kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Évekig porosodhatnak az állami finanszírozásban megszerzett diplomák

1996 óta a diploma megszerzésének előfeltétele a nyelvvizsga, ám nincs ma olyan hazai egyetem vagy főiskola, ahol a végzősök mindegyike közvetlenül a záróvizsga után venné át a felsőfokú végzettséget igazoló oklevelét, mert mindenütt vannak olyan diákok, akik nem rendelkeznek az ehhez szükséges nyelvvizsgával. Akad olyan intézmény, ahol a végzősök kétharmadának raktáron porosodik a diplomája.

A végzős hallgatók hamarosan elegáns diplomaosztókon fognak kezet a rektorokkal és tanszékvezetőkkel. Azt, hogy a hivatalos procedúra helyett, melyik intézményben hányan veszik át megkésve - nyelvvizsga hiányában - diplomájukat, csak nehezen becsülhető meg, hiszen a 48 megkérdezett intézményből csupán 7 intézmény közölte az elmúlt évek statisztikáit. Többen reakció nélkül hagyták erre vonatkozó megkeresésünket, vagy a hallgatók érdekeire és az intézmény presztízsére történő hivatkozással nem közöltek adatokat. Az OKM sajtóirodájának sajtóreferense e-mailben közölte, hogy nem rendelkezik hasonló statisztikával.

A Budapesti Corvinus Egyetem közléséből kiderült, hogy évről évre nő a diplomát diplomaosztókor átvevők aránya. Míg 2007-ben a hallgatók 85 százaléka vehette át a diplomát, addig a tavalyi évben már ez a szám 92 százalék volt. Az ELTE-n 2006-ban 88 százalék, 2009-ben 82 százalék vitte haza a diplomaosztó után a végzettséget igazoló dokumentumot. Az intézmény felmérése szerint a 2006-ban záróvizsgát tett hallgatóknak az 5,2 százaléka, nyelvvizsga hiányában a mai napig nem vette át a diplomáját. A Gábor Dénes Főiskolán 2008-ban a hallgatók 50 százaléka nem rendelkezett nyelvvizsgával.

2009-ben a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolán a végzősök 67 százaléka szerzett diplomát. A Magyar Képzőművészeti Egyetemen a végzősök közel 39 százaléka, a Színház és Filmművészeti Egyetemen 34 százaléka csupán a záróvizsga sikeres letételéről vehette át az igazolást. A székesfehérvári Kodolányi János Főiskola 2009. évi adatai szerint a végzősök közel 59 százaléka hagyta bent a diplomáját.

Révai András, az LSI Oktatási Park online nyelviskolájának tartalomszolgáltatási igazgatója elmondta, a hazai nyelvi képzés területén szomorú tendencia, hogy a diákok nyelvi kompetenciái felsőoktatási tanulmányaik során alig gyarapodnak. Vagyis jóval többen vannak azok, akik a középiskolai évek alatt - a rendszeres intézményes keretek közötti nyelvtanulásnak és a szülői kontrollnak köszönhetően - szerzik meg nyelvvizsga bizonyítványukat, mint azok, akik a felsőoktatásban eltöltött évek alatt tesznek szert stabil nyelvtudásra és szereznek nyelvvizsga bizonyítványt. "Az egyetemeknek és főiskoláknak nem alapfeladata a nyelvvizsgára történő felkészítés, és az erről való szakmai kommunikáció is hiányos. Pedig a nyelvi képzésekkel foglalkozó intézmények és a felsőoktatási szektor együttműködése mind a hallgatók, mind az intézmények érdekeit szolgálná. Senkinek nem érdeke, hogy az állami finanszírozásban megszerzett diploma évekig porosodjon a tanulmányi osztályok raktárain" - vélekedik Révai.

A KJF rektori hivatala elmondta, trendvizsgálatokkal mutatták ki, hogy a középiskolákból egyre jobb nyelvtudással kerülnek a hallgatók a főiskolára, ahol ezt a tudást el lehetne mélyíteni. Van olyan felsőoktatási intézmény, amely arra hivatkozik, hogy a hallgató az abszolutórium megszerzése után elveszíti hallgatói jogviszonyát, jogviszony nélkül pedig korlátlan idő áll rendelkezésükre hogy megszerezzék a nyelvvizsga bizonyítványt, ezért az intézmény számára indifferens, hogy ezt a záróvizsga évében vagy csak jóval később teszi-e meg az egykori hallgató. Több intézmény egyöntetű véleménye szerint az, hogy hányan nem tudják a sikeres záróvizsga után a diplomát átvenni, nem az intézmény oktatását minősíti, hanem a hallgató szorgalmát.

Révai András elmondta, bár nincs megkötés arra vonatkozóan, hogy a záróvizsga után mennyi időn belül kell megszerezni a nyelvvizsgát, a tapasztalatok szerint legtöbben néhány hónap alatt pótolják a mulasztást, mivel hiába sikeres a záróvizsga, diploma nélkül még mindig nehéz álláshoz jutni. Az LSI nyelvtanfolyamaira számos olyan résztvevő kapcsolódik be, aki már évekkel ezelőtt letette a záróvizsgát, nyelvvizsgával azonban még nem rendelkezik, éppen ezért az intézmény olyan együttműködés létrehozását szorgalmazná a felsőoktatással, amely mind a hallgatók, mind pedig az főiskolák és egyetemek érdekeit szolgálja.

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Újabb kétszázezer diák kap notebookot az államtól

A laptopok mellett háttértartalmakat és kiegészítő tudást is biztosítanak a gyerekeknek. Teljes cikk

Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk