kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Mire figyeljünk a pályázat megvalósításánál?

Aki a pályázati kiírásban vállaltakat nem tudja teljesíteni, és ez az ellenőrzésen derül ki, az súlyos következményekkel számolhat. Nemcsak a kiutalt támogatást és annak időarányos kamatait kell megfizetnie, hanem akár öt évre ki is tiltható a pályázati rendszerből. Ki a hibás ezért? A felkészületlen pályázók, vagy maga a rendszer túl szigorú, netán túl bonyolult? A válasz nézőpont kérdése.

Csak azoknak érdemes uniós forrásra pályázniuk, akik a tervezett projektet a remélt támogatás nélkül is képesek lennének megvalósítani. Így nem okoz különösebb csalódást, ha mégsem nyernek, viszont kellemes meglepetés, ha igen - vallják a pályázati tanácsadók. A másik, szintén gyakran hangoztatott alapigazság, hogy nem megnyerni nehéz egy pályázatot, hanem a szigorú ellenőrzések mellett az előírások és vállalások szerint megvalósítani. A nyertes ugyanis kettős terhet visel: a nemzeti és a közösségi szervek is vizsgálhatják. És erre már attól a naptól fogva számíthat, ahogy a kezében tartja a dokumentáció beérkezéséről szóló visszaigazolást, majd a projekt lebonyolításának minden szakaszában, egészen 2013. december 31-éig, az uniós költségvetési periódus végéig.

Egy nyertes pályázat legalább négy szűrőn megy át élettartama alatt. A többszörös hazai szűrő és a pályázókat szemmel tartó brüsszeli eurokraták miatt nemigen lehet észrevétlenül ügyeskedni, sőt a mechanizmus könyörtelen azokkal szemben is, akik nem tudatosan követnek el hibákat. Aki a tervezett fejlesztést nem igazán gondolta végig, illetve aki a pályázati kiírásban vállaltakat mégsem tudja teljesíteni, és ez az ellenőrzésen derül ki, súlyos következményekkel számolhat. Nemcsak a kiutalt támogatást kell visszafizetnie és annak időarányos kamatait, hanem akár öt évre ki is tiltható a pályázati rendszerből.

Van mire figyelni

A vállalkozások körében egyik legnépszerűbb pályázatot írták ki április végén: a HEFOP 3.4.1-08/1 jelű, Munkahelyi képzések támogatása címűt. Egy vállalkozás legalább 1 millió, de akár 50 millió forint vissza nem térítendő támogatást is kaphat. Ideális esetben csupán a képzési költségek 10-20 százalékát kell a vállalkozásnak kifizetnie, és a többi uniós forrásokból fedezhető. Amit persze úgy is fogalmazhattunk volna, hogy a költségek 10-20 százalékával minimum rendelkeznie kell, és mivel mint minden pályázat, ez is utólagos finanszírozású, lényegében a megvalósítás költségeinek teljes egészét meg kell tudni előlegeznie addig, amíg a teljesítést számlákkal igazolni tudja, és erre megtörténik a támogatás kifizetése. (Rendszerint hónapos csúszással.) Ráadásul csak olyan képzésre használható fel a támogatás, amely akkreditált, vagy akkreditált intézményben folyik, és az országos képzési jegyzékben szerepel. A pályázati kiírás részletezi a támogatott képzések körét is, és pályázni csak olyan képzéssel lehet, amelynek célja, tartalma egyezik a felsoroltak valamelyikével.

A lényeg, hogy minden pályázatnál a kiírásban nagyon konkrétan szerepel a cél, tehát akinek a tervezett projektje abba nem fér bele, az ne próbálja meg úgy alakítgatni, hogy mégiscsak beleférjen, hanem keressen tovább a pályázatok között. S az olyan szokásos feltételek mellett, mint hogy a pályázó nem lehet veszteséges vállalkozás, továbbá nem lehet köztartozása, megnyert, de igénybe nem vett korábbi pályázata, és így tovább, a képzéseken a pályázatot benyújtani jogosult vállalkozásnak kizárólag azok a munkavállalói jogosultak részt venni, akiket a pályázó a pályázat benyújtásának időpontjában határozatlan idejű munkaviszonyról szóló szerződéssel foglalkoztat. Jogosult részt venni továbbá a segítő családtag és a vállalkozás vezető tisztségviselője.

Ha valaki a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján (www.nfu.hu) keresgéli a céljának megfelelő pályázatot, a következő figyelmeztetéssel szembesül: "Figyelem! Minden esetben olvassa el figyelmesen a pályázati útmutatót, mert a pályázók körére vonatkozó további korlátozások minden pályázat esetében fennállhatnak!"

Szelektálni pedig kell?

Szinte nincs olyan, a pályázatokkal kapcsolatos fórum, ahol ne hangoznék el: "Találtam a tervezett fejlesztéssel azonos célú kiírást. A vállalkozásom paraméterei is megfelelnek a kiírásnak. De hogy mernék a jelenlegi gazdasági helyzetben 30-40 százalékos éves árbevétel-növekedést bevállalni, amikor a recesszió miatt a szinten tartás érdekében szeretnék beruházni?"

A pályázatot kiíró hivatalok álláspontja az, hogy a jövedelmezőségi elvárás megfelelő szelekciós szempont a versenyképes, fejlődni tudók és akarók kiválasztásához. Természetesen jó volna másoknak is segítséget nyújtani, de mivel a rendelkezésre álló keret - egy-egy konkrét pályázat esetén 3-4-5 milliárd forint osztható szét - szinte mindig kevesebb, mint amennyire igény lenne, szükség van egy ilyen előszűrésre.

Visszatérve a pályázat során várható ellenőrzéshez, gondoljuk végig magát a folyamatot! Miután a Nemzeti Fejlesztési Terv operatív programjainak megvalósítását irányító hatóságok meghozzák a vissza nem térítendő támogatás odaítéléséről szóló döntést, az úgynevezett közreműködő szervezetek (ksz), amelyek a hatóságok és a pályázók közötti interfész szerepét töltik be, kipostázzák a határozatot és - kedvező esetben - a támogatási szerződést.

A szerződés sok eljárási pontot rögzít, többek között az előrehaladáshoz fűződő kifizetések rendjét. A kedvezményezettnek ekkor általában 15 nap áll a rendelkezésére, hogy ezt megvizsgálja, és ha elfogadja a támogatás feltételeit, cégszerűen alá kell írnia a szerződést (annak minden oldalát), és vissza kell küldenie a hatóság példányát. Ezután nekifoghat a projekt végrehajtásának, persze, ha - saját felelősségére - ezt még nem tette volna meg rögtön a pályázat befogadását követő napon.

Nyomon követés, kifizetés, ellenőrzés

A projekt elindítása után a hatóságok egy pályázóval három kontextusban foglalkoznak: a nyomon követés, a kifizetés és az ellenőrzés miatt.

A nyomon követés alatt a ksz-ek a projekt-előrehaladási jelentések vizsgálatát értik, amelyeket főszabályként negyedévente kell a pályázónak összeállítania. A pár oldalas formanyomtatványban arról várnak tőle nyilatkozatot, hogy történt-e bármiféle eltérés időben vagy tartalomban a tervekhez képest, kitérve a pályázat értékelésére alkalmazott mutatószámok alakulására, a felmerült költségekre. Az előrehaladási jelentés nemcsak ellenőrzési, hanem inkább szakmai szempontú dokumentum, de persze önellenőrzési célja is van. Ettől függetlenül a kifizetések előfeltétele a jelentés jóváhagyása.

A kifizetésigénylési dokumentáció - azaz a számlák, tervezői és vállalkozási szerződések, költségösszesítők - benyújtása időben főként a projekt végrehajtásához igazodik, és nem az előrehaladási jelentésekhez. A kedvezményezett a beruházás befejezését követően 120 napon belül köteles a ksz-nek beküldeni a megvalósulást tanúsító, bizonylatokkal és hatósági engedélyekkel alátámasztott pénzügyi beszámolót. Ezt követően nemcsak az - általában kikötött - ötéves üzemeltetési periódus lejártáig, hanem 2013. december 31-éig meg kell őriznie - ha lehet, elkülönítetten - minden, a projekttel kapcsolatos dokumentumot.

A pályázatokat három szinten ellenőrzik, és ezekből az első kettő a tagállamok hatáskörébe tartozik. Elsősorban a pályáztatást lebonyolító ksz-eknek kell meggyőződniük a vállalt teljesítések megtörténtéről. Ebbéli kötelezettségüknek előzetes, közbenső és utólagos, dokumentumalapú vagy helyszíni ellenőrzésekkel tesznek eleget.

Előtte, alatta, utána

Az előzetes kontroll előfordulhat a támogatási döntés megszületése vagy a szerződéskötés előtt is. Ezek a pályázat műszaki tartalmára, a vállalt teljesítmények megalapozottságára vagy a pénzügyi háttérre vonatkoznak. Egyéb feltételekre kitérő vizsgálatok csak nagyobb összegű támogatásoknál jellemzők.

A támogatási szerződés megkötése után azonban joggal lehet számítani a ksz-ek munkatársainak - akár többszöri - látogatására. Ők a szubvenció felhasználásának és a projekt előrehaladásának, a tervezett ütemezésnek és a tényleges realizálásnak az összhangjára, a fedezetek meglétére és a tulajdoni viszonyok változására kíváncsiak.

A beruházás befejezését követően a beküldött pénzügyi beszámoló valóságtartalmát szintén bármikor ellenőrizhetik. És végül úgynevezett projektlezáró ellenőrzésen esik át a pályázó az ötéves működtetést követő végelszámoláskor, a záró jegyzőkönyv aláírása előtt.

Időközben a támogatások felhasználása közvetett kontroll alatt is áll. A második szinten a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, valamint a kiíró minisztériumok belső ellenőrei vannak. Ezeknek kötelességük éves tervek alapján a felhasznált források legalább öt százalékára kiterjedően megszondázni a pályázati intézményrendszert, a társfinanszírozás miatt pedig az Állami Számvevőszék is különös figyelmet szentel e területnek.

Végül az Európai Bizottság egyes szervei, az EU csalásellenes hivatala, valamint az Európai Számvevőszék még egyszer végigköveti a vissza nem térítendő eurók útját. A magasabb szintekről azonban lényegesen kisebb az ellenőrzés valószínűsége.

Eller Erzsébet
  • 2024.12.10Munkajog képzés HR-eseknek Munkajog képzés HR-eseknek érthetően. 2 napos intenzív, átfogó kurzus a Munka törvénykönyvéről. Gyakorló munkajogász oktatóink segítenek értelmezni az Mt. szabályait a saját praxisukból hozott példák segítségével, továbbá tanácsokkal látják el a résztvevőket munkajogi kérdéseikben. Oktatók: DR. FODOR T. GÁBOR és DR. NYERGES ÉVAinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.10Compliance szituációk kezelése Szeretné Compliance folyamatait megfelelően kezelni? Szervezete nagy hangsúlyt fektet az átláthatóságra? Képzésünkön áttekintjük mi a HR és a cégvezető hatásköre ezekben a szituációkban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.31Gazdasági teljesítmény mérése - E-learning és konzultáció Ajánljuk mindazoknak, akik gazdasági területen dolgoznak vagy ezzel ismerkednek, és érdeklődnek a számvitel által nyújtott lehetőségek iránt. Továbbá azon controllerek, vezetők számára, akik döntés előkészítésben vesznek részt, és szeretnék átlátni a beszámolók által kínált mutatószámok jelentőségét, szerepét. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Újabb százmilliárdos pályázat érkezik az innovatív vállalkozásoknak

Elérhetővé vált a Fókuszterületi innovációs projektek támogatása című GINOP Plusz felhívás kitöltőprogramja az Elektronikus Pályázó... Teljes cikk

Folytatódik a pályaválasztás előtt álló lányoknak szóló ingyenes tehetségprogram

A CETIN Hungary és a Nők a Tudományban Egyesület (NaTE) tehetségprogramja, a STEMpowered idén 10-12. évfolyamos lányokat vár. Az érdeklődő... Teljes cikk

Ösztöndíjra jelentkezhetnek a tehetséggondozó munkát végző tanárok

A "Köbüki" tehetséggondozó tanári ösztöndíj többek között az olyan tehetséggondozó munkát végző pedagógusok számára nyújt segítséget,... Teljes cikk