kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Visszajelzéssel a megtartásért

A magyar munkavállalók körében végzett kutatások alapján a munkahelyválasztást és a munkahellyel való elégedettséget döntően befolyásoló tényezők sorrendje az utóbbi években nem változott. Továbbra is a vonzó munkabér és juttatási csomag van az élen, ám emellett fontos szempont a vállalat stabilitása, a munkahelyi légkör, a kollégákkal és a vezetővel való kapcsolat, a munka-magénélet egyensúlyát szem előtt tartó vállalati kultúra, illetve a karrier és fejlődési lehetőségek. A dolgozók megtartásáért tett erőfeszítések szempontjából ezért is érdemes az olyan, nulla forintos eszközöket bevetni, mint amilyen a visszajelzés.

Visszajelzéssel a megtartásért pannonjob-

Hogyan válhat a visszajelzés a megtartás egyik hatékony eszközévé?

A visszajelzés egy gyűjtőfogalom, mert bele lehet érteni az olyan, sokszor tudattalan, elismerést kifejező gesztusokat, mint egy széles mosoly, egy üdvözlő kézfogás, egy bátorító hátbaveregetés, vagy a figyelmes hallgatás és bólogatás, amikor a másik épp elmesél nekünk valamit. Úgy vélem, lebecsüljük ezeknek az apró gesztusoknak a munkahelyi légkörre és a munkatársak jó érzésére gyakorolt hatását, pedig mindben ott van az üzenet: fontos vagy, látlak, figyelek rád!

De ennél természetesen tovább is mehetünk. A jókor és jól adott visszacsatolás elengedhetetlen eszköze a kollégák szakmai, vagy épp készségszintű fejlesztésének. Minden, amit a világról tudunk, már gyermekkorunk óta visszajelzések által sajátítottuk el. Így kaptunk a szüleinktől engedélyeket és tiltásokat, így tanultuk meg az anyanyelvünket vagy a beilleszkedéshez szükséges közösségi szokásokat. A visszajelzés olyan eszköz, ami vagy megerősít és ösztönöz egy viselkedést arra, hogy folytassuk azt, vagy épp segít abban, hogy változtatni tudjunk a nem hatékony, nem eredményes szokásainkon, gyakorlatainkon.

A visszajelzés tényleg kemény dió?

Egy kollégától hallottam a mondást, hogy a visszajelzés olyan, mint a dió. Ha csak hozzád vágják, nagyon tud fájni. De ha segítenek feltörni, akkor a belseje tápláló, vitamindús és finom.

A másik hitem, hogy nem létezik pozitív vagy negatív, hanem csak visszajelzés van, amit, ha jó szándékkal, konstruktív módon adunk és kapunk, akkor az igazi ajándék. Emellett persze fontos, hogy:

  • legyen konkrét a dicséret is és az építő kritika is,
  • irányuljon a viselkedésre (magatartása, kommunikációra, teljesítményre, hozzáállásra) és ne a személyre,
  • ne késlekedjünk vele, egy adott magatartás kapcsán lehetőleg minél rövidebb időn belül adjunk visszajelzést,
  • a másik fél értse meg a viselkedése másokra gyakorolt hatását,
  • javaslat, vagy kérés megfogalmazásával segítsük a másik tanulását, fejlődését abban, hogy mit folytasson, hagyjon abba, vagy kezdjen el,
  • adjunk teret a megértésre, kérdezésre, egyeztetésre is.  

Hogyan legyen ajándék a visszajelzés?

Kim Scott – aki a Radical Candor (magyarul radikális őszinteség) című bestseller írója – TED előadásában könnyed stílusban és életszerű példákkal vázolja fel, hogy milyen szemlélettel közelítsünk a visszajelzéshez.

Először is: igazán építő és fejlesztő hatású visszajelzést akkor tudunk adni, ha a másik személlyel törődünk, megvan köztünk a bizalom, és közben képesek vagyunk kihívás elé is állítani és nyíltan, direkten „challengelni”.

Ha csak a törődésre fókuszálunk, akkor beleeshetünk a romboló empátia (Ruinous Empathy) csapdájába, mert félünk attól, hogy megsértjük a másik érzéseit, vagy tartunk a konfliktustól.

Ha pedig csak nyersen közöljük a kritikánkat, akkor a kellemetlen agresszió (Obnoxious Agression) mezsgyéjére tévedhetünk, amikor a másikban könnyen keletkezik ellenállás a véleményünk meghallgatásával és befogadásával szemben.

Ám a legrombolóbb mind közül a manipulatív kétszínűség (Manipulative Insincerity), aminek mozgatórugója gyakran a népszerűség és az elfogadás megőrzése.

A radikális őszinteség (Radical Candor) gyakorlásához tehát nélkülözhetetlen az, hogy fontos legyen nekünk a másik, hogy tiszteljük őt, és ezért tegyünk energiát abba, hogy a visszajelzéssel megerősítsük és elismerjük, vagy támogassuk abban, hogy jobbá és sikeresebbé válhasson. Ezáltal válik a visszacsatolás olyan eszközzé, ami támogatja a megtartást, a fejlődést és a jó csapatlégkört.

Ha te is szeretnél jobb visszajelzéseket adni, vagy kapni a munkahelyen, vagy a magánéletben, várunk a Vezetői visszajelzés bátran nyílt képzésünkön.   

Képzéseinkkel kapcsolatos további információk: Hajdú Édua, [email protected]

Forrás: https://www.radicalcandor.com/

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Új cégcsoportos modellek. Cégközösségekben a biztonság!

Eddig a cégcsoport a vagyonkezelőt és a vagyonát neki átadó termelő, szolgáltató egységek rendszerét jelentette egy tulajdonosi körön belül. Teljes cikk

Kihirdették az idei BeneFit PRIZE 2025 – for Happy Employees pályázat győzteseit a Budavári Lovardában

Idén negyedik alkalommal adták át a BeneFit PRIZE 2025 díjakat. A gálával egybekötött díjátadóra november 13-án, a Budavári Palota Lovarda... Teljes cikk

Emelkedik a 2026-os EU Kék Kártya bérminimum – mit jelent ez a munkáltatóknak?

2026-ban változik a Kék Kártyás munkavállalók bérminimuma – a jogszabály már megjelent, a felkészülés most kezdődik. Cziczárdi Györgyi, az... Teljes cikk