Többé nem kell vállalkozói igazolvány
Már nem kell vállalkozói igazolványt kiváltani, sem a szakértelmet igazolni az egyéni vállalkozás elindításához - bár utólag az előírt szakképzettséget ellenőrizhetik. Az egyéni vállalkozók januártól szinte kizárólag az interneten keresztül intézhetik ügyeiket, ami nem mindenkinek könnyebbség.
Másrészt igen éles a váltás az egyéni vállalkozók számára. Eddig húsz éven át mindent csak személyesen intézhettek az okmányirodákban, most pedig januártól a tevékenység megkezdésének bejelentése maradt az egyetlen olyan ügy, amit nem feltétlenül kell elektronikusan bejelenteniük. Az átmenet, a szoktatás kimaradt.
A www.magyarország.hu illetve a www.nyilvantarto.hu oldalon lehetséges az ügyintézés, illetékmentesen. Nem tudni, meddig lehet még személyesen vállalkozást indítani, de az okmányirodákat összefogó és az elektronikus ügyintézést működtető Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEK KH) szakmailag indokoltnak tartaná a lehetőség megtartását.
Az elektronikus út, amennyiben kinövi gyermekbetegségeit, és a vállalkozók is megtanulják használni, kényelmes és gyors megoldás lehet, de még nem tartunk itt.
Nincs vállalkozói igazolvány
Megszűnt a vállalkozói igazolvány eddigi szerepe, sem a tevékenység megkezdésének, sem folytatásának nem feltétele. Most az internetes bejelentés visszaigazolásától válik valaki vállalkozóvá, csak ezután kezdheti meg tevékenységét. Ez egyelőre több nap, esetleg egy hét is lehet a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) tapasztalatai szerint. A szervezet úgy tudja, a második félévre ígérik, hogy akár néhány percen belül bejegyzik a vállalkozót.
Az internetes visszaigazolás tartalmazza:
- az eljáró hatóság megnevezését,
- az ügy számát,
- a bejelentés napját,
- az egyéni vállalkozó természetes személyazonosító adatait,
- az egyéni vállalkozó székhelyét, telephelyét (telephelyeit), fióktelepét (fióktelepeit),
- az egyéni vállalkozó főtevékenységének és egyéb tevékenységeinek a szakmakód szerinti megjelölését,
- az egyéni vállalkozó adószámát, statisztikai számjelét és nyilvántartási számát.
A régebben kiadott igazolványok addig érvényesek még, amíg a bennük foglalt adatok aktuálisak, illetve vissza nem vonják azokat. Új adatot már nem jegyeznek beléjük. Vállalkozói igazolvány kiváltható ugyan 10 000 forintért, de csak az adott napon érvényes, mert az egyéni vállalkozók nyilvántartásában szereplő adatokat csak arra a napra igazolja. Erre szükség lehet például pályázathoz vagy mestervizsgához.
A vállalkozás kellékei
Az adószámot, valamint a statisztikai számjelet az egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentésekor a nyilvántartásba vétellel automatikusan - egyablakos rendszer útján adják meg.
A vállalkozó az ügyfélkapuján keresztül bármikor nyomtathat magának a vállalkozás aktuális adatairól igazolást, ha ilyet be kell mutatnia például számlatömb vásárlásához.
Számítógépen és internetes kapcsolaton kívül tehát egy nyomtató is szükséges a teljesen önálló ügyintézéshez. És persze mindezeket kezelni is tudni kell.
Vidékről kaptunk olyan hírt is, hogy vállalkozásnyitáshoz le kell ugyan tölteni a megfelelő nyomtatványt, de kitöltése után nem elektronikusan kell beküldeni, hanem még fél évig személyesen kell bevinni az okmányirodába.
Bárki indíthat válallkozást
A BKIK sérelmezi, hogy miden előzetes ellenőrzés nélkül rövid időn belül bárki vállalkozó lehet. Az elektronikus vállalkozás indításakor ugyanis nem kérnek például bérleti vagy tulajdonosi szerződést a székhelyről vagy telephelyről, és azt sem kell igazolni, hogy van-e a tevékenységhez előírt szakképesítése a leendő vállalkozónak. Pedig a kamara XIV. kerületi tagcsoportjának elnöke, Marjay Gyula szerint a tisztességes vállalkozók védelmében szükség lenne a szűrőkre.
Korábban ezeket a dokumentumokat be kellett mutatni az okmányirodán, de most csak utólagos ellenőrzésre lehet számítani. A BKIK azonban megkérdőjelezi, hogy lesz-e, aki ezeket az ellenőrzéseket elvégzi. Attól is tart a kamara, hogy a kilátásba helyezett szankciók (közigazgatási bírság, illetve a vállalkozói tevékenység lehetőségének visszavonása) nem fogják visszatartani azokat, akik hamis adatok közlésével akarnak majd vállalkozni.
A régi kapu is nyitva van
A BKIK tudomása szerint az egyéni vállalkozó januártól nem használhatja könyvelője ügyfélkapuját. A KEK KH viszont azt írta az fn.hu kérdésére, hogy a vállalkozók bejelentéseit továbbra is intézhetik könyvelőik a saját APEH-os ügyfélkapujukon keresztül, úgy, ahogy eddig.
Megkérdeztünk egy könyvelőt, aki éppen ezt az utat választotta. Új tevékenységet jelentett be egyéni vállalkozó ügyfelének. A bejelentés után egy héttel azonban hiába ment a vállalkozó az okmányirodára igazolásért, oda még nem futott be a módosítás. Végül könyvelője a nyilvántartás.hu-ról letöltötte az új változás-bejelentőt, amit a meglévő APEH-os ügyfélkapun küldött be. Az adatok így már rögtön megjelentek az okmányirodán. Azt is megígérték a vállalkozónak, hogy ha bemegy, odaadják neki igazolást. Ez is vidéken történt.
Az APEH azt írta, ügyfélkapuja mind az adóhatósághoz, mind az okmányirodához teljesítendő változás-bejelentésre használható. De a tevékenységi kört érintő változás csak akkor jelenik meg az egyéni vállalkozók nyilvántartásában, ha azt a vállalkozó az okmányirodához jelentette be.
Online gátak
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) pozitívan értékelte ugyan az online ügyintézés lehetőségét, de a részletekkel nem volt teljesen elégedett. A kamara szerint ott kezdődnek a problémák, hogy nem minden egyéni vállalkozónak van ügyfélkapuja, így először azt kell nyitnia, ha bármit intézni akar. Még a nyugdíjba vonuló, vállalkozását megszüntető idős cipésznek is csak ez az út járható, nincsenek kivételek.
A vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentésekor a tevékenységi kör kiválasztása okozhat még problémát. A tevékenységek besorolása ugyanis - amelyhez korábban a személyes ügyintézés során segítséget nyújtottak az okmányirodákban - sokszor nem egyértelmű. A kamara szerint ezért a vállalkozók többsége önállóan ki sem tudja tölteni a nyomtatványt.
Előre, vagy vissza?
2010. január 1. és 14. között közel 8000 egyéni vállalkozói bejelentést indítottak a KEKH KH kimutatása szerint, melynek 90 százaléka elektronikus úton történt. A hivatal felé nem jeleztek problémát az ügyfelek.
A BKIK azt tapasztalta, nehezen értik meg a vállalkozók, leendő vállalkozók, hogy saját személyes ügyfélkapu szükséges nekik az ügyintézéshez, és internetelérhetőség is kell. Panaszkodtak, hogy ha ezek nem állnak rendelkezésre, akkor nehézkes az ügyintézés. A kitöltést sem találták egyszerűnek. Visszakívánják a régi rendszert, az időpontkérést, a bejárást, az azonnali ügyintézést.
Ha segítség kell
A rendszer használatáról, az elektronikus űrlapok kitöltéséről készült tájékoztatók mindkét ügyintézésre kijelölt honlapon elérhetők. Emellett a vállalkozók segítséget kaphatnak a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központ helyi tarifával hívható 189-es számán, valamint az okmányirodákon is, amit a BKIK is megerősített.
A zuglói okmányirodába például számítógépeket fognak kihelyezni, és az internetes adatlapok kitöltéshez segítőket is igénybe vehetnek majd a vállalkozók. Az eMagyarország pontokon szakképzett eTanácsadókat lehet megkeresni az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos kérdésekkel.
A BKIK is megpróbál segíteni egyéni vállalkozó tagjainak és leendő tagjainak eligazodni, ahogy ők fogalmaztak, az elektronikus kitöltés dzsungelében.
szüneteltetés a gyakorlatban
Az egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetésékor le kell adni a vállalkozói igazolványt. De míg a szüneteltetést elektronikusan kell bejelenteni, a vállalkozói igazolványt elektronikusan nem lehet leadni.
A megoldás, mint azt a KEKH KH kérdésünkre megírta, hogy vagy személyesen az okmányirodán kell leadni a vállalkozói igazolványt, vagy pedig postán kell oda eljuttatni. A szüneteltetés bejelentésekor pedig nyilatkozni kell arról, hogy egyéni vállalkozói igazolványát vagy így, vagy úgy, de leadta.
Az egyéni vállalkozók nyilvántartása nyilvános lett, úgy, mint a cégjegyzék. A BKIK ezt támogatja, és várja, hogy a jegyzék mikor lesz teljes terjedelmében hozzáférhető. Mert mint jelezték, hiába kellene január elsejétől fent lennie az interneten, még nincs ott.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Mire a megsérült dolgozó kollégái mentőt hívtak, a férfinak leállt a légzése. Teljes cikk
A kormány javaslatára az Országgyűlés megkezdi a 14. havi nyugdíj bevezetéséről szóló törvénytervezet tárgyalását - közölte a... Teljes cikk
A multinacionális vállalatcsoport vagy a nagyméretű belföldi vállalatcsoport belföldi csoporttagjaira vonatkozó, elismert belföldi kiegészítő adó... Teljes cikk
- Országos vállalkozásfejlesztési roadshow indul 2 hónapja
- Ígéret szép szó: miért nem kapunk valódi egyéni nyugdíjszámlát? 4 hónapja
- Továbbra is jelentős a szakadék a férfi és női vállalkozások között 9 hónapja
- NAV: péntek éjfélig választható az alanyi áfamentesség 9 hónapja
- Fontos határidőre figyelmezteti a NAV a kisadózókat 10 hónapja
- Több vállalkozás számára lesz elérhető a GINOP Plusz kkv hitelprogram 10 hónapja
- Nacsa Lőrinc: a külhoni magyar vállalkozások növekedési pályán vannak 11 hónapja
- Nyugdíjas igazolvány plasztik kártya: minden amit érdemes tudni róla 12 hónapja
- Fiatalokért felelős helyettes államtitkár: a vállalkozóvá váláshoz szükséges tanulást nem lehet elég korán kezdeni 1 éve
- Katás vállalkozók, őstermelők - segítséget kapnak a családosok 1 éve
- A női vállalkozókat támogatja az EY új programja 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?