Megjelent: 15 éve

Volán-privatizáció érdekképviseletek nélkül?

Nemsokára a kormány elé kerül a Volán társaságok privatizációs menetrendje. Sajnos azonban a dolgozókra nem gondoltak, legalábbis eddig az érdekképviseletekkel nem egyeztettek - számol be a Magyar Hírlap.

Beteljesültek a jóslatok: a kormány bevétel hiányában értékesíti a közszolgáltatást ellátó 24 Volán társaságot. Ennek már a menetrendjét is elkészítették. A Magyar Hírlap szerint június 30-án kerül a kormány elé a privatizációról szóló előterjesztés, ami magába foglalja az eladás fontosabb részleteit, és azokat a munkacsoportokat, amelyek felmérik a Volán cégek helyzetét, így az ingatlanvagyont, az autóbusz-állományt és a munkavállalók bérköltségét.

A Volán eladása meglehetősen sürgős, mivel a kormány bevételre szomjazik, így nem is csoda, hogy a munkavállalói érdekképviseleteket kihagyják a döntés előkészítői folyamatokból. Ebből kifolyólag az érdekképviseletek nem értesülhetnek arról, hogy mekkora vagyont jelentenek a Volán-társaságok, és az eladási folyamat részleteiről sem lesznek információik.

A privatizációs "előkészületekkor" bevett szokás, hogy az eladó, jelen pillanatban az államot képviselő szaktárca azt hirdeti fennen, hogy a cégek nagyon pazarlóan, kevésbé hatékonyan, elavult autóbuszparkkal működnek, amit mihamarabb rendbe kell tenni. A szakma azonban visszautasítja ezt, szerintük a Volánok működése nem pazarló, és a kellő színvonal is biztosítva van. Ám az érdekvédők nem ez fáj a legjobban, hanem hogy a jelenlegi kormány értékes, a dolgozók munkájából létrejött, és nem utolsósorban közszolgáltatási feladatokat ellátó cégeket akar eladni.

A távolságibusz-közlekedésben a közszolgáltatás veszteséges, ezért az állam szokta állni az utasok szállítási költségeinek egy részét. Ezt a kiegészítést eddig állami vállalatok kapták, de a privatizáció után egy magáncég fölözi le. Csakhogy a magántársaság nem azért vásárolja meg a Volánt, hogy veszteséget termeljen, az állami kiegészítés tehát a buszpark felújításának költségeit és a nyereséget is tartalmazza majd. Ez pedig sok pénzét emészti fel az adófizetőknek, és drágulhatnak a jegyek is. A befektető egyébként emellett még úgy tud nyereséget termelni, ha mérsékli az apró falvakba közlekedő autóbuszok számát.

Magyar Hírlap
  • 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni. Részletek Jegyek
  • 2023.02.16CX-Ray elégedettségfelmérés online workshop A munkahelyi hatékonyság az elégedett kollégákkal kezdődik! Skálázható, szűrhető eredmények - tudd meg, munkatársaid szerint, mik a valóban égető problémák! Részletek Jegyek
  • 2023.02.23CX-Ray teljesítményértékelés online workshop Miért fontos a TÉR? Az egyértelmű egyéni és csapat célok és a folyamatos visszajelzés az elkötelezettséget és motivációt kiemelten meghatározó tényezők. Részletek Jegyek
  • 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek