Méretarányos az elosztás a mesterképzéses helyeknél
A mesterképzésre elkülönített helyek többségének elosztása után Manherz Károly felsőoktatási szakállamtitkár az Edupress-nek elmondta, a rendelkezésre álló 21 700 hely nagy részét a 2006-ban, államilag támogatottként felvett hallgatók számával arányosan osztották el az intézmények között, a maradék csaknem 2000 helyet pedig a jelenleg akkreditációs folyamat alatt álló szakokra és a jelentkezések után körvonalazódott igények szolgálatára tartalékolják.
Az elosztási elvekről az oktatási tárca kiküldte javaslatait az intézményeknek. "Három korrekciós javaslat érkezett, ezeket beépítettük az eljárásba" - mondta a szakállamtitkár.
A hallgatóarányos szétosztás azt eredményezte, hogy míg a mesterszakokat indító főiskolák a 19 ezerből mindössze kétezer körüli helyet szereztek meg, addig az egyetemek 17 ezret.
Az elkülönített 21 700 helyre, amit az oktatási minisztérium a 2006-ban felvett 62 ezer államilag támogatott hallgató után számolt ki, 27 ezer igény érkezett a felsőoktatási intézményektől.
Manherz Károly szerint ez abból adódott, hogy egyrészt az intézmények minél több, a kapacitásszámuknak megfelelő állami helyet szerettek volna megszerezni az oktatási tárcáról, másrészt olyan szakokra is érkezett létszámigény, amelynek később a Magyar Akkreditációs Bizottság elutasította szakindítási kérelmét. A felsőoktatási szakállamtitkár szerint ettől függetlenül az intézmények elégedettek a megszerzett helyek számával. Példaként említette a legkevesebb helyet szerző Budapesti Kortárstánc Főiskolát, amely ugyan csak négy támogatott mesterképzési helyet kapott, a 2006-ban meghirdetett képzéseire felvehető összlétszám 16 fő volt.
Nem csak az alapképzést elkezdők számát vették figyelembe
Mivel a 62 ezer államilag támogatott helyben a felsőfokú szakképzésre és az egységes, osztatlan képzésre elkülönített helyek is benne foglaltatnak, így az előző oktatási rendszerben diplomát szerzőknek is nagy esélyük van a bekerülésre. Ez főleg azoknak nagy lehetőség, akiknek a tizenkét államilag támogatott félévből még maradt négy. Az oktatási tárca ugyanis a 62 ezer hely 35 százalékával számolt, a felsőfokú szakképzés azonban nem jogosít a második tanulmányi ciklusba lépni, az egységes, osztatlan képzésben tanulók pedig vélhetően jelentős létszámban nem tanulnak majd mesterképzésben, hiszen rögtön a doktori képzési szintre kerülhetnek.
Manherz Károly elmondta, a felsőoktatási törvény nem tesz különbséget a kiindulópontként szolgáló államilag támogatott helyek képzési típusa között, ezért úgy fogalmazott, széles körű lehetőség várja mind a mostani rendszerben, mind a korábbi rendszerben tanulókat.
Intézményi szabadság
Az odaítélt helyek számának elosztása intézményi hatáskör. A képzési területenként megkapott helyeket a Pécsi Tudományegyetem a jelentkezések ismeretében kívánja elosztani, bár az elosztási eljárás a már létező igényeknek tett eleget - mondta Lengvárszky Attila, az egyetem oktatási igazgatója. Az intézmények szabadsága abban rejlik, hogy a képzési területeken belül akkreditált mesterképzésben meghirdetett szakok között viszonylagosan nagy mozgástérrel csoportosíthatja át a megszerzett helyeket.
Eszerint például, ha a bölcsészettudományi területen indított tanár-pedagógiatanár mesterképzésre lesz a legnagyobb érdeklődés, az egyetem megteheti, hogy az erre a területre kapott keretszámok döntő többségét oda csoportosítja, ily módon optimálisan kihasználva a támogatott helyek számát. A Pécsi Tudományegyetem egyébként mintegy ezer hellyel kapott kevesebbet az igényeltnél, Lengvárszky szerint azonban ez nem jelent majd problémát, a közvéleményben ugyanis még nem ültetődött el kellőképpen a mesterképzések funkciója.
Edupress.hu
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk
A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk
Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk