Személyre szabott e-learning - tippek és trükkök
Az online képzések résztvevőinek céljai és kihívásai gyakorta nagyban hasonlítanak. Mindenki a használható és megbízható tudás megszerzésére törekszik, mely jól alkalmazható a mindennapi tevékenységek elvégzése során. E-learning szempontból mindez gyakorlatias és személyre szabott kurzusokat jelent, melyek sikeres elkészítéséhez gyűjtött össze néhány jó tanácsot az E-learning blog a HR Blogon.
1. Tanulóközpontú célmegfogalmazás
Az online tanulók számára általában számít, hogy lássák az alagút végén a fényt. Fontos tehát, hogy a megfogalmazott tanulási célok valóban relevánsak legyenek a résztvevők számára. Éppen ezért hasznos lehet előzetesen tájékozódni a jövőbeni tanulói elvárásokról akár kérdőívek, akár interjúk keretében, hogy azok már a tanulási célok megfogalmazásának szintjén beépítésre kerülhessenek a fejlesztési folyamatba. Nem elég tehát csak a szervezet szempontjait szem előtt tartani, érdemes a tanulóra is gondolni. Így a tanulók is motiváltabbak és könnyebben aktivizálhatóak lesznek, mely szintén nem egy utolsó szempont.
2. A tudásbeli hiányosságok behatárolása
A jövőbeni tanulók megismerése, a célcsoport feltérképezése a tudás és képességbeli hiányosságok beazonosításának is egy fontos eszköze lehet. Az előzetes feltérképezéshez a lehetőségek széles tárháza áll rendelkezésre a tesztektől egészen a szimulációkig. A megfelelően megválasztott eszközzel felmérhető a már meglévő tapasztalat, a témaismeret és a gyakorlati alkalmazás képessége is. Így könnyebb tisztán látni, hogy mi is az, amire a tanulóinknak valóban szükségük van, milyen tudásbeli hiányosságokat kell a fejlesztésnek áthidalnia.
3. Jól és jókor alkalmazott visszajelzés
A jól és azonnal alkalmazott visszajelzés amellett, hogy segít a pontatlanság beazonosításban, egyaránt képes a korrekcióra a megoldáshoz szükséges további információ, ismeret átadása révén. Ezzel az apró trükkel a tanulók könnyen pályára állíthatóak észrevétlenül tanulva hibáikból.
4. Szabad választás - tartalom és média
A tananyag személyre szabását nagyban elősegíti, ha változatos megoldásokat alkalmazunk, melyek közül engedjük a tanulót magát választani az elérni kívánt céloknak, preferált tanulási stílusnak megfelelően. Egyes tanulók könnyebben és szívesebben tanulnak hanganyagokból (podcast, webinár), míg mások inkább a vizuális típushoz tartoznak (online prezentáció, video demó). Amennyiben lehetőségünk engedi érdemes tehát többféle megoldást integrálni és hagyni a tanulót, hogy maga navigálhasson érdeklődésének megfelelően az egyes fejezetek között az egyhangú, lineáris lefutással szemben.
5. Belátható mérföldkövek
A motiváció kérdése mindig komoly kihívás az e-learning számára, mely fokozottan igaz az aszinkron tanulási folyamatok esetén. A személyre szabott tananyagokban a tanulóknak lehetőségük van saját céljaik kiteljesítésére. Hosszabb távú feladatok, elköteleződési igény mellett a kitartás azonban itt is könnyen megkérdőjeleződhet.
Gyakori probléma ez komplex célok kitűzése esetén, ahol érdemes lehet több apróbb mérföldkövet bevezetni. Ezen pontok könnyebben menedzselhetővé teszik az egész folyamatot, sőt mi több a tanulót is segítik az eligazodásban. A jól megválasztott mérföldköveknek köszönhetően könnyedén követhető az elért fejlődés, egyszerűbben megfogalmazhatóak a rövidtávú célok és az időbeosztás is hatékonyabbá válik.
6. További online források az aszinkron tanuláshoz
Az önálló tanulás, időbeosztás fontos eszközei lehetnek a megjelölt további források, melyek szabadon, bármikor elérhetőek. Ezek koncentrálhatnak egy-egy részterület érdeklődésnek megfelelő behatóbb elsajátítására, vagy akár a jobb megértés elősegítésére egyaránt. A különféle segédanyagok azt is lehetővé teszik, hogy a tanulók a tanulási stílusoknak megfelelő forrásokat választhassanak. Továbbá megoszthassák a munkahelyen elvégzendő és az akár otthon is elvégezhető tanulási lépéseket. Kifejezetten érdekes lehet, ha a tanulók linkek és források hozzáadásával maguk is hozzájárulhatnak a tananyag továbbfejlesztéséhez. A diákok által készített prezentációk pedig az elsajátítás fokmérői is lehetnek az információmegosztás mellett.
7. Folyamatos online támogatás biztosítása
A fentebbiek mellett a személyre szabott tanulási folyamatban mindig fontos, hogy az online támogatás kérdésére is gondoljunk. A támogatás számos formát ölthet: GYIK, fórum, közösségi média csoportok, azonnali üzenetváltás és direkt elérések megadása kombináltan. A megfelelő támogatás hiányában a tanuló könnyebben elbizonytalanodik, frusztrálttá válhat. Míg tanulótársakkal és a tanárral való együttműködés lehetősége nagy jelentőséggel bírhat, biztonságot ad a tanulók számára.
Összességében elmondható, hogy számos praktika áll rendelkezésre a kurzusok hatékonyságának növelésére. Ugyanakkor be kell látni, hogy a személyre szabott kurzusok koncepciója közel nem azonos az “egy képzés mindenkinek” elvvel. Az így megalkotott tananyag mindenki számára kínál valami személyre szólót.
E-learning blog
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Ezért nehéz a kkv-nak jó könyvelőt találni 3 hete
- Bejelentették: mérnöki nagyhatalommá tenné Magyarországot ez az új beruházás 3 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 1 hónapja
- Mégsem lesz miniiskola az ovikban? – ezt kell tudni az új kötelező fejlesztésről 1 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 1 hónapja
- Végzett az első, duális képzésű vegyésztechnikus évfolyam Kazincbarcikán 2 hónapja
- Az UNIQA csatlakozik a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének (MBTSZ) felsőfokú képzési programjához 2 hónapja
- A 3-22 éves népességből iskolarendszerű képzésben részt vevők aránya - grafikon 2 hónapja
- Saját képzési központot indított útjára a Ganz 2 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Ezek az iskolatípusok a legnépszerűbbek a nyolcadik osztály után 2 hónapja