kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Szakképzési hozzájárulás után, TÁMOP előtt

Cikkünkben röviden összefoglaljuk a vállalati oktatások finanszírozási lehetőségeinek változásait és a jelenlegi forrásokat. Íme néhány jó tanács arra vonatkozóan, miként érdemes megtalálni és kihasználni a lehetőségeket, hogy fejlesztési elképzeléseit megvalósíthassa idén is.

A múlt és a jelen

Magyarország fejlődése és versenyképessége tekintetében kulcskérdés, hogy a gazdaságot alkotó szervezetek munkatársaikat hogyan tudják képezni és tovább képezni, milyen megoldásuk van a szervezet folyamatos fejlesztésére. Az elmúlt 10 évben kiemelten a szakképzési hozzájárulás rendszere jelentette azt az évi több tízmilliárd forintos forrást a vállalatoknak, melyből képzési igényeiket finanszírozni tudták.

A törvény megalkotásakor az volt a fő szempont, hogy ösztönözzék a vállalatokat az alkalmazottak továbbképzésére, mivel ebben hatalmas lemaradásunk van az EU fejlettebb országaihoz viszonyítva. A rendszer óriási adminisztrációval járt, viszont erre épültek az oktatási programok és büdzsék, a HR részlegek számára életfontosságú mozgásteret jelentett. A vállalatok nagy része hatékonyan használta fel a forrásokat: nyelvi és informatikai képzéseket, szakmai és szervezetfejlesztési tréningeket, speciális és általános kompetenciafejlesztő programokat valósítottak meg.

A képzések szakképzési hozzájárulásra való elszámolhatósága a fent ismertetett módon 2012. január 1-jétől megszűnt, az erről szóló törvényt 2011. november végén fogadta el a Parlament. A vállalkozások jelentős része viszont a 2012-es oktatási tervében ugyanúgy épített a szakképzési hozzájárulásra, ezért komoly gondban vannak, hogyan valósítsák meg képzési, oktatási elképzeléseiket. A törvényi változások miatt kieső források pótlását a kormány EU pályázatból kívánja megvalósítani.

A TÁMOP 2.1.3 pályázat a vállalkozások versenyképességének növelésére, ezen belül a munkavállalók képzésének támogatására irányul. 2013-ig mintegy 21 milliárd forint forrást biztosít vállalati továbbképzésekre, akár 100 százalékos támogatással. A pályázat lényeges eleme, hogy mikro, kis- és nagyvállalatok számára is egyaránt nyitva áll, illetve az oktatás idejére a kieső munkabért is támogatja. A TÁMOP 2.1.3 pályázat társadalmi egyeztetése már megtörtént, várhatóan márciusban fog megnyílni a vállalkozások előtt.


Az érem két oldala



Bár a TÁMOP 2.1.3 pályázat igen rugalmas feltételeket biztosít, a budapesti és közép-magyarországi (KMR), valamint a vidéki (konvergencia) régiókra vonatkozóan a támogatás mértéke jelentősen eltér (lásd mellékelt ábra). Ez részben indokolt mivel, egyrészt a KMR régió már a korábbi években maximálisan kihasználta az ilyen típusú európai uniós támogatásokat, másrészt az uniós támogatások kiemelt szempontnak tekintik a vidéki régiók fejlesztését.










(Nagyításhoz kattintson a képre!)


Az ábra alapján láthatjuk, hogy a támogatás eloszlása a KMR régióra mindössze 1 milliárd, a konvergencia régióra pedig 20 milliárd forint. Ez azt jelenti, hogy az egy gazdasági szervezetre jutó TÁMOP forrás alig egytizede jut csak a budapesti és KMR cégeknek. Az elérhető pályázati kiírás alapján a KMR régióban a mikro- és kisvállalatok közül kb. 75-85 darab, a középvállatoknál 10-20 darab, a nagyvállalatoknál pedig 5-10 darab esélyes a nyerésre. Ugyanez a konvergencia régióban 1500-1700, 200-400 és 100-300 darab. Igaz viszont, hogy a vidéki telephellyel rendelkező KMR cégek a telephelyi dolgozók képzésénél (amelyek nem a KMR-ben vannak) a vidéki forrásból is "gazdálkodhatnak".

Ez azt jelenti, hogy ha nagy eséllyel el is akarjuk nyerni a pályázati támogatást, akkor nagyon gyorsan kell reagálnunk és a pályázatot benyújtanunk.

Különösen igaz ez a budapesti és közép-magyarországi régióban található cégeknél. Bár a pályázat kiírása cikkünk megjelenésekor még nem történt meg, a pályázat részletei már elérhetők. A pályázaton való indulást ez alapján kell mérlegelnünk, és a szükséges lépéseket még az indulás előtt meg kell terveznünk, elő kell készítenünk.


Hogyan pályázzunk?



Ha szeretnénk a TÁMOP-on indulni, nézzük meg, melyek azok a fontos szempontok, amiket figyelembe kell vennünk egy pályázati projekt indításánál! Kezdjük a legfontosabbal, a tervezéssel!

A vállalatoknál jellemzően nemcsak egy konkrét igény, hanem több különböző igény komplex kezelésére van szükség a pályázatokon belül. A pályázatok több szereplő magas szintű, összehangolt munkáját igénylik, ezért fontos a tudatos tervezés, a konkrét célok meghatározása, a gyors döntés és a jó projektvezetés.

1. Idő

Vegyük számításba, hogy a pályázatok kiértékelése, a szükséges szerződéskötések, esetlegesen közbeszerzés lebonyolítása, az oktatások tényleges beütemezése több hónapot is igénybe vesz. Képzéseink megvalósítása legjobb esetben nyár elején - illetve a szabadságolások miatt inkább ősszel - indulhat. Sürgős oktatási igényeinket, rövid távú célok megvalósításához kapcsolódó képzéseket tehát célszerűen ne tegyük bele a pályázatba!

2. Alkalmazzunk szakértőket

Szakértő az, akiknek a segítségével az üzleti igényeket optimálisan le tudjuk fordítani a konkrét képzési igények nyelvére. Ezután illesztjük azokat a pályázat kritériumaihoz, így a vállalat céljaihoz a legjobban illeszkedő oktatási megoldást kaphatunk. A komoly képző intézmények olyan komplex oktatási tanácsadást is kínálnak, melynek keretében pontosan felmérik és elemzik az üzleti célokat, az igényeket, a prioritásokat. Elemzik a projekt megvalósíthatóságát, számos esetben a képzések piaci követelményekhez és trendekhez való igazítása is a feladatok közé tartozik.

3. Pályázatíró

A pályázatíró cégek kiválasztásánál ügyeljünk arra, hogy megfelelő gyakorlattal, referenciákkal, rendelkezzenek az adott programban (TÁMOP), és legalább alapszinten képben legyenek (átlássák) a beadandó pályázat szakmai tartalmát, céljait. Alaposan járjuk körbe a pályázatírók cégek díjazásait is (sikerdíjas, pályázatírói díjas stb.), és nézzük meg, hogy az árért milyen szolgáltatásokat és milyen garanciákat biztosítanak a pályázatra. A pályázatok utólagos nyomkövetése, monitoringja és menedzselése a teljes pályázati projektciklusnak akár a kétharmadát is kiteheti, ezért nem mindegy, hogy ezen feladatok ellátását mennyiért és milyen támogatásokkal kapjuk meg.

4. Belső dedikált erőforrás

Mivel az oktatási pályázatok a pályázó céggel szemben igen szigorú dokumentálási és elszámolási követelményeket támasztanak, az ehhez szükséges belső erőforrást is biztosítanunk kell. A pályázatíró nem fog és nem is tud minden feladatot elvégezni, tehát szükségünk lesz legalább egy belső pályázati projektvezetőre, projektadminisztrátorra. A cégek sokszor alulbecsülik az adminisztrációs követelményeket. Fordítsunk erre kiemelt figyelmet, mert a pályázat elnyerése csak az első kis mérföldkő a teljes projektben, és sok pályázatnál az erőforrások hiánya problémát okozhat a támogatás lehívásában.

Jó hír, hogy a mostani TÁMOP 2.1.3 pályázat esetében részben elszámolható a cég alkalmazásában álló pályázati projektvezető és a pénzügyi vezető költsége is.

5. Lehetséges beszállítók megválasztása

Ügyeljünk arra, hogy a képző intézményeknek FAT akkreditáltnak kell lenniük, és a pályázatba beadandó képzések egy részének is (cégmérettől függően) programakkreditációval kell rendelkezniük. Ideális esetben a pályázatba pontosan azon képzések nevének kell bekerülniük, melyek később megvalósításra is kerülnek (ha erre nem figyelünk előre, sok-sok adminisztratív problémánk lehet.) Természetesen van lehetőség a módosításra, de ez ismételt csúszást okozhat a képzések lebonyolításában.

Ha van rá lehetőség, válasszunk olyan képző intézményt, ahol a fenti szolgáltatásokat egy közös megoldás csomagban kínálják; ennek segítségével jelentős időt, utánjárást (és így pénzt is) takaríthatunk meg a pályázat tartalmi-szakmai előkészítése és későbbi követése és zárása során. Egy alaposan körbejárt és jól megtervezett oktatási pályázati projekt már több mint fél siker a beadás előtt, és rengeteg utólagos pluszmunkától kímélhetjük meg magunkat!

6. Belső kommunikáció, lebonyolítás

A legjobban összeállított oktatási terv sem tud hatékonyan megvalósulni, ha a munkavállalók inkább nyűgnek, mint hasznos időtöltésnek érzik az oktatásokat. Helyezzünk hangsúlyt ezért a szervezeten belüli kommunikációra! Ismertessük az érintett munkavállalókkal a pályázat célját, fontosságát, üzleti céljait; vonjuk be őket a képzési igények felmérésébe, összeállításába! Magyarázzuk el, miért lesz jobb nekik és a vállalkozásnak a továbbképzések által; alakítsunk ki erre épülő motivációs rendszert számukra! Bár a pályázatok "talált pénzt" jelenthetnek a vállalatok számára és nagyon sok képzés megvalósítását tehetik lehetővé, nem szabad túlvállalni magunkat. Egy agyonbonyolított, nem jól előkészített pályázati projekt időben kifuthat a megvalósításra szánt időből. A többletmunkával járó kieső munkabérek nem térülnek meg és üzleti értéket sem fognak jelenteni.

Próbáljuk a képzési igényeket a cég rövid és középtávú üzleti céljaihoz igazítani, legyünk racionálisak a képzések időbeli lebonyolításában, ütemezésében! Vegyük figyelembe a pályázat adminisztrációs időigényeit is! Állítsuk fontossági sorrendbe az igényeket, kérjük ki szakértők tanácsát!


Esélyek/Lehetőségek



Vidék:
A fentieket összegezve próbáljuk meg optimalizálni a lehetőségeinket! Ha a vidéki (konvergencia) régióban tudunk indulni, cselekedjünk gyorsan, használjuk ki a lehetőséget, és próbáljunk a lehető legtöbbet kihozni a pályázatból!

KMR:
Nézzünk szembe a realitásokkal! Amennyiben a közép-magyarországi régióban indulunk, tekintsünk a TÁMOP-ra úgy, mint egy jó támogatási lehetőségre, kiegészítő finanszírozási forrásra. Ha a pályázati anyagot rövid időn belül és ésszerűen össze tudjuk állítani és be tudjuk adni a kiírás első pár napjában, csak akkor induljunk el rajta. Ne csak erre alapozzuk oktatási tervünket! (Lásd ábra a valószínűségekről és elérhető forrásokról.) Különösen akkor ne, ha sürgős vagy a pályázatba nem integrálható képzési igényeink is vannak.


Ha úgy döntünk, hogy nem akarunk vagy nem tudunk indulni



A képző cégek is tisztában vannak azzal, hogy a szakképzési hozzájárulás felhasználási lehetőségének megszűnése óriás kihívás elé állította a vállalatokat.

Érdemes felderíteni és kihasználni a képző intézmények által biztosított költséghatékony megoldásokat. Ilyenek például az e-learning megoldások, az időben rövidebb, intenzívebb és különböző mértékben testreszabott képzési formák, on-line tanfolyamok. Figyeljük a kedvező finanszírozási konstrukciókat, mint például az időszakos akciók, kedvező keretszerződések, tanfolyami utalványok. Éljünk ezekkel, segítségükkel sok esetben jelentős összegeket takaríthatunk meg, és tarthatjuk magunkat az eredeti oktatási tervünkhöz.

A pályázat tervezete, a társadalmi egyeztetés részletei:

  • Munkahelyi képzések támogatása nagyvállalkozások számára (támop-2.1.3.c-12/1,2)
  • Munkahelyi képzések támogatása középvállalkozások számára (támop-2.1.3.b-12/1,2)
  • Munkahelyi képzések támogatása mikro-és kisvállalkozások számára (támop-2.1.3.a-12/1,2)

    Nyisztor József ügyvezető igazgató
    Training360 Kft.
    • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Keddtől lehet pályázni Az Év felelős foglalkoztatója pályázatra

    A vállalkozások öt kategóriában pályázhatnak a díjra. Teljes cikk

    Legyen befogadóbb a foglalkoztatás jövője: májusban rendezik az EU Sokszínűségi Hónapot

    Az EU Sokszínűségi Hónap minden májusban a méltányos munkakörnyezet megteremtését hivatott előmozdítani egy minél inkább egyenlő esélyeken... Teljes cikk

    Pályázat indul az egyetemeknek tudományos és innovációs parkok létrehozására

    340 milliárd forintnyi pályázat indul csütörtökön az egyetemek számára tudományos és innovációs parkok létrehozására - jelentette be Hankó... Teljes cikk