ezer államilag támogatott helyben a felsőfokú szakképzésre és az egységes, osztatlan képzésre elkülönített helyek is benne foglaltatnak, így az előző oktatási rendszerben diplomát szerzőknek is nagy esélyük van a bekerülésre. Ez főleg azoknak nagy lehetőség, akiknek a tizenkét államilag támogatott félévből még maradt négy. Az oktatási tárca ugyanis a 62 ezer hely 35 százalékával számolt, a felsőfokú szakképzés azonban nem jogosít a második tanulmányi ciklusba lépni, az egységes, osztatlan képzésben tanulók pedig vélhetően jelentős létszámban nem tanulnak majd mesterképzésben, hiszen rögtön a doktori képzési szintre kerülhetnek.

Manherz Károly elmondta, a felsőoktatási törvény nem tesz különbséget a kiindulópontként szolgáló államilag támogatott helyek képzési típusa között, ezért úgy fogalmazott, széles körű lehetőség várja mind a mostani rendszerben, mind a korábbi rendszerben tanulókat.


Intézményi szabadság



Az odaítélt helyek számának elosztása intézményi hatáskör. A képzési területenként megkapott helyeket a Pécsi Tudományegyetem a jelentkezések ismeretében kívánja elosztani, bár az elosztási eljárás a már létező igényeknek tett eleget - mondta Lengvárszky Attila, az egyetem oktatási igazgatója. Az intézmények szabadsága abban rejlik, hogy a képzési területeken belül akkreditált mesterképzésben meghirdetett szakok között viszonylagosan nagy mozgástérrel csoportosíthatja át a megszerzett helyeket.

Eszerint például, ha a bölcsészettudományi területen indított tanár-pedagógiatanár mesterképzésre lesz a legnagyobb érdeklődés, az egyetem megteheti, hogy az erre a területre kapott keretszámok döntő többségét oda csoportosítja, ily módon optimálisan kihasználva a támogatott helyek számát. A Pécsi Tudományegyetem egyébként mintegy ezer hellyel kapott kevesebbet az igényeltnél, Lengvárszky szerint azonban ez nem jelent majd problémát, a közvéleményben ugyanis még nem ültetődött el kellőképpen a mesterképzések funkciója.

Edupress.hu
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Balatoni Katalin: a pedagógusok digitális mentorok, lelki támaszok, kreatív alkotók

Az oktatás stratégiai ágazat, ami nemcsak egy politikai tételmondat, hanem a mindennapok valósága, mert egy ország jövője az iskolapadban kezdődik -... Teljes cikk

A szakképzésbe is begyűrűzik a mesterséges intelligencia

A Kulturális és Innovációs Minisztérium 12 pontból álló cselekvési tervet állított össze, hogy hogyan tudnák hasznosítani a mesterséges... Teljes cikk

KIM: Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival

Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival, sőt, a 3 éves szakképzésben szerzett végzettség is közelít a... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek