A vezetés munkáját szolgálja a személyügyi kontrolling
A szervezet sikere elsősorban a munkavállalók tudásán, szakértelmén múlik, illetve a munkavállalók motiváltságától függ, ami felszínre hozza és fokozza teljesítményüket. Ennek eléréséhez világos célokat kell megfogalmaznunk, amelyhez segítségül hívhatjuk a kontrollingot, amely képes ezek teljesítését figyelemmel követni, illetve az eredményeket ellenőrizni.
Egy HR-es munkájának végső célja, hogy a munkavállalók elégedettek legyenek munkahelyükkel, és a dolgozókat megfelelő ösztönzéssel meg tudjuk tartani illetve motiválni tudjuk őket a céljaink érdekében. A szakember szerint tévedés azt hinni, hogy a HR egyenlő a toborzással, kiválasztással, teljesítmény-karriermenedzsmenttel, bérezéssel-ösztönzéssel, képzés-személyzetfejlesztéssel. Ezek a klasszikus területei ennek a szakmának, ennél sokkal komplexebb feladatokat takar. Ha ezek a feladatok nem alkotnak rendszert, nem lehet helyesen látni az egyes elemek súlyát, fontosságát.
A vállalati működés értékláncának egyik legfontosabb vonala az emberi erőforrás állomány növekedésének, valamint konfliktusmentes csökkentésének a menedzsmentje. A kettő között található a korszerű személyügyi tevékenység legfontosabb eleme, a teljesítmény célkitűzés és a teljesítményértékelés. Ez utóbbi a fejlesztő projektek tervével együtt indítja be a HR legfontosabb folyamatait, amely a meglévő emberi erőforrás állomány minőségének javítását szolgálja és egyik legfontosabb célja, hogy a munkavállalói elégedettséget biztosítsa. Ha ezen értéklánc mentén minden egyes személyügyi tevékenység elemet megtervezünk, akkor előáll a HR költségterve is (például a toborzásnál meg kell tervezni a hirdetési költségeket, az elbocsátásoknál a végkielégítéseket) - mondta Dr. Boda György, aki szerint azonban nem elég csak a személyügyi tevékenység értékláncában gondolkodni. Rengeteg kérdés adódik még, mint pl. hogyan állítsuk be a humán erőforrás nagyságrendjét, ki legyen a munkaerő, tényleg azt csinálja-e a dolgozó, amit elvárok tőle. Ezeket a kérdéseket csak akkor lehet megfelelően megválaszolni, ha kilépek a személyügyi tevékenység értékláncából, és ugyanezen kérdéseket a vállalati stratégia szempontjaival is egyeztetem - magyarázta a szakember.
A HR tevékenységet egy szélesebb összefüggésrendszerben kell értelmezni és optimalizálni. Így az alap feladatok mellett a HR-eseknek képzési és továbbképzési, ösztönzési, teljesítményértékelési, karriermenedzsment rendszereket kell kialakítaniuk, karbantartaniuk, amit akkor tudnak eredményesen megoldani, ha az egész vállalat működésében gondolkodnak, a szervezeti folyamatokat átlátják. Olyan új elemekkel egészül így ki munkájuk, mint a szervezeti stratégia kialakításában történő részvétel, HR-stratégia kialakítása, és politika megfogalmazása, munkaügyi kapcsolatok rendszerének, szervezeti kultúra kialakítása, kommunikációs rendszerek létrehozása stb.
Nem véletlenül válik a modern vállalatvezetést támogató kontrolling egyre kiemeltebb funkcióvá, amely magába foglalja a vállalkozás céljainak meghatározását, a célok teljesítésének figyelemmel kísérését és az eredmények ellenőrzését. A kontrolling képes vállalati és a szervezeti egységek szintjén célokat meghatározni, ezek teljesítését figyelemmel követni, a teljesítés folyamatát ellenőrizni, valamint a céleltéréseket kimutatni. A kontrollingon belül a tervezés, az ellenőrzés és az információellátás a vállalkozás stratégiai céljaihoz kapcsolódik, a célok megvalósítását szolgálja.
Kontrolling módszerek: BSC, benchmarking
A kontrolling megfelelő mutatók segítségével kimutatja a költségek tervezettől való eltérését, feltárja az eltérés okait, és determinálja a tervezett cél elérése irányába ható beavatkozás, intézkedés tartalmát. A személyügyi kontrolling mutatószám rendszere igen szerteágazó, mivel az emberierőforrás-gazdálkodás bonyolult funkciók összessége. A stratégiából levezetve ki lehet dolgozni egy úgynevezett kiegyensúlyozott mutatószámrendszert - Balanced Scorecard-, amely alapján feltárhatók a BSC négy nézőpontja (pénzügyi teljesítmény, vevői kapcsolatok, működési folyamatok, tanulás-fejlődés) közötti kapcsolatok, ok-okozati összefüggések. Ezáltal a tulajdonosok a számukra fontos mutatók alakulásáról könnyen tájékozódhatnak, a menedzsment a célok és az eredmény mutatók segítségével egyértelműen képes ellenőrizni a stratégia megvalósítását, a teljesítmény mutatók alapján világosan megfogalmazhatók a szervezeti feladatok, a stratégia megvalósítását szolgáló akciók. Mindehhez még az egyéni érdekeltséget is lehet, illetve szükséges kapcsolni.
A BSC szintjei: a legmagasabb a tetszőleges számú scorecard, amely a vállalati stratégia leképzésére szolgál. A következő a scorecardokon belül létrehozható nézőpontok szintje. Lefelé tartva a szintek között, a nézőpontonként eltérő stratégia cél vagy kulcsterület következik, a vevőperspektíván belül ez például a vásárlói elégedettség lehet. Ez alatt található a konkrét méréseken alapuló, függő és független mutatók szintje. Az utolsó a dimenziók szintje: vizsgálhatjuk összességében, illetve különböző dimenziók, így ügyféltípus, területek, vagy például eltelt időszak szerint.
A követhető és mérhető - elsősorban a vásárlói, és a pénzügyi nézőpontokra jellemző mérőszámokat úgynevezett utólagos, vagy eredménymutatóknak, lag indicatoroknak nevezzük. A cselekvés irányát pedig az előremozdító teljesítményokozók, a lead indicatorok jelzik, utalva arra, hol kell az eredménymutatók javítása érdekében beavatkozni. Ilyen például a munkavállalói elégedettség, amely azt is jelzi, mit tegyünk, nevezetesen motiválhatjuk hatékonyabban munkatársainkat. A tapasztalatok szerint a megalkotott mutatók tényleges mérése a BSC bevezetések legkritikusabb pontja. Éppen ezért egyes, csak ritkán mérhető mutatók mellé a nézőponttal kapcsolatos, gyakrabban az üzleti folyamatokból közvetlenül mérhető mutatószámokat is keresni kell.
A személyügyi kontrolling gyakran alkalmazza eszközként a benchmarkingot. A benchmarking révén a szervezet saját teljesítménymutatóit, működését, folyamatait hasonlítják össze más hasonló cégek azonos paramétereivel. Az összehasonlítás vonatkozhat a személyi állománnyal kapcsolatos valamennyi jellemzőre, a munkavállalókkal összefüggő kemény (nem, kor, jövedelem stb.) és lágy (képességek, készségek, tudás) tényezőkre, amelyekhez mutatók rendelhetők. A mutatók alapján az elérendő célok kijelölhetők, megfigyelhetők és értékelhetők. A benchmarking alapján meghatározott jellemzők szerint kimutathatók a szervezetek közötti eltérések, illetve feltárható az eltérés csökkentésének lehetősége. Mindez elősegíti a döntések eredményességének mérését, valamint folyamatfejlesztésre ösztönöz.
Szilágyi Katalin, HR Portal
- 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. Részletek Jegyek
- 2024.05.16Atipikus foglalkoztatási formák – Dr. Bankó Zoltán Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk
Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk
Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk
- Aki okos, az jobban teljesít? 9 hónapja
- Íme, az ország 10 legjobb alapítványi és magániskolája! 12 hónapja
- Munkaerő-tervezés nélkül nem megy 1 éve
- Az adatvezérelt toborzásé a jövő: Mire figyelj recruiterként? 1 éve
- A munka csak egy része a kirakósnak, ami az életünk 2 éve
- Elhunyt Horváth Péter cégalapító, a kontrolling szakértője 2 éve
- 7 HR mutatószám, amelyet érdemes használni 2 éve
- Szervezetfejlesztés - Külső felmérések 3 éve
- HR Benchmarking 3 éve
- KOMPENZÁCIÓ: Mérési módszerek 3 éve
- HR kontrolling 3 éve