kapubanner for mobile
Megjelent: 19 éve

Oktatás - kis elit, rossz átlag

A magyar diákok szövegértési képessége és sokat dicsért matematikai megoldó készsége is közepesre vizsgázott. A három évvel ezelőttihez hasonló eredményt hozott a PISA2003 jelentés.

Oktatás – kis elit, rossz átlag 2004. december 7. " class="kapcsszoveg">A. B. A magyar diákok szövegértési képessége és sokat dicsért matematikai megoldó készsége is közepesre vizsgázott. A három évvel ezelőttihez hasonló eredményt hozott a PISA2003 jelentés. Ön mit szól hozzá? Gyengén szerepeltek a magyar diákok, akárcsak három éve. Ebben sincs változás, akárcsak abban, hogy másfél évtizede tart itthon a közoktatási reformállapot. A hazai közvéleményt most éppen a felsőoktatási reform előkészületei foglalkoztatják.A PISA2003 felmérés lesújtó képet fest a nyugati oktatási rendszerekről. De a helyzet a közoktatás felelőseinek minden igyekezete ellenére sem kilátástalan, amit az jelez, hogy néhány szegmensben még Magyarországon is enyhe előrehaladást mutatható ki. Az előrelépés ugyanakkor nem általános, s inkább csak a legjobban teljesítő tíz százaléknál figyelhető meg.Három éveA 2000-ben elvégzett, majd 2001-ben publikált PISA2000 leginkább döbbenetet váltott ki a felmérésben részt vevő OECD országok körében. A felmérés akkor Magyarországon szinte visszhang nélkül maradt, míg más, szintén porosz mintájú oktatási rendszert alkalmazó országokban – így Németországban – közfelháborodást és sürgős reformlépéseket gerjesztett.Hongkong és Finnország A mostani, 2003-ban végzett, és kedden publikált OECD jelentés nem sok előrelépést tartalmaz a korábbihoz képest. A 41, nem csak OECD-országban elvégzett, két órás felmérésen közel negyedmillió 15 éves diák vett részt. A vizsgának is beillő, de főként a diák tudásának gyakorlati alkalmazhatóságát értékelő felmérés a matematika, az írás és az egyéb tudományok terén szerzett jártasságot és a problémamegoldó képességet vizsgálta.A ranglistát szinte mindenben ugyanaz az országcsoport vezeti. A hongkongi középiskolások matematikai problémamegoldó képessége a legjobb, szorosan utánuk következnek a finnek, a koreaiak és a hollandok. Ezeknek az országoknak a teljesítménye kiválónak mondható, a 4 százalékos OECD-átlagot meghaladó számú diák (8 százalék) képes értelmezni és elvégezni a legkomplexebb matematikai feladatokat is.A tagországok diákjainak mintegy harmada képes bonyolult, kétharmaduk legalább alapvető, a felmérés szerint – hatos skálán mérve – 2-es szintű matematikai feladatok elvégzésére. Sajnálatos hír, hogy legalább 11 százalékuk az alapvető matematikai műveletekkel sincs tisztában, és tovább folytatódik a diákok közti különbségek növekedése, ugyanis a felső percentilisekben általában nőtt, míg az alacsonyabb szinteken stagnált, illetve csökkent a teljesítmény.A problémamegoldási képesség mérésekor a vezető szerep ismét a hongkongiaké, de holtversenyben – a felmérésben intervallumskálákkal dolgoztak – első helyre kerültek a finnek és az új-zélandiak is. Az olvasási készséggel kapcsolatos felméréseknél a vezető helyet a finnek, a koreaiak és a kanadaiak szerezték meg. Érdekesség, hogy mindössze a diákok negyede képes magas szinten absztrahált szövegek olvasására.A tudományos készségek ellenőrzése a matematikai megértőképességen túl próbálta ellenőrizni a képességeket, hogy a diákok a mindennapi életben jelentkező tudományos problémákat mennyire képesek értelmezni. Nem meglepő módon a vezető szerep itt is a finneké, őket a japánok és a hongkongiak követik.Ír, olvas, de nem jólCsak lazán kötődik a PISA-felméréshez egy, az elmúlt évben megtörtént eset. A diákigazolványt igénylő egyetemisták csaknem harmada, vagyis mintegy 20 ezer diák hibásan töltötte ki a kártyaigényléshez szükséges adatlapot. A hibás adatlapok egy részével az volt a gond, hogy a diák nem a megfelelő igazolványképet mellékelte, ugyanakkor az olvasási-megértési, illetve a mindennapi életben eligazodási képességet jól jellemzi, hogy a diákok nem bírták értelmezni az űrlapnak az aláírást elmagyarázó pontját. E szerint tízszer kellett kitölteni az adott rubrikát, de a húszezer diák ezt a feladatot nem tudta megoldani. A hibák fő okának a sietséget tartja a központi igényléseket kezelő intézet, de a PISA-felmérés eredményeiből arra feltételezésre is juthat a laikus megfigyelő, hogy a diákok nem értették meg a tájékoztató szöveget.A magyarokEgyetlen szegmensben sem teljesítettek jól, s a középmezőnyben végeztek a magyar diákok. Az elért helyezések annak ellenére sem javultak az elmúlt három év alatt, hogy picit javult diákjaink teljesítménye. A kapott eredményeket az oktatási tárca időhiányra hivatkozva egyelőre nem kommentálta.A magyarok a 30. helyen végeztek a matematikai képességeket felmérő teszteken. Ha a rangsor igazából nem jelent semmit, akkor is érdemes megvizsgálni a rangsor mögött álló számokat. A diákok több mint negyede a hármas szintű feladatokat sem tudta megoldani. Azaz: olyan egyszerű, egy kimenetű feladatokat, amelyek minimális absztrahciós képességet igényelnek. Ezek a diákok kizárólag az egyszerű behelyettesítésen alapuló feladatokkal voltak képesek megbirkózni. Ugyanakkor ezen belül javult a felső decilisbe tartozó diákok térlátást igénylő feladatmegoldó képessége, a többiek teljesítménye változatlan maradt. Az összefüggések felismerése esetén fordított a helyzet, éppen, hogy az alacsonyabb képességűek teljesítménye nőtt. Sajnos a többi, matematikai készséget vizsgáló feladatkör esetében még ekkora előrelépésről sem számolnak be a felmérések.A hazai oktatási rendszer kritikája lehet az iskolákon belül, illetve az iskolák között mérhető különbség. Ebben a tekintetben Magyarország a második helyen végzett Törökország után. Ugyanannak az iskolának két diákja közt mérhető különbség itthon a kétszerese az OECD átlagnak, és ennél is nagyobb a különbség az iskolák között. Vagyis növekszik az elitképzés, de még ez a gyenge elit sem képes felhúzni a magyar átlagot. További sajátosság, hogy az iskolai teljesítményt Magyarországon befolyásolja szinte leginkább a diák társadalmi helyzete és az iskola milyensége.A magyar diákok közel fele nem érti meg a közepesen elvont fogalmakat és szövegeket, nem képesek a szövegösszefüggések adekvát értelmezésére. Ez a helyzet pedig egyáltalán nem javult érdemben az előző felméréshez képest. De hasonlóan gyenge eredményt értek el a magyar diákok a tudományos problémamegoldó készségek terén is.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek