Megjelent: 20 éve

Ha feketebárány munkálkodik a csapatban...

Folyamatosan kötekedik, elégedetlen, mindig pesszimista és ezt másokra is kivetíti, módszeresen üldöz el mindenkit környezetéből és csökkenti a csapat teljesítményét - az ilyen beosztott a vállalat feketebáránya, aki óriási károkat képes okozni a konfliktusok gerjesztésével.

Van, hogy egy vállalat adott részlegének rohamosan csökken a teljesítménye annak ellenére, hogy kívülről nézve minden rendben van. Ám a helyzet jóval komolyabb is lehet egy egyszerű alulmotiváltság kérdéskörénél. Ismerjük fel és kezeljük a csapat feketebárányát, hogy csapatunk teljesítménye újra normalizálódhasson!

A konfliktus korai felismerése
Egy gyors csapat-teljesítmény romlás esetén fontos, hogy már korán felismerjük mivel is állunk szemben. Jobban mondva 'kivel'. Merthogy egy meglehetősen zárt team esetén igencsak valószínű, hogy feketebáránnyal van dolgunk. De ki is ő valójában? Általában az ilyen beosztottak:
-folytonosan belekötnek másokba és éreztetik felsőbbrendűségüket,
-gyakran hangoztatják, hogy "bezzeg a többi cégnél mennyivel jobb",
-a legkülönfélébb módon igyekeznek csökkenteni a többiek teljesítményét,
-állandóan pesszimistán állnak az elvégzendő feladatokhoz.
És ezek még csak típusjellemzők, az egyes feketebárányok ugyanis ennél jóval nagyobb 'fegyverzettel' rendelkeznek a többi beosztott ellen.

Az első látásra értelmetlennek tűnő magatartásformát azonban különösen komolyan kell vennünk! Az ilyen személyek ugyanis
valójában önnön frusztrációjukat vetítik ki másokra. Kisebbségi komplexussal küzdenek, gyakorta nem képesek az elvárt csapatteljesítmény produkálására, esetleg korábbi pozíciójukban már megszokták ezt a magatartás-formát.
Ha például egy munkatárs jobb az adott feketebáránynál akkor másikra vetített frusztrációjukkal addig munkálkodnak, míg a jobban dolgozó munkatársaikat ki nem mozdítják pozíciójukból. Ezt egyes feketebárányok addig képesek csinálni, míg a végén a teljes csapatot befolyásolásuk alá nem veszik. Sajnos rossz irányba! Egy idő elteltével lassacskán megmutatkoznak az árulkodó jelek:
-az összetartó csapatban széthúzást tapasztalunk,
-egyre megszokottabbá válik a depresszió és a motiválhatatlanság érzése a csapattagoknál,
-a teljesítmény egyénekre bontva is megfigyelhetően csökken, ahogyan
-a csapattagok kreativitásában is erőteljes hanyatlás figyelhető meg,
-gyakran növekszik a csapaton belüli konfliktus, mely akár személyeskedéssé is fajulhat,
-aztán egyik csapattag után a másikat veszítjük el, végezetül pedig marad egy feketebárányunk!

A helyzet eszkalálódásának megelőzése tehát a cég szempontjából életbevágó feladat! De hogyan kezelhetjük a felismert feketebárányt?


A helyzet kezelése
A probléma felismerését akár kérdezéses úton (pl. 360 fokos megkérdezéssel), akár személyes megfigyeléssel oldjuk meg, mindenképpen tettek kell hogy kövessék! Ahhoz, hogy választani tudjunk az esetleges következmények sorából, meg kell tudnunk határozni, hogy milyen mértékű kárt okoz a feketebárány a csapatnak, a cégnek. Ehhez vegyük sorra a következő kérdéseket:
1.szint: Csak egy-két személlyel szemben tapasztaltuk az adott viselkedést a célszemélytől?
2.szint: Ha több embert is érint a probléma: a csapatnak meghatározó részét, túlnyomó részét vagy egészét érinti-e a problémás helyzet?
3.szint: Több csapat teljesítményére, hozzáállására is kihat a jelenlegi helyzet?
4.szint: Keletkezett-e anyagi, vagy nem anyagi céges kár a tapasztalt magatartás következtében?

Ha a probléma mértéke nem haladja meg a második szint középértékét -tehát ha maximum egy kisebb csapathányadot
érintett a konfliktust okozó személy magatartása-, akkor még idejében beavatkozhatunk. Üljünk le személyesen beszélni az illetővel, de semmiképpen ne a konkrét helyzettel szembesítsük, hanem körvonalazzuk a problémás helyzetet. Finoman adjuk tudtára, hogy tudomásunk van arról amit csinál és hogy adott konzekvenciákkal -elsőként bércsökkentéssel majd elbocsátással- kell számolnia ha folytatja a jelenlegi magatartást.
Előfordulhat persze az is, hogy az adott személy ösztönösen cselekedett, nem volt tudatában azzal, hogy valójában rombolja a csapat összetartását, teljesítményét. Ebben az esetben hívjuk fel figyelmét a tényekre és adjunk tanácsot a jövőbeni viselkedési formára.

Ha a probléma már eszkalálódott -tehát meghaladta a csapatszintű befolyásolás mértékét, esetlegesen vélt vagy valós károkat is okozott a cégnek-, akkor nincs mit tenni. Döntenünk kell: végez-e olyan mértékű, minőségű munkát az adott munkavállaló, hogy kellő elbeszélgetés után továbbfoglalkoztassuk, vagy nem marad más hátra mint az elbocsátás? Megéri-e az okozott károk után továbbra is bizalmat kölcsönözni az adott személynek? Mert bizalom nélkül nincs igazi csapatmunka, ezt ne feledjük!
Ha mégis úgy döntünk, hogy iránymutatásunk mellett a munkavállaló tovább maradhat a cégnél, vegyük figyelembe, hogy tevékenységével már többekben elindított bizonyos hatásmechanizmusokat, így legjobb, ha új csapatba helyezzük át. Ha ezt nem tehetjük meg, fordítsunk az elkövetkezendő hónapokban kiemelt figyelmet a csapat többi tagjának motiválására és az adott személy magatartására.

Döntésünknél tehát vegyük figyelembe, hogy a feketebárányok komoly veszélyt jelentenek cégünk számára. Kezdetben az egyéni teljesítményeket és a csapatmorált rombolják, később pedig a dolgozók cég iránti lojalitását teszik a földdel egyenlővé. Kövessük tehát nyomon csapatunk teljesítményét és az egyéni eredményeket, hogy biztosan támaszkodhassunk vállalatunk alapkövére: a lojális, hatékony és harmonikus csapatra!
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tehergépkocsi-vezető

A tehergépkocsi-vezető olyan szakember, aki áruk szállítását végzi teherautóval belföldön és/vagy nemzetközi viszonylatban. Teljes cikk

Futár

A futár olyan munkakör, amelynek lényege küldemények (csomagok, levelek, iratok, ételek stb.) eljuttatása egyik helyről a másikra meghatározott időn belül. Teljes cikk

Biztonsági őr

A biztonsági őr olyan munkakör, amelynek célja emberek, épületek, területek és értékek védelme, valamint a rend és biztonság fenntartása. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek