A MÁV vonattenderén állítólag minden rendben volt, a pénzügyi vezérigazgató-helyettest mégis felfüggesztették, a vesztes pályázó pedig döntőbírósághoz fordul. A kis különbségek miatt a pályázók puskázhattak egymásról.
FigyelőNet BELÉPÉSREGISZTRÁCIÓKeresőFNHírforrásCégmonitor2005. március 24. Feliratkozás a hírlevélreLegyen az FN a kezdőoldalam! function getElement(id) {return document.getElementById ? document.getElementById(id) : document.all ? document.all(id) : document.layers? document.layers[id]:null;}function csatornaSzinov(csatornaSor,mid,col,bgcol) {var tmp;tmp=getElement(mid);tmp.style.color = col;csatornaSor.cells[0].bgColor = bgcol;}function csatornaSzinou(csatornaSor,mid,col,bgcol) {var tmp;tmp=getElement(mid);tmp.style.color = col;csatornaSor.cells[0].bgColor = bgcol;}ROVATOK Címlap Hírek Gazd/Pol Köz/Élet Befektetés Cégvilág Cégek Trendek Karrier Tech/Tudomány Életmód Utazás Hetilap Figyelő Trend Archívum DossziékAdózás 2005Álláskeresési ABCBefektetők iskolájaEgzotikus pénzügyi termékekEU-források és pályázatokEU-munkavállalásGyorsjelentésekIngatlan adásvételIrakIzgalmas ingatlanokKarriertanácsok az unióbanKöltségvetés 2005MatávMolMunkajogOrosz biznyeszOTPRichterUniós ingatlanboomSZOLGÁLTATÁSOK Kalkulátorok Szakértőink Adatbánya Hírforrás Munkajogi ABC Cégmonitor Nyelvlabor Naptár Talentum:Állások KonferenciákINTERAKTÍV Fórumok Pályázatmonitor Képzések IngatlanMonitor Tesztek, kvízek Küszöbön a kamat- és hozamadó? Költségvetés – kidobják a „szemetet" Adóreform – ellenségből jó barát? Privatizáció Maffia / Korrupció Közlekedés Turizmus Internet Politika Makrogazdaság Magyar vállalatok Sínen vannak? 2005. március 24. " class="kapcsszoveg">Szilágyi Károly A MÁV vonattenderén állítólag minden rendben volt, a pénzügyi vezérigazgató-helyettest mégis felfüggesztették, a vesztes pályázó pedig döntőbírósághoz fordul. A kis különbségek miatt a pályázók puskázhattak egymásról. Dúl a nyilatkozatháború a MÁV elővárosi motorvonat tenderén nyertes és vesztes vállalkozás között. A győztes svájci-magyar Stadler-Ganz Transelektro páros szerint a vasúttársaság nem választhatott volna jobbat az ő vonatuknál, de a döntést megalapozó értékelő táblázat szerint az ezerből mindössze 7 pontos különbség döntött az ügyben. Az alulmaradt német Bombardier ezért a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult jogorvoslatért, és a tender újraszámlálását kérte.A győztes modellA MÁV kétszer harminc elővárosi motorvonatot vásárol, összesen 320 milliárd forintért. A tendergyőztes svájci-magyar Flirt típusú motorvonat által 30 év alatt 27,5 millió eurót takarít meg a MÁV – mondta Dunai Zoltán, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. vezérigazgatója. Szerintük ugyanis vonatuk gyorsabbb a konkurenciáénál, így 160 kilométeres óránkénti sebessége révén az intercity forgalomban is indítható, míg a legfeljebb 140 kilométert megtenni képes Bombardier vonatok nem kerülhetnek ebbe a kategóriába. Így a tenderbizottság – véli Székely Péter, a Transelektro csoport vezérigazgatója - a kiírt feltételek követése után nem választhatott mást, mint a Ganz Transelekto-Stadler páros által ajánlott Flirt motorvonatot. Számolás-rendÖsszesen 19 jellemzőt pontoztak a MÁV tenderén az értékelésnél, ebből hat tartozott a pénzügyi részhez. Az utolsó fordulóban a pályázóknak ez utóbbiak esetében lefelé kellett licitálniuk anélkül, hogy ismerték volna a többi összetevőre kapott pontjaik számát. A Flirt a hatból csak két helyen bizonyult jobbnak: kisebb a karbantartási költsége, továbbá jóval kevesebb áramot fogyaszt. Pusztán a szerelvények árát tekintve - egy utasférőhelyre vetítve - tehát a Talent olcsóbb. Mindezek ellenére összességében még a pénzügyi értékelést is a Flirt nyerte meg, mert azt a két jellemzőt, amelyben jobbnak bizonyult, nagyobb súllyal vették figyelembe a pontozásnál (a súlyozás mértékét a pályázók előre ismerték). Hasonló a helyzet a 19 szempontot nézve: a Talent 10, a Flirt 9 helyen nyert, és súlyozás nélkül a Talent kapott több pontot. Ezeket viszont aztán a súlyozásnak megfelelően úgy szorozták fel, hogy a Flirt megelőzte riválisát. Az elérhető 1000 pontból a Flirt 929,08, a Talent 922,51 pontot kapott, a verseny tehát minimális különbséggel dőlt el. (Forrás: Figyelő)Nem hibáztak, mégis kirúgtákSzékely szerint, ha a megszerzett pontokat újraszámolnák, akkor ezzel együtt új számítási módszertant is használnának, ez pedig – mivel az eredetitől eltérne – érvénytelenítené a teljes pályázatot. A MÁV is hasonlóképpen vélekedik, amikor azt állítja, hogy a közbeszerzési eljárás egy éve alatt egyetlen kifogás sem érkezett a módszertan ellen. Az ajánlási felhívás elválaszthatatlan részét képezte az értékelési kritériumrendszer, ami tartalmazta az eljárás során alkalmazott értékelési szempontokat és a számítási mechanizmust. Ezt a MÁV szerint az érintettek elfogadták, kifogás ellene nem érkezett.Mindezek ellenére a MÁV vezérigazgatója, Mándoki Zoltán felfüggesztette állásából a cég pénzügyi vezetőjét. Ugyanis Ökrös András azt nyilatkozta az index.hu portálnak, hogy a tendert értékelő beruházási szakembereken kívül a vasúttársaság pénzügyeseinek is át kellett volna számolniuk a tender eredményeit."Nem állítom, hogy a MÁV rosszul választotta ki a tender győztesét, de szerintem nem mondhatjuk kellően megalapozottan, hogy jó döntés született. Ehhez szükség lett volna arra, hogy az értékelést végzőktől független MÁV-os szakemberek is átnézzék a számítást" – foglalta össze álláspontját Ökrös András az Indexnek. "Közgazdasági evidencia, hogy a versenyzők ajánlatait jelenérték-számítással kellett volna összehasonlítani, nem pedig azzal a módszerrel, ahogy történt" – tette hozzá még a MÁV pénzügyeinek korábbi felelőse.(Forrás: Figyelő! Kattintson a képre!)A vezérigazgató-helyettes szerint azt is meg kellett volna vizsgálni, hogy a tavaly áprilisban meghirdetett közbeszerzési tender tárgyalási fordulói közben vajon nem módosították-e úgy a szabályokat (ilyesmire számos esetben sor került), hogy emiatt más lett a győztes. Ökrös András az MTI-nek jelezte: továbbra is úgy látja, hogy dupla ellenőrzés kellett volna a tenderszámításnál, valamennyi szakmai vonatkozású megjegyzését fenntartja, de nem kívánja tovább kommentálni a leírtakat.A MÁV álláspontja szerint viszont Ökrös András, korábban mint a MÁV Treasury vezetője, későbbiekben pedig mint a vasúttársaság pénzügyi vezérigazgató-helyettese mindvégig részese volt a közbeszerzési folyamatnak, tudatában volt a tárgyalások pontos menetének. A tárgyalásokon elfoglaltságától függő gyakorisággal vett részt. Az eljárás időszakában semmilyen kifogást nem emelt, holott azt a társaság mindennapi munkafolyamatában bármikor megtehette volna – olvasható a MÁV közleményében. Egyes megfigyelők szerint ugyanakkor a tender menete során igenis változhattak a feltételek és a pályázatok.Puskáztak?Egy név nélkül nyilatkozó, de az ügy menetét jól ismerő szakember szerint az első és a második helyezett pályázatban azért lehetett egy pár egymáshoz nagyon közel eső összeg, mert a pályázók "lestek egymásról", informátorunk ugyanakkor nem tudott bizonyítékkal szolgálni a puskázási ügyben. Egy másik szakember szerint a számok azonossága valószínűleg gépelési hiba lehet, mivel az eredeti pályázatokban nem mindig azok a számok szerepeltek, amelyek alapján a MÁV értékelt. Egy szintén név nélkül nyilatkozó megfigyelő szerint Ökrös bejelentésével "a robogó vonat elé feküdt a sínekre". Mindez nem szegte kedvét a kanadai Bombardiernek, és a cég német vállalata (amely az ajánlatot tette a tenderen), megtámadta az eredményt a Közbeszerzési Döntőbizottságnál. Dian József, a Bombardier Dunakeszi Járműjavító Kft. igazgatója a FigyelőNet kérdésére nem tudta pontosan megmondani, hogy mi áll a panaszban.Véleménye szerint az értékelő táblázat számsoraiban több furcsaság is megjelent, aránytalan számokat találtak benne több helyen is, például az energiafelhasználás terén szembeötlő az aránytalanság. A Világgazdaság értesülései szerint a Budapest-Székesfehérvár vonalon szimulálták a szerelvények energiafelhasználását, e szerint a Bombardier vonata 6944 forintnyi energia felhasználásával továbbítja a szerelvényt ezen a vonalon, míg a győztesnek hirdetett Stadler vonata 5510 forintért. Ez mindössze 20 százaléknyi különbség, szemben a MÁV által korábban ismertetett értékeléssel, ami más összegeket tartalmaz, és amely szerint a különbség mintegy 50 százalék. A fehérvári vonalon szimulált adatokkal már a Stadler kerülne 10 pontnyi hátrányba, s a Bombardier nyerte volna meg – még ha hajszálnyival is – a tendert.