kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Reformok kellenek Nyugat-Európa lekörözéséhez

Közép-Európa csak akkor fogja tudni fenntartani kiemelkedő, öt százalékos növekedési ütemét, amely messze lekörözi Nyugat-Európa gazdasági teljesítményét, ha véghezviszi a szabadpiaci reformokat - figyelmeztet a Central Europe Top 500, a Deloitte által a térség ötszáz legnagyobb vállalatáról készített rangsor és jelentés 2007-es kiadása.

A Deloitte Central Europe Top 500 lista az Adriától a Balti-tengerig és a Fekete-tengerig terjedő régió vállalatainak eredményeit vizsgálja, és olyan országokat ölel fel, amelyek vagy már most az Európai Unió tagjai, vagy az EU-csatlakozás folyamatának különböző szakaszaiban vannak. A Deloitte jelentése szerint a közép-európai országok kormányainak reformokat, és mindenekelőtt további privatizációt kell végrehajtaniuk. Csak így lehet képes felzárkózni a térség a nyugat-európai államokhoz, mielőtt az 1989-es rendszerváltás után születettek generációja nyugdíjba megy.


Közép-Európa már nem tud csupán a bérszintjével imponálni



A Deloitte a régió legjelentősebb vállalatainak vezetőivel készített exkluzív interjúkat idézve arra is felhívja a figyelmet, hogy Közép-Európa a jövőben csak akkor tud a közvetlen külföldi tőkebefektetés célpontja maradni, ha az oktatási rendszerek reformja végbemegy, és így a dolgozók új képességeket tudnak a cégek szolgálatába állítani. A javaslat időszerű, hiszen a növekvő munkaerő- és egyéb költségek miatt Közép-Európa már nem tud csak azzal imponálni a külföldi befektetőknek, hogy itt alacsonyak a költségek. A CE Top 500 rangsor megszületése egybeesik azzal, hogy az 1989 után született fiatal korosztály - a kommunista befolyástól mentes első teljes generáció - belép a dolgozó társadalomba, és így a régió egy érdekes fordulóponthoz érkezik.

A CE Top 500 lista a térség ötszáz legnagyobb vállalatát rangsorolja árbevétel, nyereség, alkalmazotti létszám és piaci kapitalizáció szerint. A rangsorban alig történt változás az előző évhez képest, hiszen a PKN Orlen, a lengyel olajfinomító és kőolaj-forgalmazó megőrizte vezető helyét, de a többi energiaipari cég, így a MOL és a cseh CEZ sincs sokkal lemaradva. Utánuk szintén előkelő helyeken találjuk az autógyártókat, közülük is a Volkswagen tulajdonában álló cseh Skoda-t; őt a magyar Audi és a Volkswagen saját szlovák leányvállalata követi. A Telekomunikacja Polska, egy lengyel távközlési szolgáltató az egyetlen olyan vállalat a régió tíz legnagyobbja között, amely nem az energiaiparban és nem az autógyártásban érdekelt.

Árbevétel szempontjából a legjelentősebb külföldi tőkebefektetők a Volkswagen autógyár, az Arcelor Mittal, egy acélgyártó multi és a Metro kiskereskedelmi lánc. A piaci kapitalizációs rangsort a CEZ, a cseh energiaóriás vezeti, utánuk pedig két lengyel bank, a Pekao SA és a PKO BP következik.
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Oroszország titkos fegyvere: munkaerő az egyik legzártabb diktatúrából

Miközben Moszkva egyre nehezebben talál munkaerőt a dróngyártáshoz, váratlan irányból érkezhet segítség: az ukrán hírszerzés szerint... Teljes cikk

Mikor lesz nálunk is így? A szomszédunkban már két munka sem elég a megélhetéshez

A megélhetési költségek folyamatos emelkedése miatt minden ötödik munkavállaló kénytelen másodállást vállalni Horvátországban - derül ki a Moj... Teljes cikk

Meddig szólhat bele az EU a tagállamok béreibe? - fontos ítélet született

Az EU bírósága megerősítette az unióban alkalmazandó megfelelő minimálbérekről szóló irányelv nagy részének érvényességét, ugyanakkor... Teljes cikk