kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

Aránytalanul keveset fizet a magyar munkásoknak az Audi

Megvizsgálta a G7.hu, hogy mennyit kap egy magyar és egy német munkás az autóipari óriásnál, illetve milyen eltérés mutatkozik a hozzáadott értékben.

images

A portál számításai szerint egy német munkás az általa megtermelt érték arányában jóval magasabb fizetést kap, mint magyar kollégája - miközben termelékenysége nem sokkal magasabb, a cég bevételeiből jóval nagyobb arányban részesedik. Ez alapján a magyar munkások 444 ezres fizetésükkel - igaz, hogy ez másfélszerese a magyar átlagbérnek - háromszor kevesebbet keresnek a német munkásnál, ha az általuk előállított értékből részesülnek. Regionálisan a magyar átlagbér másfélszeresét keresik, viszont ez a német kollégáknál 216 százalékkal több, mint az átlagbér. Hasonló számítás szerint idehaza 526 ezret kellene hazavinniük a munkásoknak.

A további nemzetközi eltéréseket vizsgálva látható, hogy a magyar munkások a német munkás keresetének mindössze 22 százalékát kapják kézhez, miközben termelékenységük messze nem marad el ennyivel az ingolstadti kollégákétól. A magyar munkások termelékenysége 35-45 százalékkal alacsonyabb, míg a bérek 78 százalékkal.

Azaz, a németek munkájukkal megtermelt érték 2,5-3-szorosát kapják kézhez a magyarokhoz képest. A cégcsoport hivatalos adatiból vett számok alapján a g7.hu azt írja továbbá, hogy az Audi Hungária közvetlenül gyakorlatilag semmit sem értékesít - az autókat, motorokat, egyéb alkatrészeket mind a német anyacégen keresztül adják el - az anyavállalat meg tudja tenni, hogy a profitot a Németországban realizálja.
Egy példával nézve: a cég piaci beszámolója szerint a magyar leányvállalat 48 milliárd forintot költött kutatás-fejlesztésre - vagyis csaknem annyit, mint a Magyar Tudományos Akadémia 50 milliárdos éves költségvetése. Az arányok azért is érdekesek, mert az MTA 5400 alkalmazottjához képest az Audinál 348 ember dolgozik ezen a területen. Emellett kifizettek a német cégnek további 18,9 milliárd forintot „konszern szolgáltatásokra” - ezzel az összeggel együtt már tíz százalékkal lenne magasabb az említett hozzáadott érték.

A különböző transzferek és elszámolások nélkül ugyanis a hazai cég árbevétele a mostani 106 milliárdnak csaknem duplája, 206 milliárd forint lenne. Vagyis a munkások és a magyar állam közös érdeke lenne, hogy az Audi ne vigye külföldre a magyar munkások által megtermelt hozzáadott értéket, hisz amellett hogy az államkasszába közvetlenül több pénz folyna be, a G7 szerint - amellett hogy a munkások munkájuk gyümölcsének nagyobb részét kapják kézhez - minden egyes százalék fizetésemelés további 1,9 milliárd SZJA-bevételt is jelentene.

via G7
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dráma a munkaerőpiacon: soha nem volt ilyen nehéz friss diplomásként elhelyezkedni

A friss diplomások számára hét éve nem volt ilyen nehéz elhelyezkedni: a kezdő pozíciók száma 12 százalékkal csökkent. A vállalatok a bizonytalan... Teljes cikk

Cégautó 2025 – Adózás, könyvelés, szabályzat, motiváció és juttatás hazánkban

A cégautó kulcsfontosságú eszköz a vállalati mobilitás és munkavállalói juttatás rendszerében. A juttatás presztízst és kényelmet biztosít,... Teljes cikk

Fegyverpénz 2026 – minden, amit a hathavi juttatásról tudni kell

A kormány döntése szerint 2026 februárjában ismét kifizetik a hathavi fegyverpénzt. Az egyszeri szolgálati juttatás több százezer rendőrnek,... Teljes cikk