Megjelent: 17 éve

Reformok kellenek Nyugat-Európa lekörözéséhez

Közép-Európa csak akkor fogja tudni fenntartani kiemelkedő, öt százalékos növekedési ütemét, amely messze lekörözi Nyugat-Európa gazdasági teljesítményét, ha véghezviszi a szabadpiaci reformokat - figyelmeztet a Central Europe Top 500, a Deloitte által a térség ötszáz legnagyobb vállalatáról készített rangsor és jelentés 2007-es kiadása.

A Deloitte Central Europe Top 500 lista az Adriától a Balti-tengerig és a Fekete-tengerig terjedő régió vállalatainak eredményeit vizsgálja, és olyan országokat ölel fel, amelyek vagy már most az Európai Unió tagjai, vagy az EU-csatlakozás folyamatának különböző szakaszaiban vannak. A Deloitte jelentése szerint a közép-európai országok kormányainak reformokat, és mindenekelőtt további privatizációt kell végrehajtaniuk. Csak így lehet képes felzárkózni a térség a nyugat-európai államokhoz, mielőtt az 1989-es rendszerváltás után születettek generációja nyugdíjba megy.


Közép-Európa már nem tud csupán a bérszintjével imponálni



A Deloitte a régió legjelentősebb vállalatainak vezetőivel készített exkluzív interjúkat idézve arra is felhívja a figyelmet, hogy Közép-Európa a jövőben csak akkor tud a közvetlen külföldi tőkebefektetés célpontja maradni, ha az oktatási rendszerek reformja végbemegy, és így a dolgozók új képességeket tudnak a cégek szolgálatába állítani. A javaslat időszerű, hiszen a növekvő munkaerő- és egyéb költségek miatt Közép-Európa már nem tud csak azzal imponálni a külföldi befektetőknek, hogy itt alacsonyak a költségek. A CE Top 500 rangsor megszületése egybeesik azzal, hogy az 1989 után született fiatal korosztály - a kommunista befolyástól mentes első teljes generáció - belép a dolgozó társadalomba, és így a régió egy érdekes fordulóponthoz érkezik.

A CE Top 500 lista a térség ötszáz legnagyobb vállalatát rangsorolja árbevétel, nyereség, alkalmazotti létszám és piaci kapitalizáció szerint. A rangsorban alig történt változás az előző évhez képest, hiszen a PKN Orlen, a lengyel olajfinomító és kőolaj-forgalmazó megőrizte vezető helyét, de a többi energiaipari cég, így a MOL és a cseh CEZ sincs sokkal lemaradva. Utánuk szintén előkelő helyeken találjuk az autógyártókat, közülük is a Volkswagen tulajdonában álló cseh Skoda-t; őt a magyar Audi és a Volkswagen saját szlovák leányvállalata követi. A Telekomunikacja Polska, egy lengyel távközlési szolgáltató az egyetlen olyan vállalat a régió tíz legnagyobbja között, amely nem az energiaiparban és nem az autógyártásban érdekelt.

Árbevétel szempontjából a legjelentősebb külföldi tőkebefektetők a Volkswagen autógyár, az Arcelor Mittal, egy acélgyártó multi és a Metro kiskereskedelmi lánc. A piaci kapitalizációs rangsort a CEZ, a cseh energiaóriás vezeti, utánuk pedig két lengyel bank, a Pekao SA és a PKO BP következik.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Sokan már az ünnepek előtt kiégnek

A dolgozók szerint a kiégés csökkenti a hatékonyságukat és rontja az általános munkateljesítményüket. Teljes cikk

Egyre jobban félnek a dolgozók , hogy a mesterséges intelligencia elveszi a munkájukat

Egy friss kutatás szerint a vállalatok nagy része biztosít valamilyen formában AI-képzést, de a munkavállalók nagy része úgy érzi, több ilyen... Teljes cikk

Megfordult a trend: meredeken csökken a brit bevándorlás

A júniussal zárult egy évben meredeken csökkent a megelőző időszakok rekordszintjeiről a nettó bevándorlás Nagy-Britanniában. A brit statisztikai... Teljes cikk