Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 6 hónapja

Új képzési paradigmák: diszruptív innováció a tréningpiacon?

Közhelyszámba megy, hogy manapság milyen mértékben alakítják át mindennapjainkat és szervezeti életünket olyan trendek, mint a digitalizáció, globalizáció, új generációk megváltozott igényei, a bizalom szerepének felértékelődése, vagy éppen a mérhetőség, eredményorientáltság fokozódása. Érdekes jelenség, hogy a tréning-tanácsadói iparág számos szereplője számára mégis mintha megállt volna az idő, és a múltban ragadtak volna. Az innováció lehetséges útjairól kérdeztük Bölcsföldi Lászlót, a FranklinCovey Magyarország ügyvezetőjét, aki az április 10-ei „Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban” konferencia előadója lesz.

images

images

Meddig tartható még a flipchart és a fénymásolt handout „uralma”?

Remélem, már csak nagyon rövid ideig - és ez egyébként csak a jéghegy könnyen látható csúcsa. Számomra is meglepő látni, hogy akár a külsőségekben, azaz a használt technikai eszközökben, átadott tananyagok minőségében is milyen kevesen álltak a fejlesztés útjára, a tanulási módokról, a tréningek tematikájáról, vagy az üzleti modellekről nem is beszélve. Magánemberként teljesen átalakultak az információfogyasztási és tanulási szokásaink - például hihetetlenül megnőtt a hang és különösen video alapú formátumok szerepe. Szerintem érzékelhető, hogy a szervezetek is mást szeretnének, mint régen. Nem irigylem őket, úgy látom, hogy a szállítók zöme felkészületlen erre. Persze nincsenek is könnyű helyzetben, sok esetben mikro- és kisvállalkozásokról beszélünk, akiknek a kérdésben szereplő flipchart papírra és fénymásolóra még futja, de a digitális tartalomfejlesztés vagy a nyomdai minőség már meghaladja a lehetőségeiket, persze sajnos néha az igényszintjüket is.

Milyen irányokba volna érdemes elindulnia a szektornak?

Azt hiszem, a legfontosabb a gondolkodásmódbeli váltás volna. Ideje volna eltávolodni a kész és kényelmes megoldásaiktól és elsősorban az ügyfeleket meghallgatni, az ő szükségleteikre választ adni. Hadd mondjak egy példát: Mi a FranklinCoveynál felismertük, hogy az ügyfelek nem feltétlenül egy kívülről jött bölcsre vágynak, aki miután átadta tudását kámforrá válik, hanem azt szeretnék, hogy a tudás, fenntartható módon, állandó „gondozással” házon belül maradjon. Ezért mi kialakítottuk a vállalati belső trénerek üzleti modelljét, ahol a cégeken belül képzünk ki embereket a FranklinCovey programok trénelésére és coacholására. Két éve egy konferencián meséltem erről egy nemzetközi tréningcég magyarországi vezetőjének. Hüledezve hallgatta és határozottan kijelentette, hogy náluk ez biztosan soha nem történhetne meg, nem fogják másnak átadni a szellemi tulajdonukat. Ők tudják. Mi meg azt látjuk, hogy ez a növekedésünk egyik legerősebb motorja.
Bölcsföldi LászlóA legfontosabb a gondolkodásmódbeli váltás volna

De a világ nem arra megy, hogy eleve mindent digitálisan tanuljunk?

A válaszom igen és nem. Egyrészt valóban vége annak a kornak, amiben kizárólag offline, tantermi elemekkel lehet eredményeket elérni. Ha valódi változást szeretnénk, ahhoz olyan számú „impact” szükséges, amelyet ma már nincs időnk és kedvünk sem csak tréningteremben befogadni. Másrészt úgy látom, hogy az sem megoldás, ha egy szervezet megvesz egy digitális katalógust, és abban hisz, hogy majd az emberek ott mindent megtanulnak. A statisztikák mást mutatnak. Úgy tudom, hogy a nagy digitális tréning platformokon átlagosan 7% azok aránya, akik belső indíttatásból, maguktól tanulnak. Ez sem tűnik túl hatékonynak. Szerintünk a legjobb eredményeket a „blended”, azaz kevert fejlesztési folyamatok hozzák, ahol élő és online eszközök keverednek, hosszabb időre széthúzva, sok különböző behatást biztosítva. Mindezt egy tudatosan összeállított terv mentén, amely megvalósítását folyamatosan elvárjuk és monitorozzuk.
Épp ezért hoztuk létre azt az előfizetéses konstrukciónkat, amit én csak a kiváló szervezeti kultúra fitneszközpontjának szoktam nevezni.
Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban

„Vállalati képzés-fejlesztés a digitális korban: Tréningkatalógus helyett tanulási kultúra” címmel konferencia a Magnet Közösségi Házban 2019. április 10-én. Program és jegyinformációért kattintson!


A szervezeti kultúrának edzőterem? Hogyan kell ezt érteni?

Ha komoly céljaim vannak a testemmel, jobban megéri egy éves bérletet váltanom az edzőterembe, és korlátlanul használnom az év során az ottani eszközöket, mint minden alkalommal külön jegyet váltani. A bérlettel ráadásul olcsóbban jutok az extra szolgáltatásokhoz is, mint a személyi edző vagy egy jó turmix a büfében.

Ez az elve az All Access Pass nevű konstrukciónknak is. Gyakorlatilag egy szellemi tulajdon bérleti megoldás, ahol az előfizetési időszak alatt az ügyfeleink szabadon felhasználhatják az összes online és offline tartalmunkat úgy, hogy ehhez még tanácsadói támogatást is nyújtunk. Persze az extrákra (pl. tréner) itt is komoly kedvezmény jár. Ez az innovációnk átütő erejűnek bizonyult, mert egy valós szükségletre kínált újszerű megoldást. De ez is csak egy példa.

Mindig arra biztatom a szervezeteket, hogy olyan szállítókat válasszanak fejlesztési partnernek, akik nem ragadtak a múltban. Figyelnek rájuk, értik, hogy mit szeretnének, és úgy fejlesztik megoldásaikat, hogy azok a leginkább illeszkedjenek az igényeikhez.

Fotó: Pixabay.com
Follow hrportal_hu on Twitter