A tudás esszenciája - fejlesztés vizualizációval
A vizuális kultúra nemcsak a fiatalokat ragadja meg. Bármelyik fejlesztési folyamat felgyorsítható, ugyanakkor elmélyíthető szimbólumok, piktogramok, képek használatával. Rajzkészség nélkül is használható eszközök, megtanulható apró fogások segítenek abban, hogy a tudás a résztvevőké lehessen. Emellett kedvvel, szenvedéllyel végezzék az újonnan tanult cselekvést, és ez már önmaga is változást generáljon. Olyan, gyermeki én-részletet érint meg a vizualizációs technika, amelynek a segítségével könnyeden, játszva lehet komoly dolgokat is megtanulni.
Vizuális evolúció
Az elmúlt fél év során meglehetősen nagy mintán végzett megfigyelés alapján, még tudományos háttér nélkül is felfedezhető a változás, ha aktívan alkalmazzuk a vizualizációs eszközöket. A World Caféval való ismerkedés során - amely a problémamegoldásnak nagyon hatékony eszköze - a kreativitást úgy fejlesztjük, hogy közben kávéházi hangulatban beszélgetnek a résztvevők. A gondolat-generálás folyamatát és a dokumentálást is megváltoztatja a rajzok, képecskék megjelenítése.
Míg régebben azok a fázisok, amelyek nehezebben lettek a résztvevők sajátjai, most a vizuális kultúra bevonásával szinte "beleégtek" a tudatba. Ugyanis, ha élmény tapad a tanulási folyamathoz, akkor az elindít egy automatikus működést. Azt vettük észre, hogyha megkínáltuk ezzel a lehetőséggel az embereket, akkor egy idő után a sajátjuknak kezdték érezni. Aki korábban csak a szürke listákat szerette, szimbólumokat használt, színes filctollakat kért. A színes, társasági együttlét pedig már önmagában gyümölcsöző.
Gyermekkorunkban a vizualizáció szinte az első nyelv, amellyel ki tudjuk fejezni magunkat. Ha egy kisgyerek közösségbe kerül, akkor még szűkös ahhoz a szókincse, hogy a félelmeit, szorongásait, örömeit, a számára fontos eseményeket elmondja.
Ezért hívja segítségül a képeket, formákat, rajzot, a festést, színezést, és ezen keresztül fejlesztik a gondolkodását, mozgását, analizáló és szintetizáló képességét is. Ennek a gazdag világképnek vet véget sok esetben az iskola. Csupán tantárggyá válik, és átveszi a helyét a hallás utáni tanulás, a racionális információ-feldolgozás. És az unalom. Ezen szeretnénk változtatni.
Tartalomjegyzék organikusan
A fejlesztési folyamatoknál egy évtizede még elfogadott volt a 3-4 napos tréningsorozat. Ma már lassan a kétnapos tréning is elképzelhetetlen időráfordítást jelent. Minden gyorsabbá vált, és ezért a megrendelők is elvárják a fejlesztőktől, hogy olyan módszereket találjanak, amelyek segítségével fele annyi idő alatt célt érnek.
Mi is ezért kezdtünk olyan módszereket kutatni, amelyekkel segíthetjük a lényegre látás erősítését. Így találkoztunk a vizualizációval, mint vivő módszerrel, és elképedtünk a hatásán. Azzal, ahogy gyakorlatilag kivontuk a sok, felesleges információt, és a tudásnak az esszenciája maradt meg, sokkal jobb hatást értünk el, mint a megszokott módszerekkel.
A "lényegvadászat" elfogadottabbá tette magát a tananyagot. Mióta a képzésekben egyre jelentősebb teret kap ez a módszer, azóta az eredményt tekintve komoly minőségi javulás figyelhető meg. Most már a résztvevők a problémagenerálás, és az abba beragadás helyett a megoldásra koncentrálnak. Ez pedig nagyon jó érzéseket kelt, ami önmagában segíti a munkát. Megfigyeltük, hogy könnyebb, gyorsabb lett a megértés folyamata, könnyebb lett az információ átadása. Az elvonatkoztatások sokkal egyszerűbbé váltak, plasztikusabbak a személyek, vagy folyamatok közti információs utak.
A vizualizációs eszközkészlet használatával arra kapunk lehetőséget, hogy visszatérjünk a "gyökereinkhez". Nem is sejtenénk, mennyivel könnyebbé válik a rajzok használatával az olyan, személyközi kommunikációs helyzet is, mint a coaching.
Kis képek, egyszerű szimbólumok segítenek komplex detektálásokban. Lehet, hogy pusztán racionális módon nem is tudja a coachee megfogalmazni a problémáját, vagy nem érzi sajátjának a feltárt problémát. De, ha a Visual Coaching Guide ábráinak a segítségével elevenít fel benyomásokat, személyes történeteket, tanulságokat, vagy fontos embereket, eseményeket kis ábrák kísérik, minden egyértelművé válik.
Indul a varázslat!
Akaratunkon kívül a szavakkal behatároljuk a gondolkodásunkat. Egy 50 szavas dia egy prezentáció során minden, csak nem gondolatindító. Ezzel szemben az ábráknak erejük van, de csak annak a kezében, aki tud vele bánni. Gondoljunk csak arra az amatőrből profivá vált, magyar mesekönyvíróra, akinek a három gyerekéről szóló történet-sorozat nem hiányzik egyetlen kisgyerekes család könyvespolcáról sem. Egyszerű, színes ábrák, a történetet kísérő, azt az érzelmi világgal összekötő rajzok. És a kicsik már meg is szerették az olvasást, a mesét. Ugyanezt a hatást szeretnénk kiváltani a fejlesztési folyamatokban a vizualizáció, a vizuális eszközök használatával.
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Olvasási idő: 3 perc - Szerző: Szabó Dorina. Teljes cikk
A Schaeffler-csoport egyik legnagyobb vállalata, a Schaeffler Savaria Kft. új, innovatív projektbe kezdett. Duális egyetemi mentor programot indított a... Teljes cikk
Próbavásárlással ma már nemcsak a kereskedelmi szolgáltatásokat lehet vizsgálni, hanem sok más szektort, így a HR területén is innovatív... Teljes cikk
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 3 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 1 hónapja
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 1 hónapja
- Az Egis Gyógyszergyár Zrt. kapta a Magyar Innovációs Nagydíjat 1 hónapja
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 2 hónapja
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 2 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 2 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Mentorprogram indul a kertészeti szakma utánpótlásának érdekében 2 hónapja
- Mennyit keresnek a trénerek? Mennyibe kerül a tréning? - elemzés a tréneri napidíjakról 2 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja