Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 9 éve

Tiltakozik a Mozdonyvezetők Szakszervezete

A Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) tiltakozik a MÁV-Trakció Zrt. mozdonyvezetői létszámpolitikája ellen, mivel a részvénytársaság a létszám növelését és a munkaidő csökkentését tervezi - tájékoztatta a vasutas érdekképviselet ügyvivő bizottsága szerdán az MTI-t.

A közlemény emlékeztet: nemrég fejeződött be 700, mozdonyvezetői vizsgával rendelkező munkavállaló létszámcsökkentés miatti előnyugdíjazása. A társaság vezetése pedig a mozdonyvezetői foglalkoztatási gondokkal indokolva a munkaidő csökkentését fontolgatja.

A testület egyben utal arra, hogy a mozdonyvezetők foglalkoztatása - a "térségi munka ellátatlanság miatt" - a lakóhelytől nagy távolságban történik. A foglalkoztatási gondokkal küzdő MÁV-TRAKCIÓ Zrt. a jelenlegi gazdasági helyzetben mégis a létszámot kívánja növelni.

Ez a személyzeti politika - a szakszervezet szerint - egyfelől gazdasági kárt okoz a vállalatnak, és azon keresztül az adófizetőknek, másfelől súlyosan fenyegeti a mozdonyvezetők egzisztenciáját, foglalkoztatásuk és jövedelmi helyzetük stabilitását.

További fenyegetést jelenthet a szóban forgó munkavállalói réteg számára a jövőbeni - kormányzati - tervekből kiolvasott 1.200 kilométer vasútvonal bezárása. Amennyiben ez a lépés megtörténik, úgy 400 mozdonyvezető munkája kerül veszélybe - áll a közleményben.

A MOSZ álláspontja szerint a tervezett létszámbővítés elsősorban presztízsszempontokat, a munkavállalók kiszolgáltatottságának növelését szolgálja, ezért elfogadhatatlan. Az érdekképviselet ezért felszólítja a cégvezetést az intézkedés végrehajtásának felfüggesztésére.

Márkus Imre, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója az szakszervezeti tiltakozásra reagálva az MTI-nek kifejtette: a kelet-magyarországi régióban a már végrehajtott előrehozott nyugdíjazás ellenére továbbra is létszámtöbblet marad a mozdonyvezetőknél, mivel ebben a térségben visszaesett a vontatási megrendelés.

A vezérigazgató emlékeztetett arra, hogy a MÁV-Trakció Zrt. vezetése a mozdonyvezetőkkel közösen felhívást intézett a keleti régióban élő mozdonyvezetőkhöz, és felajánlotta a budapesti és a nyugat-magyarországi foglalkoztatási lehetőséget. A munkáltató vállalta a munkavállalók ezzel járó többletköltségeinek megtérítését is - hangsúlyozta a vezérigazgató.

Márkus Imre tájékoztatása szerint a felajánlott lehetőséggel a Kelet-Magyarországon dolgozó mozdonyvezetők csak részben éltek, és tartósan nem tudták vállalni a más munkaterületen történő foglalkoztatást. Emellett a MÁV-Trakció mozdonyvezetői korfája egyértelműen mutatja az öregségi nyugdíjba vonulást, amely Budapesten és Nyugat-Magyarországon okoz újabb létszámhiányt évek múlva. A mozdonyvezetői létszáma évente átlagban - a munkáltatói rendes felmondás nélkül - 40-42-vel csökken. A munkaerő utánpótlásra tekintettel hirdették meg 2011 februártól a 30 mozdonyvezető gyakornok képzését, a 30 meghirdetett helyre mintegy 500 jelentkező volt. A sikeres vizsgák letétele után 18 hónap múlva állnak munkába.

A MÁV Trakció 2009-ben és 2010-ben - a Mozdonyvezetők Szakszervezete nyomására - nem képzett gyakornokokat, mivel az oktatás indítása a szakszervezet egyetértéséhez volt kötve, a szakszervezet egyetértési joga a képzéshez 2010 december 31-én megszűnt, és az új foglalkoztatási megállapodásban ez már nem került bele - mondta a vezérigazgató.

Márkus Imre hozzátette: a mozdonyvezetők 2010-ben átlagban 120 túlórát teljesítettek, amely mintegy 5 százalék reálkereset-növekedést jelentett számukra.
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
  • 2020.02.20recruiTECH Idén minden eddiginél erősebb programmal, számos külföldi (IRL, UK, PL) és hazai előadóval indítjuk útjára a recruiTECH, 2020.02.20-i eseményünket! Várjuk szeretettel a toborzási szakma színe-javát, és mindenkit, aki felelősséget érez a tehetségek megtalálásában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A januári fizetéssel kapják először kiegészítő juttatásukat a fegyveres testületeknél dolgozók

A januári fizetéssel kapják meg először kiegészítő juttatásukat a fegyveres testületeknél szolgálók, az érintettek február 5-ig megkapják emelt... Teljes cikk

A kis- és középvállalkozásoknál is megnőtt az üres álláshelyek száma

Egyes szakemberek szerint az IT-terület munkaerőhiánya kezd csillapodni a munkaerőhiány. Teljes cikk

Egyre népszerűbb a kiva

Izer Norbert szerint a kiva az Európai Unió egyik legversenyképesebb adófajtája, a kisvállalati adó bevétele tavaly már 70,5 milliárd forint volt. Teljes cikk