Sofőr állás
Munkakörök, tanfolyamok, fizetések.
Vizsgák
A teherautó, valamint a hozzá csatolt pótkocsi és félpótkocsi vezetéséhez szükséges C+E jogosítványt 18 éves kortól bárki szerezhet, ám fontos tudni, hogy csak 21 éves kortól vezethet valaki ilyen jogosítvánnyal külföldön. A C kategóriás jogosítványra jelentkezés feltétele a B kategória megléte és a II. csoportú orvosi alkalmassági igazolás (PÁV II.). A pályaalkalmassági vizsgálat (röviden: PÁV) a Nemzeti Közlekedési Hatóság által 4 különféle kategóriában kiadott engedély. Elsődleges feladata a hivatásos gépkocsivezetők kompetenciájának mérése. Ha a C kategóriát megszerezzük, akkor lehet E kategóriára jelentkezni. Ez összesen 2023-as árakon 600-800 forintjába kerül a munkavállalónak.
Buszvezetéshez D kategóriás jogosítvány szükséges. Ennek ára körülbelül 750 000 forint. 2023. szeptembertől hatályba lépett könnyítés: már B kategóriás jogosítvány birtokában is be lehet iratkozni D kategóriás jogosítvány megszerzésére (eddig előbb a C kategóriát kellett letenni és csak utána lehetett menni a D-re, ami költségekben is nagy tehernek számított.)
Munkarend
Az Európai Unió Tanácsának 561/2006/EK rendelet szerint:
Egy busz- vagy teherautóvezető napi 9 órát tölthet vezetéssel, mely heti két alkalommal 10 órára emelhető.
Munkaideje maximum 15 óra lehet 24 órás perióduson belül, abban az esetben, ha a 15 órás munkaidőn belül 3 óra egybefüggő pihenőidőt tudott tartani. Ha a 3 óra folyamatos pihenőidőre nincs lehetőség, a munkaidő maximum 13 óra lehet. (A gépkocsivezető indulástól-érkezésig 13 órát tölthet úton).
Egy gépkocsivezető esetén a kötelező napi pihenőidő 11 óra megszakítás nélkül, két gépkocsivezető esetén 8 óra megszakítás nélkül.
Egy gépkocsivezető folyamatosan 4 és fél órát vezethet. A vezetési idő letelte után a vezetést kötelezően meg kell szakítania legalább 45 percre. Ha 4 és fél órán belül áll meg és nem veszi ki egyszerre a 45 perc pihenőt, először minimum 15 perc, utána minimum 30 perc megszakítás szükséges. 15 percen belüli megállás vezetésnek számít.
A gépkocsivezetőnek heti 2 pihenőnap jár. Lehetőség van arra, hogy az egyik héten 6 napot dolgozzon, utána 1 pihenőnapot kell kapnia. A következő héten már kötelező a 2 pihenőnap és a 3. hét végéig az egy elmaradt pihenőnap pótlása. Tehát vagy a második vagy a harmadik héten már csak 4 napot dolgozhat!
Fizetések
A fizetesek.hu adatai szerint a kamionsofőr bérsávja Magyarországon bruttó 369 823 - 909 368 Ft, az autóbuszvezetőé pedig 360 390 - 669 899 Ft között mozog.
A cégektől kapott információk szerint azonban a gyakorlatban inkább ennek felső sávját vagy még ennél is többet lehet keresni. Egy belföldi napi fuvarért 2023-ban Magyarországon nettó 30 000 forintot fizetnek a kamionsofőrnek (ez 20 munkanappal nettó 600 ezer forint). nemzetközi fuvarokkal pedig 1 millió forint felett lehet keresni. Igaz, utóbbival vállalni kell a családtól, a lakhelytől való akár egy hetes távollétet.
A BKV-nál a busz- és trolisofőrök átlagos fizetése eléri a havi bruttó 730 ezer forintot, de az állomány 20-25 százaléka ennél is többet, bruttó 850 ezer forintot visz haza. A pontos nettó bér sok tényezőtől függ, például a pótlékoktól és a ledolgozott évektől is, de a nettó nettó bér az 500 ezer forintot biztosan eléri.
Az Arrivánál 2023 első negyedévében az új belépők átlagosan nettó 480 421 forintot kerestek.
Állásajánlatok
Sofőr állások az Állásportálon találhatóak.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az AI korában új luxus lett, ha valódi ember válaszol az ügyfélszolgálaton. Balogh Péter, szoftverfejlesztő, üzletember és angyalbefektető friss... Teljes cikk
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
- Így lehetsz jobb vezető nőként 3 hete
- Organizational Development Manager 1 hónapja
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 2 hónapja
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 2 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 2 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 2 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 2 hónapja
- Ez a következő három év legnagyobb kihívása a pénzügyi vezetők szerint 2 hónapja
- Hullámlovasok és rallyversenyzők: HR-t vezetni időnként extrém sport 2 hónapja
- Németh Zsófia az ING Bank új HR vezetője 3 hónapja
- Itt a lista, ezek a kritikus tulajdonságok HR vezetőként 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja