kapubanner for mobile
Megjelent: 9 éve

A vezető tud hatni a bizalmi szintre

A Coaching Team 2014-es nagymintás kutatásának eredményei egyértelműen visszaigazolják, hogy egy szervezeten belül meglévő magas bizalmi szint növeli a hatékonyságot, valamint jobb eredmények születhetnek hatására. Ami szintén fontos, hogy mindez a munkahelyi hangulatot is emeli, kedvező irányba fordítja. Egy korábbi kutatásunkból kiderült, hogy a munkavállalók részére, főként a fiatalabbaknak szinte a fizetésemeléssel egyenértékű motiváló tényező lehet a munkahelyi jó hangulat, jó csapat megléte.

Bizalom: csak őszintén!

Lerf Andrea
Ha bizalomról beszélünk, akkor az őszinteség az, amely rögtön megjelenik a palettán. Ha nincs őszinteség, akkor a bizalmi kapcsolat, bizalmi légkör nem alakítható ki és tartható fent egy szervezeten belül sem. A válaszadók 97 százaléka szerint ez az, ami a leginkább építi a bizalmat kortól, nemtől, generációktól függetlenül.

A bizalom épülését tudják még szolgálni a gyakori beszélgetések, a hasonló gondolkodásmód, hasonló értékrend megléte, lelkiismeretesség, ill. a munkán kívüli közös események. További építő tényezők lehetnek még: baráti viszony, optimista beállítódás, hasonló szemlélet.
A korábbi konfliktusokra leginkább az Y-generáció illetve a BB tagjai érzékenyek, a pesszimista beállítódás a BB-k szerint hat rombolóan a bizalmi szintre. A versenyhelyzet a fiatalabbak szerint sokkal erősebben rombol, mint ahogy azt az idősebbek gondolják.

De hogy miért is fontos, a szervezeten belüli bizalmi szint, miért érdemes ezzel akár vezetőként is foglalkozni?

Ha egy szervezeten belül bizalmi légkör uralkodik, akkor a válaszadók több mint 90 százaléka szerint ott jobb a hangulat, hatékonyabb a munkavégzés, jobb eredmények születnek. Szintén fontos üzenete a kutatásnak, hogy a válaszadók 93 százaléka úgy gondolja, a vezető tud hatni a szervezetben meglévő bizalmi szintre. Az X-generáció tagjai gondolják úgy, hogy leginkább közvetlenül tud hatni a vezető, a BB-knél a közvetett hatás egy kicsit erősebben megjelent. Azok közül, akik úgy gondolják, hogy a vezető nem tud hatni a csapat bizalmi szintjére, a Y-generációsok aránya magasabb.

Bizalom vs. önbizalom

A válaszok alapján megállapítható, miként vélekedünk arról, hogy az önbizalmunk, a magunkba vetett bizalmunk kihat a többi ember felé tanúsított bizalmi szintünkre. Összességében a válaszadók 2/3-a ért azzal egyet, hogy ha saját magában bízik, akkor másokban is jobban tud bízni. Az állítás kapcsán az Y-generáció képviselője a leginkább kételkedő, ők hisznek ebben az összefüggésben a legkevésbé. Az X-generációsok számára a leginkább elfogadható ez az állítás.

A fenti két megállapítás alapján úgy gondoljuk, hogy egy szervezet, csoport vezetőjének igen nagy felelőssége van abban, hogy a hozzátartozó egységen belül mennyire jelenik meg értékként a bizalom, mennyire hisz ő maga benne, mennyire tartja fontosnak, mit és mennyit tesz azért, hogy általánosságban is épüljön, emelkedjen, és veszi-e a fáradságot, hogy mindezt tudatosan tegye, és akár a korosztályi sajátosságokat beépítve hasson pozitív irányba a munkahelyén. A történet azonban belül kezdődik, így az első tisztázandó kérdés minden vezető számára, hogy ő maga miként áll önbizalommal, és milyen a viszonya a bizalomhoz mind saját maga irányában, mind mások irányában.

Arra buzdítanék minden felelős vezetőt, hogy vizsgálja meg magát ezen kérdések mentén is, mert látható, hogy üzleti előnyöket, eredményeket tud generálni, hatékonyságot tud növelni a bizalmi szint emelésével.

Lerf Andrea
Coaching Team tudásmenedzsment igazgatója

  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nagyot nőtt a takarítócég, már több mint 11 ezren dolgoznak náluk: létszámtrendek

Tavaly decemberről idén januárra az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt-nél nőtt legnagyobbat az... Teljes cikk

Mennyibe kerül egy sikertelen munkaerő-felvétel?

Ne csak a hirdetési költségeket számoljuk egy munkavállaló felvételénél, hanem a toborzó munkaóráinak költségét és a próbaidő alatti... Teljes cikk

Új fogalom a HR-ben: a határfelületi vezetők

Van egy olyan vezetői réteg az iparban, akikről, ha nem vesszük tudomásul, hogy egészen más bánásmódot igényelnek, mint a többi vezető, akkor... Teljes cikk