Az emberi nyelvet panaszkodásra találták ki, de egy kedves bulldog eltérít ettől
Mi jobb? és milyen lesz, amikor még jobb lesz? – erre koncentrál a megoldásközpontú brief coaching. Azaz egy egészen másfajta beszélgetésre hívja az ügyfeleket, leterel a szokásos, panasszal teli útról. A rövid coaching irányzata úgy született, hogy Amerikában egy családtámogató központban Steve de Shazer terapeutakánt dolgozott, ám munkája során soha nem lehetett biztos abban, hogy a hozzá betérő/irányított családok eljönnek-e a következő megbeszélt időpontban is. Ezért olyan módszert kellett kidolgoznia, amivel egyetlen óra alatt segíteni tud az embereknek. Így született meg a brief coaching egyszerű és lemeztelenített kérdéssora. Hiszen a coachingülés a káoszelmélet pillangója: megrezeg a szárnya, és nem lehet tudni mi történik egy-egy ülés után – még akkor is, ha láthatóan semmi nem történt a beszélgetés során, ami a megoldás felé vinne. Az ontológiai coaching után a megoldásközontú brief coachinggal ismerkedtem meg Tegyi Enikő jóvoltából, aki magát a teljes workshopot briefesen építette fel, hiszen azzal kezdtünk, hogy mi a legszebb reményünk ettől a képzéstől?
Enikőből sugárzott minden, ami brief: a pozitivizmus, a múlton való nem rágódás, a jövőbetekintés. Történt, hogy az első napon véletlenül a második nap feladataival, kérdéssorával érkezett hozzánk: ám ezen nem állt neki szorongani és aggódni, nem próbálta valahogy megszerezni az első kérdéssort, hanem őszintén elénk tárta a helyzetet, és elmondta, hogy most - fordítottan fogunk dolgozni. Kiderült, így is működik, sőt felmerült, hogy ennek hatására a következő képzések már más tematikával fognak dolgozni.
A képzés közepén megkérdeztük Enikőt, hogy hol vannak a korábbi flipchartok a falról. „Az 58-as buszon maradtak” – csak így lazán. Ez van, így kell megoldani, majd megrajzolja őket újra. Ez a szemlélet, a helyzetek elfogadása, a nem mindenben üres pohár látása is része a briefnek – oké, történt valami, de tényleg érdemes kiborulni, a nullás szinten érzem magam? Ha az ember képes akár saját magának skálázni, felmérni, hogy miben áll a nullás szinten felül, akkor ebből máris erőt nyer.
A brief coaching lépései:
1. Coaching megállapodás: ekkor mondja el az ügyfél, hogy mit szeretne elérni, mit vár a coaching üléstől.
2. A megcélzott jövő: a csodakérdés helye, azaz képzeljük el azt a jövőt, melyben a kitűzött cél valóra vált. Mi lesz másként? A kiindulópont az, hogy az ügyfél tudja, hogy mit akar és képes is ezt elérni. A cél kimondása után nem a megoldás eléréséig előttünk tornyosuló hegyre fókuszáltat a coach, hanem összegyűjteti mindazt, ami erőforrás rendelkezésre áll a cél eléréséhez.
3. Volt-e előjele a csodának? Azaz valami apróság megvalósult-e már korábban a csodából?
4. Erőforrások: a skálázás megmutatja, hogy az elérendő cél, a csoda tekintetében nem a nullán állunk – a coach elmondatja, hogy mi van abban az 1-es, 2-es, 3-as szintben – azaz mit értünk már el eddig. A kimondott erőforrásokat visszatükrözve a coachee felé, akár rá is döbbenhet az ügyfél arra, hogy az elérhetetlen cél kapcsán mennyi mindent elért már.
5. Kis lépések előre: miből fogja az ügyfél észrevenni, hogy még egyet lépett a cél felé? És mások miből veszik észre?
6. Lezárás: mennyire volt hasznos a beszélgetés?
A megoldásközpontú beszélgetés vezetéséhez sokféle eszközt használhat a coach. Ezek közül néhány:
- olyan kérdések feltevése, melyekre igennel kell válaszolni (és nem ’igen, de’-vel)
- a coach nem értelmez, csak keretez, nem tud semmit jobban az ügyfélnél
- ha mégis megindul a panaszáradat, a coach a ’Mit szeretnél ehelyett?’ kérdéssel elvághatja azt és máris pozitív irányba terelte a párbeszédet. A megoldásközpontú beszélgetés arra fókuszál, ami megy az embereknek, ami nem működik, azt nem erőlteti, ami működik, abból pedig többet csináltat.
- ragaszkodik ahhoz, hogy valami működik, valami kicsi apró dolog – ez lehet, hogy csak huszadik ’és még’ kérdés után jön elő válaszként, de a bulldog-üzemmódba kapcsolt coach ki tudja húzni a minimális eredményt is a másik félből.
- visszatükrözés: az ügyfél szavainak visszamondása felerősíti benne, hogy mit is mondott, súlyt ad annak, amit kiejtett a száján.
A brief coaching előhozza mindazt, ami bennünk van – akár 1 óra alatt rájöhetünk, hogy a cél, a ’csoda’ nincs is elérhetetlen messzeségben. Saját erőforrásaink felismerése és tudatosítása – nekem ez a brief, ezt kaptam Enikőtől a jól felépített, tartalmas képzés során.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk
Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk
Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk
- Százmilliárd forintos felújítási program indul a szakképzésben 1 hónapja
- Hankó Balázs: A kormány célja, hogy Magyarország világbajnok legyen a szakképzésben 1 hónapja
- Pölöskei Gáborné: az idei év a látványos fejlesztések éve lesz a szakképzésben 1 hónapja
- Sämling Solution Szervezetfejlesztő (OD) tanácsadó képzés - Miért érdemes Szervezetfejlesztővé válni? 1 hónapja
- A tanár is munkavállaló!? 2 hónapja
- Mentorprogram indul a kertészeti szakma utánpótlásának érdekében 2 hónapja
- Jelentősen bővültek a doktori képzésekben résztvevők lehetőségei 2 hónapja
- A gyógyszerész nélküli gyógyszertár ellen foglaltak állást 2 hónapja
- Újabb 15 milliárdos szakaszra pályázhatnak a cégek munkahelyi képzéseik megvalósításához 2 hónapja
- 15 milliárd forintra lehet pályázni a GINOP plusz program munkahelyi képzés harmadik szakaszában 2 hónapja
- Óriási igény van űripari szakemberekre - Magyarország felvette a kesztyűt 2 hónapja