Méretarányos az elosztás a mesterképzéses helyeknél
A mesterképzésre elkülönített helyek többségének elosztása után Manherz Károly felsőoktatási szakállamtitkár az Edupress-nek elmondta, a rendelkezésre álló 21 700 hely nagy részét a 2006-ban, államilag támogatottként felvett hallgatók számával arányosan osztották el az intézmények között, a maradék csaknem 2000 helyet pedig a jelenleg akkreditációs folyamat alatt álló szakokra és a jelentkezések után körvonalazódott igények szolgálatára tartalékolják.
Az elosztási elvekről az oktatási tárca kiküldte javaslatait az intézményeknek. "Három korrekciós javaslat érkezett, ezeket beépítettük az eljárásba" - mondta a szakállamtitkár.
A hallgatóarányos szétosztás azt eredményezte, hogy míg a mesterszakokat indító főiskolák a 19 ezerből mindössze kétezer körüli helyet szereztek meg, addig az egyetemek 17 ezret.
Az elkülönített 21 700 helyre, amit az oktatási minisztérium a 2006-ban felvett 62 ezer államilag támogatott hallgató után számolt ki, 27 ezer igény érkezett a felsőoktatási intézményektől.
Manherz Károly szerint ez abból adódott, hogy egyrészt az intézmények minél több, a kapacitásszámuknak megfelelő állami helyet szerettek volna megszerezni az oktatási tárcáról, másrészt olyan szakokra is érkezett létszámigény, amelynek később a Magyar Akkreditációs Bizottság elutasította szakindítási kérelmét. A felsőoktatási szakállamtitkár szerint ettől függetlenül az intézmények elégedettek a megszerzett helyek számával. Példaként említette a legkevesebb helyet szerző Budapesti Kortárstánc Főiskolát, amely ugyan csak négy támogatott mesterképzési helyet kapott, a 2006-ban meghirdetett képzéseire felvehető összlétszám 16 fő volt.
Nem csak az alapképzést elkezdők számát vették figyelembe
Mivel a 62 ezer államilag támogatott helyben a felsőfokú szakképzésre és az egységes, osztatlan képzésre elkülönített helyek is benne foglaltatnak, így az előző oktatási rendszerben diplomát szerzőknek is nagy esélyük van a bekerülésre. Ez főleg azoknak nagy lehetőség, akiknek a tizenkét államilag támogatott félévből még maradt négy. Az oktatási tárca ugyanis a 62 ezer hely 35 százalékával számolt, a felsőfokú szakképzés azonban nem jogosít a második tanulmányi ciklusba lépni, az egységes, osztatlan képzésben tanulók pedig vélhetően jelentős létszámban nem tanulnak majd mesterképzésben, hiszen rögtön a doktori képzési szintre kerülhetnek.
Manherz Károly elmondta, a felsőoktatási törvény nem tesz különbséget a kiindulópontként szolgáló államilag támogatott helyek képzési típusa között, ezért úgy fogalmazott, széles körű lehetőség várja mind a mostani rendszerben, mind a korábbi rendszerben tanulókat.
Intézményi szabadság
Az odaítélt helyek számának elosztása intézményi hatáskör. A képzési területenként megkapott helyeket a Pécsi Tudományegyetem a jelentkezések ismeretében kívánja elosztani, bár az elosztási eljárás a már létező igényeknek tett eleget - mondta Lengvárszky Attila, az egyetem oktatási igazgatója. Az intézmények szabadsága abban rejlik, hogy a képzési területeken belül akkreditált mesterképzésben meghirdetett szakok között viszonylagosan nagy mozgástérrel csoportosíthatja át a megszerzett helyeket.
Eszerint például, ha a bölcsészettudományi területen indított tanár-pedagógiatanár mesterképzésre lesz a legnagyobb érdeklődés, az egyetem megteheti, hogy az erre a területre kapott keretszámok döntő többségét oda csoportosítja, ily módon optimálisan kihasználva a támogatott helyek számát. A Pécsi Tudományegyetem egyébként mintegy ezer hellyel kapott kevesebbet az igényeltnél, Lengvárszky szerint azonban ez nem jelent majd problémát, a közvéleményben ugyanis még nem ültetődött el kellőképpen a mesterképzések funkciója.
Edupress.hu
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A Z és Alfa generáció villámgyors, vizuális és azonnali visszajelzésre épülő tanulási stílusát a mai oktatás alig követi. A szakemberek szerint... Teljes cikk
A mesterséges intelligencia alapjaiban írhatja át a magyar oktatás működését, miközben a kormány új AI-stratégiája épp a lényegre nem reagál:... Teljes cikk
A Szegedi Tudományegyetem és a Debreceni Egyetem is bekerült a legjobb 10 magyar egyetem közé. Teljes cikk
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja