Vészes olajipari sztrájk Nagy-Britanniában
A háború utáni időszak legnagyobb kihatású olajfinomítói sztrájkja kezdődött vasárnap Nagy-Britanniában. A kieső üzemanyag-mennyiséget több tartályhajónyi importtal próbálják pótolni.
Szakértők azzal számolnak, hogy a kétnapos munkabeszüntetés vége után is legalább három hétig eltart, mire a finomító ismét eléri teljes - napi 210 ezer hordós, vagyis évi 10 millió tonnás - kapacitását. A sztrájk járulékos hatásaként azonban jóval nagyobb mennyiség, napi 700 ezer hordó esik ki Nagy-Britannia nyersolaj-ellátásából - ez a brit piacra érkező napi nyersolaj-mennyiségnek csaknem egyharmada -, mivel az északi-tengeri lelőhelyeket a szárazfölddel összekötő legnagyobb vezetékhálózatot az üzemeltető BP olajcég a finomítói sztrájk miatt vasárnap lezárta.
A vezetékrendszer is leállt
A Forties nevű, 380 kilométer hosszú vezetékrendszer az északi-tengeri olajmezők brit szektorától halad Skócia keleti tengerpartjáig, és Edinburgh közelében éri el a szárazföldet. A Forties hálózat 70 tengeri olajkitermelő platformról gyűjti össze a nyersolajat. A vezetékrendszert azért kell leállítani, mert működéséhez a grangemouth-i finomító szolgáltatja az energiát, ám a sztrájk miatt az energiaellátó részleg sem működik.
Az északi-tengeri mezők termelésének kiesése előzetes becslések szerint napi 50 millió font (17 milliárd forint) veszteséget jelent a brit gazdaságnak. Ennek felétől az államkincstár esik el, vagyis a brit költségvetés óránként több mint 1 millió fontot veszít. A grangemouth-i finomító által ellátott skóciai és észak-angliai térségekben - a hatósági felhívások ellenére - üzemanyag-felvásárlás kezdődött, és sok benzinkútnál 20, sőt a hétvégére már csak 10 fontban korlátozták az egy-egy vásárlónak kiadható benzin és gázolaj értékét. Ez 20, illetve 10 liternél is kevesebb üzemanyagot jelent, ugyanis a motorbenzin és a dízelolaj átlagos kiskereskedelmi ára már hetek óta jóval meghaladja a korábban elképzelhetetlennek tartott 1 fontos lélektani határt.
Utánpótlásról már gondoskodott a kormány
Nagy-Britanniában a legdrágább az üzemanyag az Európai Unión belül. Az ólommentes benzin országos átlagára jelenleg 1,09 font, a gázolajé 1,18 font (370-400 forint), de egyes nagyvárosi kutaknál 1,20-1,30 fontos (408-440 forintos) literenkénti árak is előfordulnak. A legnagyobb brit autóklub, az AA előrejelzése szerint nyáron 1,50 fontig is drágulhat az üzemanyag. A skót kormány mindazonáltal folyamatosan arra inti az autósokat, hogy van elég üzemanyag-tartalék az országban, és a helyenkénti hiányokat éppen a pánikvásárlások okozzák. A skót hatóságok ugyanakkor bejelentették azt is, hogy hét tartályhajón 65 ezer tonna üzemanyag - zömmel a mezőgazdasági haszonjárművek működtetéséhez szükséges dízelolaj - érkezik a következő néhány napban; ez Skócia tíznapi szükségletét fedezi.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Egyes gyári alkalmazottak csak akkor vették észre, hogy elbocsátották őket, amikor nem működött a belépőkártyájuk és a biztonsági őrök... Teljes cikk
A sopronkövesdi Autoliv-gyárban folyó sztrájk arra is felhívja a figyelmet, hogy a főleg kölcsönzött státuszban foglalkoztatott vendégmunkások... Teljes cikk
Nagyméretű betoncserepeket és azok kiegészítőit gyártó üzemet épít a Wienerberger. Hejőpapin egy 7300 m2 alapterületű csarnok, ipar 4.0... Teljes cikk
- Dobrev Klára: Európában Magyarországon költik a legkevesebbet a nyugdíjakra 5 napja
- Új vállalkozásfejlesztési központot hoztak létre a romák elhelyezkedésének támogatására 5 napja
- Nagy Márton: a munkanélküliség emelkedése átmeneti 5 napja
- Folytatódik a sztrájk az Autolivnél, a szakszervezet szerint több dolgozót is megfenyegettek 1 hete
- Nagy Márton: a külföldi irányítású vállalatok 2,5-szer hatékonyabban működnek 1 hete
- Nyugdíj 2 hete
- Innentől nehezebb lesz megszerezni a a brit munkavállalói vízumot 2 hete
- Nyugdíjelőleg 2 hete
- Felhagytak a sztrájkkal a román postások, miután megegyeztek a munkáltatóval 2 hete
- Napok óta sztrájkolnak a román postások 2 hete
- Ilyen feltételekkel lehet nyugdíj-jogosultságot szerezni Ausztriában 3 hete