Vészes olajipari sztrájk Nagy-Britanniában
A háború utáni időszak legnagyobb kihatású olajfinomítói sztrájkja kezdődött vasárnap Nagy-Britanniában. A kieső üzemanyag-mennyiséget több tartályhajónyi importtal próbálják pótolni.
Szakértők azzal számolnak, hogy a kétnapos munkabeszüntetés vége után is legalább három hétig eltart, mire a finomító ismét eléri teljes - napi 210 ezer hordós, vagyis évi 10 millió tonnás - kapacitását. A sztrájk járulékos hatásaként azonban jóval nagyobb mennyiség, napi 700 ezer hordó esik ki Nagy-Britannia nyersolaj-ellátásából - ez a brit piacra érkező napi nyersolaj-mennyiségnek csaknem egyharmada -, mivel az északi-tengeri lelőhelyeket a szárazfölddel összekötő legnagyobb vezetékhálózatot az üzemeltető BP olajcég a finomítói sztrájk miatt vasárnap lezárta.
A vezetékrendszer is leállt
A Forties nevű, 380 kilométer hosszú vezetékrendszer az északi-tengeri olajmezők brit szektorától halad Skócia keleti tengerpartjáig, és Edinburgh közelében éri el a szárazföldet. A Forties hálózat 70 tengeri olajkitermelő platformról gyűjti össze a nyersolajat. A vezetékrendszert azért kell leállítani, mert működéséhez a grangemouth-i finomító szolgáltatja az energiát, ám a sztrájk miatt az energiaellátó részleg sem működik.
Az északi-tengeri mezők termelésének kiesése előzetes becslések szerint napi 50 millió font (17 milliárd forint) veszteséget jelent a brit gazdaságnak. Ennek felétől az államkincstár esik el, vagyis a brit költségvetés óránként több mint 1 millió fontot veszít. A grangemouth-i finomító által ellátott skóciai és észak-angliai térségekben - a hatósági felhívások ellenére - üzemanyag-felvásárlás kezdődött, és sok benzinkútnál 20, sőt a hétvégére már csak 10 fontban korlátozták az egy-egy vásárlónak kiadható benzin és gázolaj értékét. Ez 20, illetve 10 liternél is kevesebb üzemanyagot jelent, ugyanis a motorbenzin és a dízelolaj átlagos kiskereskedelmi ára már hetek óta jóval meghaladja a korábban elképzelhetetlennek tartott 1 fontos lélektani határt.
Utánpótlásról már gondoskodott a kormány
Nagy-Britanniában a legdrágább az üzemanyag az Európai Unión belül. Az ólommentes benzin országos átlagára jelenleg 1,09 font, a gázolajé 1,18 font (370-400 forint), de egyes nagyvárosi kutaknál 1,20-1,30 fontos (408-440 forintos) literenkénti árak is előfordulnak. A legnagyobb brit autóklub, az AA előrejelzése szerint nyáron 1,50 fontig is drágulhat az üzemanyag. A skót kormány mindazonáltal folyamatosan arra inti az autósokat, hogy van elég üzemanyag-tartalék az országban, és a helyenkénti hiányokat éppen a pánikvásárlások okozzák. A skót hatóságok ugyanakkor bejelentették azt is, hogy hét tartályhajón 65 ezer tonna üzemanyag - zömmel a mezőgazdasági haszonjárművek működtetéséhez szükséges dízelolaj - érkezik a következő néhány napban; ez Skócia tíznapi szükségletét fedezi.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Négyszáz új, magas képzettséget igénylő munkahelyet teremtve Budapesten hozza létre legnagyobb európai uniós és egyben az első térségbeli... Teljes cikk
Több lépcsőben emelkedik az alanyi adómentesség éves bevételi korlátja. A jelenlegi 18 millió forintos felső határ 2026-ban 20 millió, 2027-ben 22... Teljes cikk
Ötszáznál több munkahelyet szüntet meg Romániában a Bosch – írja az economedia.ro a vállalat közleménye alapján. Az elbocsátásokat a Bosch... Teljes cikk
- Sztrájk és káosz a világ leghíresebb múzeumában 2 hete
- Valós emelés a nyugdíjaknál, duplázás a családi pótléknál – erre készülne a Tisza-kormány 2 hete
- 280 ezer forint ingyenpénzt is bezsebelhetünk, ha év végéig lépünk 2 hete
- Így kell kiszámolni a nyugdíjat 2026-ban - Mutatjuk a lépéseket 3 hete
- Csak minden ötödik nő érzi, hogy kényelmesen vonulhat nyugdíjba 3 hete
- Megfordult a trend: meredeken csökken a brit bevándorlás 3 hete
- Mire számíthatnak a nyugdíjasok 2026-ban? Itt vannak a legfontosabb tudnivalók 4 hete
- HR kiégés: így teszi tönkre magát és a szervezetet is a HR-es 1 hónapja
- Nem büdös a munka a magyar nyugdíjasoknak - aranykorát éli az idősek foglalkoztatása 1 hónapja
- Már parlamenti vitán a 14. havi nyugdíjról szóló törvényjavaslat 1 hónapja
- Döntés született: ekkor érkezik a 14. havi nyugdíj 1 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja