Szerző: Várkonyi Zsolt
Megjelent: 1 éve

Az egykori orvos kitálal a brit állami egészségügyről

Kiszolgáltatottság, félelem, fájdalom - a kórház csöppet sem vidám hely, különösen a betegek és hozzátartozóik szemszögéből. De vajon hogyan látják belülről az állami egészségügy mindennapjait az orvosok, akik évtizedeken át nap mint nap ott vannak az események sűrűjében?

A kórházi dolgozók valószínűleg tudnának mit mesélni, ám többnyire csak szűkszavúan nyilatkoznak munkájukról és betegeikről, egyrészt, mert köti őket az orvosi titoktartás kötelezettsége, másrészt saját állásukat veszélyeztetik, ha kritizálják a munkakörülményeiket. Ám ha egy doktor pályát vált és írónak áll, mindenféle kockázat nélkül oszthatja meg tapasztalatait.

Pontosan ezt tette az egykori orvos, a brit Adam Kay, akinek ősszel jelent meg az Athenaeum Kiadónál az Ez fájni fog - Egy fiatal orvos naplója című kötete. Adam Kay 2004 és 2010 között orvosrezidensként dolgozott Nagy-Britanniában a Nemzeti Egészségügyi Szolgálatnál. Szülész-nőgyógyászként 1200 csecsemőt segített világra, mielőtt otthagyta az egészségügyet. Képzése alatt naplót vezetett, melyben munkájának hétköznapjairól, saját életéről és küzdelmeiről számolt be. Így született első könyve, mely bestseller lett és számos díjat bezsebelt. Az Ez fájni fog kötetet átitatja a morbid humor. A komikusként is ismert Adam Kay esetében a humor valószínűleg túlélési technika is volt, mivel az orvoslét nem volt fenékig tejfel a számára. Mint a könyvben írja, felsőfokú rezidensként három év praktizálás és heti több mint 100 óra munka után is kevesebbet keresett, mint egy mozdonyvezető. Kollégáival mégsem az előléptetést és az anyagi ösztönzést hiányolták, sokkal inkább a dicséretet, valamint sokszor a vércukormérőt, ami sosem volt kéznél az osztályon. Ezt csak tetézte a kórházban működő bürokrácia (előfordult, hogy a Gmail-t is letiltották az intézmény számítógépein) és a kevés szabadidő, mely magánéletén is nyomot hagyott.

Az Ez fájni fog mégsem egy megkeseredett egykori orvos panaszhalmaza, sokkal inkább fájdalmasan őszinte látlelet az állami egészségügyről, melyen keresztül megismerjük egy orvos motivációit, hétköznapi küzdelmeit és úgy általában az embert a fehér köpeny mögött. Adam Kay fanyar humorral meséli el a legabszurdabb orvosi esteket is, történetei sokszor tocsognak a vérben és a testnedvekben, az olvasó pedig nem tudja eldönteni, sírjon vagy nevessen.

„2005. június 16., csütörtök

Mondtam a betegnek, hogy csak a jövő héten kerülhet sor az MRI-vizsgálatára, mire megfenyegetett, hogy eltöri mind a két lábam. Első gondolatom az volt: Pár hét betegszabadság. Ilyen közel voltam ahhoz, hogy én ajánljak fel neki egy baseballütőt.”

(részlet a könyvből)

A szerző őszintén vall arról is, amikor a kórház kifejezett tiltása ellenére elment egy korábbi páciense temetésére, vagy amikor a kórteremben próbált vigasztani egy halálos beteget. A könyvben rengeteg orvosi szakkifejezéssel találkozunk, ám mindegyikhez kapunk magyarázatot, így ha nem is leszünk képzett szülész-nőgyógyászok vagy sebészek, de számos érdekességet megtudhatunk betegségekről, vizsgálatokról és orvosi beavatkozásokról.

Az Ez fájni fog egy őszinte vallomás arról, mit jelent orvosnak lenni, és milyen kihívásokkal kell szembenéznie annak, aki az egészségügyben dolgozik.

Fotó: Pixabay.com
  • 2021.01.30Videokonferenciás 2 napos Scrum Master képzés A két napos intenzív, gyakorlat-orientált tréning szerepjátékokon és szimulációkon keresztül segít a résztvevőknek megérteni, hogyan alkalmazhatóak a legkülönbözőbb projektekben a Scrum alapelvei. Kitérünk arra is, hogy mikor érdemes használni a Scrumot, és mikor nem. Részletek Jegyek
  • 2021.02.04Stratégiai- és teljesítmény controlling A vezetők elmondása alapján a controlling gyakran utókalkuláció fókuszú, célja a pénzügyi számvitel kiszolgálása. Ez a kutatás is rávilágít arra, hogy kimutathatóan sikeresebbek azok a vállalatok, ahol a vezetők támaszkodhatnak a controller tevékenységére. Részletek Jegyek
  • 2021.02.23 Adatvédelmi tisztviselő képzés Megújult blended képzésünk során a jogi háttér áttekintése mellett gyakorlati példák, megtörtént esetek és a résztvevők által hozott problémák közös elemzése segíti a szabályok értelmezését először e-learning, majd egy online konzultációs nap keretein belül. Részletek Jegyek
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Kiváló dolgozók

Az Örkény Színház azonos címmel futó előadásának különlegessége, azon túl, hogy a járványhelyzet miatt streamelik a darabot, hogy nem csak profi... Teljes cikk

A legnépszerűbb munkahelyi sorozatok

A munkánk, a munkahelyünkön tartózkodás gyakran nem csak az életünk jelentős részét teszi ki időben, hanem gyakran az identitásunk része is. Bár... Teljes cikk

Így dolgozunk - ezeket a dokumentumfilmeket nézd meg a munka világáról

A munka világa sokszor egyáltalán nem csillogó és nem is mindig a sikerről szól. Hanem napi küzdelmekről, gyakran embert próbáló, ha nem embertelen... Teljes cikk