kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Mi is az a szolidaritási sztrájk?

Hamarosan sztrájkba lépnek a vasúti dolgozók is, szerdán dől el, hogy mikortól állnak le a Budapest környéki vonalakon. De mi is az a szolidaritási sztrájk?

images

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének sztrájkbizottsága délelőtt dönt a már meghirdetett szolidaritási sztrájk kezdésének időpontjáról - mondta Gaskó István, a VDSzSz elnöke. Megerősítette azt is amit korábban nyilatkozott, hogy 12 órával korábban határoznak a kezdésről, illetve a sztrájk a BKV-dolgozókkal vállalt szolidaritás. Elsősorban a Budapest környéki közlekedésre koncentrálnak majd, de az akció hatással lesz az ország összes vasútvonalára.

Gaskó úgy fogalmazott, hogy "a MÁV-val tárgyalni kívánnak a szolidaritási sztrájk idején nyújtandó még elégséges vasúti szolgáltatásról".

A szolidaritási sztrájk

A sztrájktörvényben szerepel, hogy a szakszervezetek szolidaritási sztrájkot hirdethetnek. Ilyen munkabeszüntetés esetén nincs szükség egyeztető tárgyalásra, mert nem az érdekképviselet saját céljai, hanem mások törekvéseinek a támogatására szolgál.

A sztrájkot megelőző munkaügyi vita maximum 7 napig tarthat, ezalatt egy figyelmeztető sztrájk szervezhető. Ennek időtartama csak 2 óra lehet. A tárgyalások alatt a munkavállalók így adnak nyomatékot a követeléseiknek, megmutathatják elszántságukat – azaz figyelmeztethetik a munkaadót. A szolidáris munkabeszüntetés is „figyelmeztető jellegű sztrájk”, tehát a törvény szerint nem haladhatja meg a 2 órát. Gaskó István, a VDSzSz elnöke ennek ellenére határozatlan idejű sztrájkról beszélt kedden az MTI-nek.

Két óra alatt is borul a menetrend

A MÁV szakszervezetei már szerveztek korábban is 2 órás figyelmeztető sztrájkot, legutóbb 2009. október 27-én 10-től 12 óráig tartott a munkabeszüntetés. Akkor egyes vonalakon – a budapesti elővárosi vasúton például – körülbelül délután 3 órára, a távolsági és InterCity vonatok útvonalán pedig az esti, éjszakai órákra állt helyre a közlekedés. Következő nap pedig már menetrend szerint indultak a vonatok. A MÁV akkori tájékoztatása szerint néhány száz vonatot érintett a vasutas szakszervezetek sztrájkja.

Gaskó István hétfőn elárulta: a terveik szerint a Budapest környéki vonatokat fogja leginkább érinteni a sztrájk, de a munkabeszüntetés hatással lesz az ország egész vasúti közlekedésére. A VDSzSz a MÁV-nál a még elégséges szolgáltatásról már a hét első napján tárgyalást kezdeményezett, amely azonban nem hozott eredményt.

VDSzSz elnöke az MTI-nek azt is kijelentette, hogy a szolidaritási sztrájknak kellő támogatottsága van a vasutasok körében. Gaskó István azt is hozzátette, hogy kapcsolatban van a BKV-s szakszervezetekkel, figyelemmel kíséri sztrájkjuk alakulását.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az e-mail és az ingázás halála? - erre számít alfa generáció a munka világában

Egy új kutatás szerint az alfa generáció gyökeres változásokat vár a munka világában a szülei generációjához képest – a napi ingázás és az... Teljes cikk

Eddig lehet jelentkezni az országos szakmai versenyekre

November 27-ig jelentkezhetnek a fiatalok a 2025/2026-os tanév Szakma Kiváló Tanulója Versenyére (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyre... Teljes cikk

Nem hívtak időben mentőt munkatársukhoz, elítélték őket

Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk