kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 6 éve

A tudásmegosztás buli (lehet) akár vállalaton belül is

A technológia visszavonhatatlanul részévé vált a tanulásnak és a tudásátadásnak. Még ha a közoktatás ehhez nehezen is zárkózik fel, a vállalati tudásátadásban egyre változatosabb eszközök állnak rendelkezésre. Egyre inkább a „blended learning” jellemző, amely az online és a hagyományos oktatási módszerek vegyítését jelenti. Ahogy más területeken is egyre nagyobb szerep jut a közösségi médiának, ez a tanulásra is igaz: teret hódít a social learning és természetesen a videó. Ezt az egyértelmű tendenciát látta a németországi Learntec konferencián Toldi Gábor, toborzási szakértő, a Social Talent partnere.

Az egyik nem kicsit meglepő arányszám, hogy az emberiség tudásanyagának fele már elérhető videón, így a tudásátadásnak ez a módja megkerülhetetlen lett, az egyik alapvető tájékozódási forrás. Mint Toldi Gábor elmondta, a Learntecen kiállítók két óriási csarnokot töltöttek meg, amelyen két alapvető szegmenst a közoktatást és a vállalati tudásátadást fedték le. A digitális információátadásban jelen lévő legnagyobb szoftvercégektől a területen érdekelt kisvállalkozásokig.

Érdekes tendencia, hogy a szolgáltatók nagy része, hozzávetőleg 80%-a, még mindig elsősorban e-learning keretrendszert árul, amelyet a vásárló ügyfél kellene, hogy megtöltsön tartalommal. Így Toldi Gábor szerint a kulcs és a jövő a tartalomban van. Ugyanis sok esetben hiába van egy remek e-learning szoftvere egy cégnek, ha arra nincs meg a megfelelő erőforrás és tudásanyag, hogy saját tartalommal feltöltsék. Így tartalom nélkül pedig ezek az eszközök gyakorlatilag haszontalanok lehetnek.

A másik nagyon divatos irányzat a virtuális valóság használata már ezen a piacon is, ugyanakkor ennek az eszköznek gyakran még kiforratlan a helye a képzési-fejlesztési folyamatokban, ráadásul a vizuális megvalósításuk is hagy még kívánnivalót maga után. Azért persze jó példa is akad közöttük, így például a Viscopic fejlesztése, amelyet kifejezetten a német vasúttársaságnak a Deutsche Bahnnak dolgoztak ki. A cégnél komoly problémát jelentett a váltószerkezet szerelése az egész ország területén. 8000 embernek kellett megtanítani a módját úgy, hogy ezt nem lehet tantermekben oktatni. Logisztikai szempontból és az oktatást igénylők nagy száma miatt egy rémálomnak tűnt a feladat. Erre nyújtott megoldást a vasúttársaságnak speciálisan lefejlesztett VR (virtual reality) és AR (augmented reality: kiterjesztett valóság) eszköz, amelyen keresztül virtuális tantermekben tudják megtanítani a szükséges szerelési lépésekre a 8000 dolgozót.

Közösségi tanulás: „egyedül megélni valamit, és nem megosztani, csak fele akkora móka”

A másik erőteljes tendencia a közösségi tanulás, amely már eddig is jelentős teret hódított, gondoljunk csak a videómegosztókon terjedő TED előadásokra vagy a világ legnevesebb egyetemei által meghirdetett ingyenes, online elérhető kurzusokra.

Az egymástól és együtt tanulás mindig is az emberiség sajátja volt, de a közösségi oldalak, az ilyen-olyan információmegosztó lehetőségek újra a figyelem középpontjába emelték, ráadásul ahogy az intézményes oktatás, a közoktatás egyre inkább csak loholni igyekszik - ha egyáltalán - a kor elvárásai és igényei után, az ezeken a kereteken kívül elérhető tanulási lehetőségek is felértékelődnek. Az informális tanulásból és a közösségi együttműködésből lett a közösségi tanulás. Annak meghatározása, hogy ez a fogalom módszert vagy inkább a körülményeket jelenti megoszlanak a vélemények. Az egyik fontos momentuma, hogy az új ismeretet nem csak prezentálni kell, hanem alkalmazni is, vagyis el kell kezdeni róla egymással beszélgetni, gyakorlatban alkalmazni. Míg a körülmények kapcsán az meghatározó, hogy az együtt tanulás eredményeként új közösen lértrehozott tartalom születik, vagy a tanulás során a többieket meg lehet figyelni a tanult tevékenységek közben. Ma a közösségi tanulás helyszíne gyakran az online tér, amely segíti a tanulási folyamatot, a fenti említett irányok mentén.

Vállalati keretek között is működhet ez az egymásnak átadott tudás, nem csak a hagyományos módon, például mentorokon keresztül, hanem itt is be lehet vetni a rendelkezésre álló digitális eszközöket, tudásmenedzsment rendszereket kifejezetten a már rendelkezésre álló tudás megosztására is, ami így jóval több kollégához juthat el, mint ahánynak mentort lehet biztosítani vagy tréninget tartani. (Máris javítható a munkavállalói élmény!) A rendelkezésre álló tudásbázisok jobb kihasználása fenntarthatóvá teszi a képzési folyamatot valamint értéket teremt vele a tudást megosztó személy, amelynek minden érdekelt fél számára pozitív hatása lehet. Persze ehhez az is szükséges, hogy ez ne csak a tartalmat alkotó személy plusz erőfeszítése legyen, hanem a céges kultúra értékelje. Az alkotónak pedig adjon a kezébe eszközöket, készségeket, amelyekkel valóban jó tartalmakat tud előállítani.

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - A tudásmegosztás buli (lehet) akár vállalaton belül is
2. oldal - A tanuló szoftver használatát sem árt tanítani
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben?

Rengeteg érzelem, meggyőződés, konfliktus és öröm, egymástól tanulás és összefeszülés övezi az interkulturális szervezetek működését. A... Teljes cikk

A munkavállalók készségfejlesztése elmaradásban van, pedig fenekestül felfordul a munka világa

A generatív mesterséges intelligencia (AI) térnyerésével a munkavégzéshez szükséges készségek 2030-ra várhatóan 68%-kal változnak majd... Teljes cikk

A tanár is munkavállaló!?

Employer branding, toborzás, munkáltatói márka, karrierút, megtartás, juttatások, bérbenchmark stb. Szinte már elcsépelt szavak, unalomig... Teljes cikk