kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

A vállalati önkéntesség érték

Ha végeztünk már önkéntes tevékenységet jól ismerjük a kérdést: „Minek csinálod, ha nem kapsz érte pénzt?” Erre a kérdésre mindenkinek megvan a saját válasza és talán nincs is két egyforma. A vállalati önkéntes tevékenységet végzők önkéntes, és munkamotivációit kutatta szakdolgozatában Mészáros Ágnes, az Eszterházy Károly Főiskola végzős Emberi erőforrások szakos hallgatója.

Ezek a dolgok természetesen a teljesség igénye nélkül lehetnek azért, mert az egyénnek igénye van a társas kapcsolatokra vagy szeretne segíteni valakin vagy olyan is, aki úgy gondolja, hogy jól jöhet még az élete során ez a tapasztalat. Főként milyen jól mutathat ez majd az önéletrajzában, hiszen most már sok helyen van értéke az önkéntes tevékenységek során szerzett tapasztalatoknak.

Mindezeken kívül ma már nagyon sok vállalat támogatja a társadalmi szerepvállalás keretein belül önkéntes tevékenységet, habár a tanulmányok azt mutatják Magyarországon ez napjainkban még inkább kényszer, mint nagylelkű cselekedett. Mindazonáltal a Nielsen kutatása szerint nagyobb valószínűséggel választják a magyar fogyasztók azt a terméket, aminek gyártója végez CSR (Corporate Social Responsibility) tevékenységet (Nielsen Kutatás, 2014).

A szakdolgozatom témája az önkéntes és a munkabérért végzett vagy fizetett munka motiváció szerinti összehasonlítása. Ennek bemutatására, illetve vizsgálatára úgy gondolom, hogy az egyik legjobb mód lehet, ha a dolgozók önkéntes és a munkakörük által behatárolt munkáját és annak motivációit komplexen vizsgáljuk. Hiszen jól látható, hogy ők mind a két vizsgálni kívánt csoportnak tagjai. A kutatásomhoz megfelelő személyek felkeresése nem volt túl egyszerű, éppen ennek köszönhető az alacsony kitöltési szám, ami nehezítette a kutatás pontosságát. A kapott adatok nem tekinthetők reprezentatívnak. Ezzel ellentétben úgy gondolom - a mintámra vonatkozóan mindenképpen-, hogy megközelítőleg pontos adatokat kaptam a jelenleg vállalati önkéntes programban részt vevő dolgozók motivációs struktúrájáról.

A kutatási eredményeim alapján először is el kell ismernünk, hogy a vállalati önkéntességet végzők számára ez a tevékenység olyan élményt ad, amiért úgy gondolják, hogy máskor is szeretnének részt venni egy ilyen programon. Kijelenthető, hogy habár a tapasztalatok azt mutatják, hogy főként csapatépítésre szolgálnak az ott részt vevőket főként az önzetlen, segítő értékek és a megértés szükséglete motiválja. Volt szerencsém részt venni egy vállalati önkéntes programon az Önkéntes Központ Alapítvány (ÖKA) jóvoltából. Ott elhangzott egy mondat, ami szerintem jól körvonalazza ezt. Az egyik résztvevő úgy nyilatkozott, hogy: „Még sosem voltam olyan csapatépítésen, amikor tettünk is valami jót, de nagyon tetszett.”

Az is jól látható volt az eredmények alapján, hogy az ilyen programokban résztvevők főként magasabb végzettséggel rendelkeznek, és szellemi munkát végeznek. Ezek az emberek elégedettebbek a munkájukkal, biztos és érdekes a munkájuk, valamint kevesebb esélyt látnak arra, hogy munkahelyet váltsanak. Azt azért meg kell említeni, hogy vannak olyanok közöttük, akik már kinőtték a munkájuk adta lehetőségeket és ezért mégis váltanának. A munkamotivációk alapján azt láthatjuk, hogy a nők sokkal inkább motiváltabbak, mint a férfiak. Beleértve a külső és belső motivációjukat is. A kutatásban legtöbb pontot a társas kapcsolatok igénye kapta. Valamint az összehasonlítások azt mutatják, hogy még az érték dimenzió az önkéntes motivációban kerekedett felül, a munkában sokkal fontosabb a személyes növekedés és a társas kapcsolatok.
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Dolgozói motiváció 2024 - top 10 nem pénzbeli motivációs eszköz

Nem csak a pénz számít - a vállalatok folyamatosan dolgoznak azon, hogy különböző, béren kívüli motivációs eszközökkel is javítsák a... Teljes cikk

Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők

Megnövekedett munkaterhelésük ellenére optimisták a női felsővezetők a vállalati növekedést, a társadalmi változásokat, a nemek közötti... Teljes cikk

A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk